۲۸ تیر ۱۳۹۶، ۱۴:۳۷
کد خبر: 82603797
T T
۰ نفر
كلاهبرداری با سوء استفاده از سایت های خرید و فروش

تهران-ایرنا- معاون مبارزه با جعل و كلاهبرداری پلیس آگاهی نیروی انتظامی از سوء استفاده برخی افراد از طریق سایت های خرید و فروشی همچون سایت دیوار و شیپور خبر داد .

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از پایگاه خبری پلیس، سرهنگ محمدرضا اكبری افزود: این شیادان ، خود را خریدار اجناس، معرفی و در نهایت پس از انجام مانورهای متقلبانه و جلب اعتماد فروشندگان به روش های ماهرانه ای اقدام به كلاهبرداری می كنند.
اكبری اظهار كرد: با توجه به گزارشات دریافتی از پلیس آگاهی استان های كشور، مدتی است كلاهبرداران افرادی را كه از طریق سایت های دیوار و شیپور تصاویر اموال و كالاهای خود را برای فروش آگهی می كنند، شناسایی و سپس اقدام به تماس یا ارسال پیامك به آنها می كنند.
وی افزود: این افراد شیاد خود را خریدار اجناس، معرفی و در نهایت پس از انجام مانورهای متقلبانه و جلب اعتماد فروشندگان به روش های ماهرانه ای اقدام به كلاهبرداری می كنند. معاون مبارزه با جعل و كلاهبرداری پلیس آگاهی ناجا در خصوص یكی از شیوه های این افراد كلاهبردار گفت: كلاهبردار با فروشندگان در ساعات پایانی شب و در محل خاصی قرار ملاقات می گذارد و محصولات توسط فروشندگان به محل ، منتقل و در ازای ثمن معامله، خریدار ، چك های جعلی بانكی به فروشنده ارائه می كند و پس از ترك محل، كالا را به محل دیگری انتقال می دهد و متواری می شود .
وی ادامه داد: در شیوه دیگر كلاهبردار در ازای خرید كالا، نسبت به واریز مبلغ ناچیزی به حساب فروشنده اقدام می كند و سپس با تغییر مبلغ رسید بانكی با تهیه «روگرفت» از آن در برگه های بانكی خام اضافی كه توسط عابر بانك ها ارائه می شود به فروشنده اعلام می دارد كه مبلغ به حساب شما واریز شده است و به دلیل اینكه بانك تعطیل است ، احتمالاً پیامك واریز وجه به حساب شما ارسال نشده است و فروشنده نیز با دریافت رسید بانكی اقدام به تحویل اجناس به متهم می كند.
وی با اشاره به روش دیگر كلاهبرداران تصریح كرد: این افراد شیاد با ارائه چك های مسروقه و یا جعلی اقدام به دریافت كالا از فروشندگان می كنند و پس از مراجعه صاحبان كالا به بانك مشخص می شود چك های مربوطه جعلی و فاقد ارزش است.
سرهنگ اكبری با اشاره به طمع و فرصت طلبی بیش از حد برخی افراد برای كسب سریع و آسان ثروت، گفت: اعتماد بی جا به افراد بدون داشتن شناخت كافی نسبت به آنان ، ناآشنایی با روال قانونی خرید و فروش كالا از طریق سایت های مجازی و عدم شناخت راه های تشخیص جعلی بودن اسناد، چك و چك پول از جمله دلایل به دام افتادن اشخاص در این ورطه است.
وی ضمن هشدار به شهروندان كه هنگام معامله از طریق سایت های مجازی بسیار مراقب باشند، افزود : اكثر كلاهبرداران معمولاً دارای ظاهری آراسته،خوش برخورد و چرب زبان می باشند تا بتوانند طعمه خود را به دام بیندازند، لذا لازم است هموطنان در انجام معاملات، صرفاً به ظاهر افراد و ادعاهای آنان اتكا نكنند.
معاون مبارزه با جعل و كلاهبرداری پلیس آگاهی ناجا خطاب به شهروندان عنوان كرد: از انجام معامله در ساعات غیر اداری با چك های بانكی و حتی چك های رمزدار خودداری كنید، چون امكان استعلام از بانك وجود ندارد، هیچ گاه از افراد ناشناس كه از اعتبار آن ها اطلاع كافی ندارید، چك قبول نكنید زیرا احتمال سرقتی یا جعلی بودن چك وجود دارد.
وی گفت : هنگام معامله و ادعای واریز وجه به حسابتان از طریق تلفن بانك و خودپرداز توسط خریدار، احتمال وقوع كلاهبرداری وجود دارد، بنابراین در اینگونه مواقع تا از واریز وجه به حساب خود اطمینان حاصل نكرده اید اجناس خود را به خریدار تحویل ندهید.
اجتمام9105** 1776
تنظیم:معصومه نیكنام ** انتشار : لیلا خطیب زاده
*آگاهی از آخرین اخبار اجتماعی و حوادث ایران و جهان در كانال تلگرام گروه اجتماعی ایرنا:
@irnaej
https://t.me/irnaej
۰ نفر