۲۸ تیر ۱۳۹۶، ۱۴:۴۲
کد خبر: 82603805
T T
۰ نفر
آبدهي چاه هاي فلمن در استان اصفهان به 240 ليتر در ثانيه كاهش يافت

اصفهان - ايرنا - مديرعامل شركت آب و فاضلاب استان اصفهان گفت: ميزان آبدهي چاه هاي فلمن به عنوان يكي از اصلي ترين منابع تامين آب شرب در استان اصفهان كه سال هاي گذشته بيش از 3 هزار ليتر بود، هم اكنون به 240 ليتر بر ثانيه كاهش پيدا كرده است.

چاه فلمن گونه اي از چاه ها به شمار مي رود كه در زمين هاي از جنس رسوبات سست، شن و ماسه و يا قلوه سنگ با سطح آب نزديك به سطح زمين حفر شده و در شبكه تامين آب شرب استفاده مي شود.
فرايند حفر اين چاه با حفاري يك حلقه چاه قائم دستي به قطر 2 تا 5 متر و تا عمق چند متر زير سطح آب بمنظور انباشت آب ورودي از گالري هاي افقي آغاز مي شود سپس ديواره و كف اين چاه را با بتن عايق بندي و مستحكم مي‌ كنند، سپس گالري هاي افقي متعدد در جهات مختلف و با شيب خيلي ملايم و به اندازه هاي محتلف حفر مي كنند كه اين گالري ها ممكن است به بيش از 100 متر هم برسد.
به گزارش ايرنا، روابط عمومي شركت آب و فاضلاب(آبفا) استان اصفهان روز چهارشنبه به نقل از هاشم اميني افزود: وقوع خشكسالي اخير منجر شد كه در 10 سال گذشته تنها 22 ماه در طول اين مدت در بستر زاينده رود آب جاري بوده است و خشكي رودخانه زاينده رود تأثير بسزايي در كاهش آبدهي چاه هاي فلمن داشته است.
وي كه در جلسه اي با حضور معاون امور آب و آبفا وزارت نيرو و نمايندگان مجلس در محل مركز پايش و راهبري تأسيسات آب و چاههاي فلمن استان اصفهان سخن مي گفت، افزود : آبدهي چاه هاي فلمن و متفرقه حدود 3 هزار و 200 ليتر در ثانيه بوده كه هم اكنون اين رقم به 240 ليتر در ثانيه كاهش يافته است. اين درحاليست كه چاه هاي متفرقه و فلمن يكي از منابعي بودند كه نقش بسيار مهمي در تأمين آب شرب مردم در نقاط مختلف داشتند.
مديرعامل آبفا استان اصفهان اظهاركرد: هم اكنون آب شرب بيش از 4 ميليون نفر در قالب 56 شهر و 300 روستا از طريق طرح آبرساني اصفهان بزرگ تأمين مي شود به گونه اي كه مي توان گفت آب شرب اهالي باغ بهادران در غرب تا انارك در شرق استان اصفهان كه در فاصله اي بيش از 400 كيلومتري يكديگر قرار دارند بوسيله سامانه آبرساني باباشيخعلي تأمين مي شود.
اميني اضافه كرد: افق طرح سامانه اول آبرساني اصفهان بزرگ در سال 87 به پايان رسيده، چرا كه بدليل ظرفيت محدود تونل اشترجان نهايت ظرفيت آبرساني از تصفيه خانه باباشيخعلي 12.5 مترمكعب در ثانيه است و اين درحاليست كه هرساله بر جمعيت اصفهان كه در واقع متقاضيان آب شرب هستند افزوده مي شود و اين افزايش روزافزون جمعيت نياز آبي جهت تأمين آب شرب را به14.5 مترمكعب در ثانيه افزايش داده است.
او كمبود 3 مترمكعب آب درثانيه را يكي ازچالش هاي اساسي تأمين آب شرب مردم استان اصفهان دانست و گفت: باتوجه به ظرفيت محدود انتقال آب از تصفيه خانه آب بابا شيخعلي و نيز كاهش چشم گير آبدهي چاه هاي فلمن و متفرقه، آبرساني به مشتركان در حال افزايش اصفهان بسيار دشوار شده است.
اميني با بيان اينكه احداث واحدهاي مسكن مهر بي تأثير در افزايش جمعيت اصفهان نبوده است ، گفت: با احداث واحدهاي مسكن مهر در اصفهان آبرساني به جمعيت 100 هزار نفري در برخي از نقاط اصفهان در دستور كار قرار گرفت كه اين مهم به رغم محدوديت شديد منابع آبي اجرايي شد.
وي آبرساني پايدار به مشتركان را يكي از اهداف اساسي شركت آبفا استان اصفهان برشمرد و اعلام كرد: با وجود اينكه 10 سال از افق طرح آبرساني اصفهان بزرگ مي گذرد و از سويي استمرار پديده خشكسالي موجب خشكي ديگر منابع آبي از جمله چاه هاي فلمن و متفرقه شده، اما با اين وجود آب شرب مردم اصفهان به صورت پايدار تأمين شد.
مديرعامل شركت آب و فاضلاب استان اصفهان افزود: اين مهم با بهره گيري از فناوريهاي نوين در امر آبرساني و تعهد و تخصص نيروي انساني بود كه در اين زمينه مي توان به استفاده از سيستم تله متري، سيستم تله كنترل، پايش آنلاين و هوشمند شبكه انتقال و توزيع آب، اصلاح 120 خطوط شبكه فرسوده انتقال آب اشاره كرد.
وي يادآوري كرد: همچنين فرهنگ سازي مصرف بهينه آب در ميان قشرهاي مختلف جامعه مؤثر در مديريت مصرف در اصفهان بوده است اما با اين وجود بايد گفت تأمين آب شرب پايدار مردم اصفهان بدون هيچگونه اما و اگر به رغم افزايش روزافزون جمعيت و توسعه شهرنشيني از طريق راه اندازي سامانه دوم آبرساني ميسر مي شود.

