۲۹ تیر ۱۳۹۶، ۱۵:۵۵
کد خبر: 82604646
T T
۰ نفر
آیین سوگواری سالروز شهادت امام صادق(ع) در دفتر رهبری در قم برگزار شد

قم - ایرنا - آیین سوگواری سالروز شهادت موسس فقه و مكتب جعفری حضرت امام جعفر صادق(ع) روز پنجشنبه با حضور قشرهای مختلف مردم، روحانیان و فضلای حوزه های علمیه در حسینیه امام خمینی(ره) دفتر رهبر معظم انقلاب در قم برگزار شد.

به گزارش ایرنا، در این آیین حجت الاسلام محمد علی فرشاد یزدی استاد درس خارج فقه حوزه در سخنانی، آشنا كردن جامعه با سیره و روش امامان معصوم (ع) را از وظایف طلبه ها و همه حوزویان دانست.
وی ششمین پیشوای شیعیان جهان را شخصیتی كه دوست و دشمن، مخالف و موافق در مقابل ابعاد زندگی اش بویژه بعد علمی و فرهنگی خضوع و خشوع و كرنش كردند، توصیف كرد و افزود: شاید شخصیتی مانند آن امام همام پیدا نشود كه در همه ابعاد علمی، اخلاقی و فرهنگی بی نظیر و بی همتا باشد و البته به این معنا نیست كه سایر امامان معصوم فاقد این مزایا و فضایل هستند.
استاد حوزه علمیه قم، همه اهل بیت(ع) را نور واحد و برخوردار از مقام علمی، اخلاقی و تقوایی برشمرد و افزود: وقتی زندگی امام صادق(ع) را نگاه می كنیم به تعبیر خود آن حضرت گاهی یك موقعیت استثنایی و طلایی برای انسان پیش می آید و این موقعیت برای امام صادق(ع) و مقداری از آن نیز برای پدر بزرگوارش امام محمدباقر(ع) پیش آمده بود، به نحوی كه توانست به خاطر آن موقعیت مقام والای علمی و فرهنگی را ظهور و تجلی دهد و شخصیت علمی او جهانگیر و فراگیر شود.
فرشاد یزدی با بیان این كه جهان اسلام هر چه دارند و نوشتند به بركت وجود مقدس امام صادق(ع) و بیانات و فرصت پیش آمده برای این امام معصوم است، گفت: اعتراف و اذعان مخالفان به جایگاه والای علمی امام صادق(ع) حقانیت مكتب تشیع را بیش از پیش آشكار می كند.

** عزاداری آیت الله وحید خراسانی در سالروز شهادت امام ششم شیعیان
آیت الله حسین وحید خراسانی از مراجع تقلید نیز در سالروز شهادت امام صادق(ع)، ششمین اختر تابناك آسمان امامت و ولایت، همراه مردم عزادار شهر مقدس قم تا بارگاه ملكوتی كریمه اهل بیت(ع) عزاداری كرد.
در مراسم عزاداری سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع)، مداحان اهل بیت(ع) در غم شهادت آن امام همام(ع) نوحه سرایی كردند و زائران و مجاوران حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) نیز با پیوستن به هیات های عزاداری همراه با این مرجع تقلید، در این مصیبت بزرگ بر سر و سینه زدند و اشك ماتم ریختند.
آیت الله وحید خراسانی از خیابان شهدای شهر مقدس قم، به خیل عظیم عزاداران پیوست و با عبور از خیابان های شهدا و آیت الله مرعشی نجفی(ره) تا حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) به سوگواری و سینه زنی پرداخت.
بر اساس این گزارش، آیت الله سید محمد علی موسوی جزایری، نماینده ولی فقیه در استان خوزستان و امام جمعه اهواز نیز در این آیین حضور داشت و همراه با آیت الله وحید خراسانی به عزاداری پرداخت.
پیاده روی و عزاداری تعدادی از مراجع تقلید، سنتی چند ساله است كه در سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع) در قم برگزار می شود.
همچنین دسته های عزاداری از محله های مختلف قم برای عرض تسلیت به سوی حرم مطهر خواهر گرامی امام رضا(ع) حركت كردند و با حمل پرچم های سیاه، بر سر و سینه زدند و در غم شهادت امام صادق(ع) عزاداری كردند.
بر اساس این گزارش، آیین های عزاداری در حرم مطهر حضرت معصومه(س)، مسجد مقدس جمكران و سایر مسجدها، بقعه های متبركه امامزادگان(ع)، تكیه ها و حسینیه های سراسر استان قم برگزار شد و خطیبان در رابطه با سیره و زندگانی امام صادق(ع) سخنرانی كردند و مداحان در سوگ ایشان به مرثیه سرایی پرداختند.
25 شوال مصادف با سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع) ششمین امام شیعیان است كه در سال 148 هجری قمری در 65 سالگی به شهادت رسیدند.
7403 /7406/ خبرنگاران: محسن آقاگلی/ عباس منجمی ** انتشار: رضا علیمحمدی
۰ نفر