۲۷ تیر ۱۳۹۶، ۱۱:۲۵
کد خبر: 82602158
T T
۰ نفر
تمدید حكومت نظامی در جنوب فیلیپین و پیامدهای احتمالی

كوالالامپور - ایرنا - برقراری حكومت نظامی در جنوب فیلیپین كه با هدف شكست گروه تروریستی 'مائوته' مرتبط با داعش انجام شد، اكنون با نزدیك شدن به آخرین روزهای مهلت قانونی خود همچنان موفقیت كاملی در تحقق هدفش بدست نیاورده و امكان تمدید آن وجود دارد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، طبق قانون اساسی فیلیپین محدوده زمانی حكومت نظامی كه رئیس جمهوری این كشور تعیین می كند 60 روزه است و تمدید آن بیش از این دوره در محدوده وظایف كنگره قرار می گیرد.
قانون محدود كردن حكومت نظامی در فیلیپین پس از سرنگونی 'فردیناند ماركوس' كه سال 1986 سرنگون شد، در قانون اساسی این كشور گنجانده شد.
'فردیناند ماركوس' دهمین رئیس جمهوری فیلیپین بود كه از سال 1965 تا 1986 به روشی دیكتاتوری حاكمیت فیلیپین را در اختیار داشت، اما در نهایت مجبور به فرار از كشور شد و با عزیمت به آمریكا در جزیره 'هونولولو' در ایالت هاوایی جان سپرد.
حكومت نظامی كه در برخی از كشورها به آن حالت فوق العاده اطلاق می شود در فیلیپین سابقه طولانی دارد و می توان نخستین مورد آن را در تاریخ معاصر، به دوران استعمار اسپانیا در این كشور در سال 1896 مرتبط دانست.
فیلیپین در سال 1944 و در زمان ریاست جمهوری 'خوزه لائول' نیز یكبار دیگر حكومت نظامی را تجربه كرد و سپس در دوران 'ماركوس' تجربه دیگری از حكومت نظامی در قرن بیستم در این كشور جنوب شرق آسیا ثبت شد.
در قرن حاضر نیز 'گلوریا ماكاپاگال آرویو' چهاردهمین رئیس جمهوری فیلیپین و دومین رئیس جمهور زن این كشور در سال 2009 در استان 'ماگوئیندانائو' حكومت نظامی برقرار كرد كه از چهارم تا 13 دسامبر به طول انجامید.
در دوره 'بنیگنو آكینو' رئیس جمهوری سابق فیلیپین حكومت نظامی در این كشور برقرار نشد، اما با روی كار آمدن 'رودریگو دوترته' به عنوان شانزدهمین رئیس جمهور این كشور، از 23 ماه ماه سال جاری (دوم خرداد) در جنوب این كشور و جزیره بیش از 20 میلیونی میندانائو حكومت نظامی برقرار شد كه احتمال تمدید آن نیز وجود دارد.
برقراری حكومت نظامی در میندانائو و جزایر نزدیك آن با هدف مقابله با گروه های تروریستی از جمله 'مائوته' و ابوسیاف انجام شد كه بخشی از شهر 'مراوی' را به اشغال خود درآورده اند.
رئیس جمهوری فیلیپین كه پیش از این به دلیل برقراری حكومت نظامی عذرخواهی كرده بود، اعلام كرد احتمال گسترش حكومت نظامی در سراسر فیلیپین با هدف 'حفاظت از مردم' وجود دارد.
وی پیش از این همچنین منتقدان حكومت نظامی را تهدید به زندان كرد و گفت كه برای مدیریت شرایط موجود تنها به توصیه های نیروی مسلح گوش می دهد.
برخی از منتقدان حكومت نظامی در 'میندانائو' بر این باورند كه بسیاری از فعالیت های عادی مردم از قبیل فعالیت های اقتصاد و تجاری و همچنین مدارس با آسیب های جدی روبرو شده كه ضمن تحمیل هزینه های اقتصادی، تاثیرات آن در آینده خود را نشان می دهد.
به عقیده مخالفان حكومت نظامی، دولت می توانست با كنترل بیشتر و با پرهیز از برقراری حكومت نظامی با تروریست ها مقابله كند.
ارتش فیلیپین كه حدود 2 ماه مشغول نبرد با تروریست ها در مراوی است، اعلام كرد همچنان حدود 60 تا 80 مرد مسلح در 500 خانه در این شهر مستقر هستند و بیش از 300 شهروند نیز در برخی مناطق گرفتار شده و یا توسط تروریست ها به اسارت درآمده اند.
آساق**241**1611**انتشاردهنده: رضاپیمان یغمایی