*** صرفه جويي روزانه 1.5 ليتر براي عبور از تابستان داغ بدون قطعي آب
به گزارش ايرنا، گزارشها حاكيست كه اگر چهار ميليون نفر ساكنان استان اصفهان در شبانه روز تنها يك و نيم ليتر آب صرفه جويي كنند حدود 6 ميليون ليتر از مصرف آب كاسته مي شود و اين عدد چشمگير و بزرگي است كه با آن مي توان از تابستان داغ امسال بدون جيره بندي و قطعي آب گذر كرد.
در 93 شهر استان اصفهان كه جمعيتي افزون بر چهار ميليون نفر را در خود جاي داده و تحت پوشش شركت آب و فاضلاب استان است اگر به طور استاندارد براي هر نفر در شبانه روز 150 ليتر مصرف آب در نظر بگيريم و هر نفر 1.5 ليتر يعني معادل يك بطري نوشابه خانواده مصرف خود را كاهش دهد در شبانه روز 6 ميليون ليتر مصرف آب در استان كاهش مي يابد كه اين ميزان مي تواند تأمين آب را براي 40 هزار نفر امكان پذير سازد.
كاهش مصرف آب به اندازه روزانه 1.5 ليتر براحتي امكان پذير است و هر شهروندي مي تواند در زمان استحمام، شستشوي ظرف و لباس، آبياري باغچه وهرنوع فعاليت روزمره از پس آن و حتي بيشتر از آن برآيد.
همچنين استفاده از تجهيزات كاهنده مصرف آب مانند پرلاتورها( درفشان) سردوش ها، فلاش تانك هاي كم مصرف دوحالته، محدودكننده هاي جريان آب (رگولاتورها) شيرآلات اهرمي، شيرآلات الكترونيكي و اتوماتيك مي تواند نقش اساسي در كاهش مصرف آب ايفا كند.
بنابراين همكاري همه مشتركان و شهروندان در مصرف آب در تابستان سال جاري، مي تواند ما اين خطه را از تنش هاي آبي، به خوبي عبور دهد.
با توجه به اينكه استان اصفهان در اقليم خشك و نيمه خشك قرار دارد و مردم در بخش هاي مختلف نيز تنش آبي را حس كرده و مي كنند به نظر مي رسد صرفه جويي در مصرف آب فقط نبايد منحصر به هفته صرفه جويي در مصرف آب باشد و در اين راستا، شركت آب و فاضلاب استان اصفهان در حوزه آب شرب معتقد است در مقاطع مختلف مصرف بهينه آب بايد مدنظر قرار گيرد.
گ / 6020 / خبرنگار: عليرضا حكيميان - انتشار دهنده : عمادي