۱ مرداد ۱۳۹۶، ۱۳:۰۶
کد خبر: 82607099
T T
۰ نفر
تشكلهای بخش خصوصی: دولت در تصمیم سازی به اهل حرفه اعتماد كند

تهران- ایرنا- شمارش معكوس برای معرفی كابینه دوازدهم به مجلس شورای اسلامی آغاز شده و در این میان تشكل های بخش خصوصی انتظار دارند، در چینش وزیران به ویژه در عرصه اقتصاد از هم اندیشی آنها استفاده شود و در واقع برای مشاركت در تصمیم سازی، به اهل حرفه اعتماد شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، براساس خبرهای منتشر شده، مراسم تحلیف رئیس جمهوری در نیمه دوم مرداد ماه ( دو هفته دیگر ) پیش بینی شده و برابر آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، رئیس جمهور پس از مراسم تحلیف مدت 2 هفته فرصت دارد برای معرفی وزیران دولت دوازدهم به مجلس و بدین ترتیب پس از رای اعتماد، یك ماراتن چهار ساله برای وزیران مورد اعتماد آغاز می شود.

** بخش معدن بستر اجرای اقتصاد مقاومتی
واقعیت اینكه دست اندركاران امور اقتصادی براین باورند كه بخش معدن را می توان نماد تحقق اقتصاد مقاومتی دانست و از این عرصه برای تحقق بخشیدن به سیاستی جدی در اقتصاد كلان كشور بهره گرفت .
آمارها شمار معادن فعال كشور را بالغ بر پنج هزار و 700 تا 800 معدن براورد كرده اند و بیش از 2 هزار معدن هم در مراحل تجهیز و تامین امكانات قرار دارند. هر چند كه برپایه اطلاعات منتشر شده، بدلیل شرایط تحریم و وضعیت ركودی چند صد معدن هم اكنون تعطیل است .

** افزایش سهم بخش معدن و صنایع معدنی در اقتصاد ملی
برنامه ریزی وزارت صنعت، معدن وتجارت در قالب برنامه ششم توسعه این است كه سهم معدن و صنایع معدنی در اقتصاد ملی ارتقا پیدا كند و معدن از رقم 1.1 به 1.5 درصد برسد .

** دولت دوازدهم و رونق فعالیت معدنی
معاون وزیر صنعت، معدن وتجارت معتقد است: دولت دوازدهم با بهره گیری از تجارب به دست آمده در این دوره باید در مسیر ایجاد رفاه بیشتر در جامعه تلاش كند و یكی از بسترهای اصلی تحقق این مهم استفاده بیش از پیش از بخش معدن است .
مهدی كرباسیان افزود: بخش معدن ریشه در خاك كشور دارد و وابسته به دیگر كشورها نیست و می توان با ارزش افزوده بیشتر، رشد اشتغال را هم دامن زد.

** رونق بهره برداری از معادن پل ارتباطی با 600 میلیون نفر
رییس كمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران، اسكان حدود 600 میلیون نفر را در این منطقه، به عنوان شاخص و پل ارتباطی مناسبی دانست كه با رونق بهره برداری از معادن و صنایع معدنی می توان كلید زد .
بهرام شكوری گفت: دولت یازدهم از طریق سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران ( ایمیدرو) تعامل مناسبی با بخش خصوصی برقرار ساخت و در واقع افكار غیر دولتی در این سازمان، ضامن پیشرفت برنامه ها شد .

** دولت آینده در اندیشه تقویت بخش خصوصی
رییس كمیسیون معادن اتاق ایران خاطرنشان كرد: تجربه دولت یازدهم نشان داد كه می توان با اعتماد و تقویت بخش خصوصی، در مسیر تحقق برنامه ها پیش رفت .
وی واگذاری معدن سرب و روی مهدی آباد ( یزد) به یك كنسرسیوم ایرانی را حاصل تعامل دولت با بخش خصوصی دانست و افزود: بهره گیری از اینگونه نگرش، رونق فعالیت معادن و صنایع معدنی را به دنبال دارد.

** رونق معادن در گرو نجات از مقررات خشك
مهرداد اكبریان عضو هیات مدیره انجمن تولید كنندگان و صادركنندگان سنگ آهن ایران براین ایده است كه امروز دستگاه هایی مانند سازمان منابع طبیعی، حفاظت محیط زیست و ... نباید با مقررات خشك و دست وپاگیر، مانع از رونق فعالیت معادن شوند، بلكه همه تشكیلات باید با هم پوشانی، ضامن رشد و توسعه كشور شوند.
وی افزود: معدنداری در ایران با برخی قوانین بسته و بروكراسی طولانی پیوند خورده است و این امر آزادی عمل معدنكار را می گیرد و از هم اكنون دولت دوازدهم باید در اندیشه بازكردن گره ها در اینن بخش باشد.

** مهار تورم كافی نیست، ركود باید از بین برود
حسن حسینقلی نایب رییس كمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران و رییس اتحادیه صادركنندگان سرب و روی هم مساله اصلی فعالان اقتصادی به ویژه معدنكاران را رونق بخشیدن به امور و تسهیل سازی فعالیت آنها دانست.
به اعتقاد وی، نقدینگی از بخش معدن خارج شده و مالیات بر ارزش افزوده بر دوش فعالان بخش معدن وصنایع معدنی بسیار سنگینی می كند.
حسینقلی گفت: مهار تورم در كنار رونق فعالیت ها معنا پیدا می كند و اكتفا به آن كافی نیست و با توجه به شرایط امروز بخش معدن، صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی می تواند همراهی خوبی با فعالان این بخش داشته باشد و انتظار می رود تسهیلات لازم برای همكاری صندوق فراهم شود.

** تشكلها همراهی با دولت را برنامه ریزی دارند
محمد رضا بهرامن رییس خانه معدن هم همراهی و همكاری تشكلها با دولت را به عنوان یك برنامه جدی دانست و گفت: تشكلها چنانچه مشاور خوبی در كنار دولت باشند، مورد اعتماد قرار می گیرند و نقش خود را در تصمیم سازی و برنامه ریزی به ظهور و بروز می رسانند.
وی افزود: انتظار می رود به جای تفكیك، برخی امور نامربوط در وزارت صنعت به وزارتخانه های دیگر ارجاع شود تا كار كشور راه بیافتد و به نظر می رسد تقسیم كار میان وزارت جهاد كشاورزی و صنعت بتواند بخشی از ناهماهنگی ها را برطرف سازد.
به گزارش ایرنا، میزان ذخایر شناسایی شده كشور بالغ بر 60 میلیارد تن است كه از این رقم حدود 40 میلیارد تن ذخیره قطعی و بقیه احتمالی است .
ارزش ذخایر اكتشافی كشور افزون بر 770 میلیارد دلار برآورد شده و نوسان قیمت های جهانی، نقش موثری در كاهش یا رشد ارزش این بخش دارد.
برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
IRNAeco@
اقتصام ** 1559 *1579 ** گزارش : حسین عضدی فسا** انتشار:مرضیه فاتحی
۰ نفر