۲۶ تیر ۱۳۹۶، ۱۲:۵۱
کد خبر: 82601113
T T
۰ نفر
آغاز برداشت خارك و رطب در خرمشهر/پیش بینی صادرات هفت هزار تن خرما از خرمشهر

خرمشهر - ایرنا - مدیر جهاد كشاورزی شهرستان خرمشهر به اشاره به آغاز برداشت خارك و رطب از نخلستان های خرمشهر گفت: پیش بینی می شود در سال زراعی جاری هفت هزار تن خرما از خرمشهر به خارج كشور صادر شود.

محمد مطرودی دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: پیش بینی می شود از هر هكتار از نخلستان های بارور خرمشهر پنج تن خرما برداشت شود.
وی عمده ترین ارقام صادراتی خرما از این شهرستان را استعمران و زاهدی اعلام كرد و بیان داشت: سال زراعی گذشته هفت هزار تن خرمای مازاد بر نیاز كشاورزان خرمشهری توسط تعاون روستایی خریداری و به خارج از كشور صادر شد.
وی اظهاركرد: از این میزان 2 هزار و 300 تن خرمای هسته گیری شده توسط 6 واحد فعال در شهرستان خرمشهر بسته بندی و به خارج از كشور صادر شد.
مطرودی به آغاز برداشت خارك و رطب از سطح 2 هزار و 100 هكتار از نخلستان های بارور این شهرستان اشاره كرد و گفت: 95 درصد از نخلستان های خرمشهر دارای رقم استعمران هستند كه رقمی زودرس است و معمولا رطب آن نوبرانه ی بازار است.
وی افزود:در راستای ارتقای كیفی و افزایش عملكرد محصول خرما، یك هزار و 20 سبد ویژه برداشت خرما در بین نخلداران خرمشهری توزیع شد.
مدیر جهاد كشاورزی خرمشهر گفت:استعمران، زاهدی، بریم، خضراوی، بلیانی، برحی، قنطار، سویدانی، خصاب، عویدی، لیلوی، دیری، یوزی، شكرا، اشگر، فرسی و حلاوی، از عمده ارقام خرمای تولیدی این شهرستان هستند.
وی اظهاركرد:با توجه به سیاست های وزارت جهاد كشاورزی در خصوص احیای نخلستان ها و توسعه زمین های كشاورزی، از پارسال تاكنون 250 هكتار از زمین های كشاورزی خرمشهر به كشت نخل خرما اختصاص داده شد كه از این میزان 40 هكتار به صورت كشت خرما از نوع برحی و كبكاب و 210 هكتار به صورت پاجوش خرمای استعمران از نوع ارقام اقتصادی است.
وی اضافه كرد: خرمای رقم برحی و كبكاب از نظر قیمت بازار پسند و استعمران نوع صادراتی خرما به حساب می آید كه كشت این گونه ارقام به سود كشاورز است.
وی بیمه نشدن تنه درخت خرما را از مشكلات عمده كشاورزان خرمشهری عنوان كرد بیان داشت: سازمان بیمه محصولات كشاورزی، فقط محصول خرما را بیمه می كند و تنه درخت بیمه نمی شود كه این موضوع، با توجه به شرایط خاص منطقه و وقوع حوادث غیر مترقبه از جمله آتش سوزی در نخلستان ها باعث ضرر و زیان به كشاورز می شود كه جا دارد مسئولان امر در این خصوص توجه ویژه ای داشته باشند.
مدیر جهاد كشاورزی خرمشهر افزود: سال زراعی گذشته به لحاظ شرایط جوی و گرد و غبار بیشتر نخلستان ها عملكرد پایینی در برداشت داشتند كه بیمه روستایی به تعهد خود نسبت به پرداخت خسارت به نخلداران عمل نكرد، و این عامل باعث شد در سال زراعی جاری فقط یك هزار و 200 نفر از نخلداران نخل های خود را بیمه كنند.
به گزارش ایرنا شهرستان خرمشهر سه هزار و 700 هكتار نخلستان دارد كه از این میزان 2 هزار و 100 هكتار از آن بارور و یك هزار و 600هكتار به صورت نهال یا غیر بارور است.
عمده نخلستان های بارور در خرمشهر از نوع تجاری استعمران است كه بیشتر كشاورزان بخشی از آن به صورت خارك و رطب برداشت و در بازارهای داخلی عرضه می كنند.
7100/3015 /6037
خبرنگار: كمیله حجازی ** تنظیم: عدنان جواهری ** انتشار دهنده: عبدالحمید راجی