نعمت اله موسی پور روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار حوزه آموزش ایرنا اظهار داشت: بر اساس ماده 4 اساسنامه دانشگاه فرهنگیان، این دانشگاه یك موسسه آموزش عالی ماموریت محور وابسته به وزارت آموزش و پرورش و مجری آموزش دانشجومعلمانی است كه پس از دریافت ردیف استخدامی، در قالب قانون متعهدین خدمت به آموزش و پرورش و بر اساس نیازهای آن وزارتخانه، پذیرش می شوند.
وی بیان داشت: این موضوع كه هر ساله چه تعداد ردیف استخدامی دریافت شود و اینكه آن ردیفها به چه رشته ها یا استانهایی اختصاص یابد، در اختیار وزارت آموزش و پرورش است و دانشگاه صرفا به اعلام ظرفیتهای آموزشی خود اقدام میكند. بنابراین، سیاست ها و اقدامات دانشگاه در حوزه پذیرش، توزیع، آموزش و دانشآموختگی دانشجومعلمان، تابعی از راهبردها و شرایط وزارت آموزش و پرورش است كه پس از تعیین شرایط و ضوابط، پذیرش دانشجو بر اساس اعلام نیاز ادارات كل آموزش و پرورش و دریافت مجوز و ردیف استخدامی از سازمان امور استخدامی انجام می شود.
** پذیرش هفت هزار و 400 دانشجو در سال 95
وی یادآورشد: دانشگاه فرهنگیان در سال 1395برای پذیرش 10 هزار نفر اعلام آمادگی كرد و ردیف و مجوز استخدامی نیز برای پذیرش این تعداد دانشجو معلم صادر شد اما نتیجه آن شد كه در مرحله اول حدود 6 هزار و 400 نفر از داوطلبان موفق به ورود به دانشگاه فرهنگیان و در مرحله تكمیل ظرفیت نیز بیش از یك هزار نفر دیگر پذیرش شدند.
معاون آموزشی و تحصیلات تكمیلی دانشگاه فرهنگیان اضافه كرد: این در حالی است كه ماه گذشته در نامهای كه به صورت سرگشاده از سوی اعضای هیات علمی دانشگاه منتشر شد، گفته شده بود دانشگاه سه هزار و 800 دانشجو در سال 1395 پذیرش شدند و مدیران دانشگاه، اعتقادی به این روش تربیت معلم ندارند حال آنكه این ادعا كذب محض است.
موسی پور ادامه داد: البته طی سال های گذشته شاهد كاهش جمعیت دانشجویی در دانشگاه فرهنگیان بوده ایم كه این امر یك موضوع عمومی و گسترده است زیرا دانشگاه های تراز اول دولتی در دو یا سه سال گذشته، با چنین واقعیتی مواجه بوده اند و همچنین این موضوع در دانشگاه فرهنگیان به واسطه برخی سیاست های پذیرش دانشجوی وزارت آموزش و پرورش، بیشتر ظهور یافته است.
موسی پور تصریح كرد: در دانشگاه فرهنگیان به هنگام تاسیس، ظرفیتی ایجاد شده كه قابلیت پاسخگویی به جمعیت دانشجویی برابر 40 هزار نفر را داراست كه بر اساس برنامهریزی مدیرانی كه مدیریت دانشگاه را در سال اول و دوم برعهده داشتهاند، طی دو سال اول فعالیت دانشگاه،40 هزار نفر را پذیرش كرده بودند به این نحو كه سال 1391 به تعداد 22 هزار و 500 نفر و سال 1392 به تعداد 17 هزار و 200 نفر جذب شده اند.
وی با بیان اینكه این پذیرش از بهمن سال 1391 آغاز شده بود و برای آموزش چهارساله دوره كارشناسی، باید معلمانی در بهمن 1396 به آموزش و پرورش تحویل میشدند كه عملا از آنجا كه چند ماه از سال تحصیلی گذشته بود، ثمره ای برای آموزش و پرورش نداشت، گفت: با این شرایط حتی امكان پذیرش دانشجوی اندكی نیز در مهر 1395 وجود نداشت.
معاون آموزشی و تحصیلات تكمیلی دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: دانشگاه از هنگام فعالیت مدیریت جدید، با آیندهنگری و با كمك وزارت آموزش و پرورش شرایطی را پدید آورد تا 13 هزار نفر از دانشجومعلمان برای اتمام تحصیل در شهریور سال 1395 آماده شوند و این اقدام یك نیمسال زودتر از زمان پیش بینی شده بود كه به لحاظ مادی دست كم بیش از 500 میلیارد تومان برای آموزش و پرورش صرفه جویی مالی داشت و برای دانشجومعلمان یك سال كار زودتر را به ارمغان آورد.
موسی پور خاطرنشان كرد: بنابراین، دانشگاه با تدبیر مدیریتی توانست از امكانات محدود خود، به نحوی كارآمد بهره گیرد و در شرایط سخت، 10 هزار نفر ظرفیت جدید ایجاد كند و برای سال 1395 سفارش دانشجو دهد.
** پذیرش دانشجومعلم بر اساس مصوبه هیات امنا انجام می شود
وی برنامه پذیرش دانشجو در سال های آینده را بر اساس مصوبات هیات امنای دانشگاه فرهنگیان عنوان كرد و افزود: در پیوست اول «برنامه راهبردی دانشگاه در افق چشم انداز 1404» مصوب هیات امناء، هم روش های پذیرش دانشجو مطرح شده و هم میزان پذیرش سالیانه آنها و سه روش پذیرش به تصویب هیات امنای دانشگاه رسیده است كه اولویت اول آن، روش پذیرش «از دیپلم و تحصیل در دوره كارشناسی در دانشگاه فرهنگیان» است.
معاون آموزشی و تحصیلات تكمیلی دانشگاه فرهنگیان اظهار داشت: بر اساس این روش كه روش ماده 20 اساسنامه است، هر ساله 10 هزار نفر و با ضریب ماندگاری چهار سال، از طریق كنكور سراسری برای رشته های مختلف دبیری و آموزگاری پذیرش می شوند و به طور همزمان 40 هزار نفر از ظرفیت واقعی دانشگاه كه 78 هزار نفر تعیین شده است به این روش اختصاص دارد و به تبع آن هر سال 10 هزار نفر برای خدمت در آموزش و پرورش مدرك دریافت می كنند.
موسی پور بیان داشت: اولویت دوم پذیرش دانشجو، از دیپلم با مشاركت سایر دانشگاهها، حوزه های علمیه و دیگر موسسات معتبر علمی آموزشی است كه مصوب شده در هر سال 10 هزار نفر به این شیوه پذیرش و با ضریب ماندگاری دو سال، به آموزش و پرورش تحویل شوند این گروه دو سال ظرفیت های دانشگاه را در اختیار خواهند داشت تا به مدرك تحصیلی برسند و راهی بازار خدمت شوند.
به گفته وی، اولویت سوم برای پذیرش دانشجو، روش از دانش آموختگان دوره كارشناسی و طی یك دوره یك ساله مهارت آموزی در دانشگاه فرهنگیان است كه با ضریب ماندگاری یك سال به دانش آموختگی می رسند و پذیرش سالیانه این روش نیز 10 هزار نفر است، بدین ترتیب در حال كه همزمان 70 هزار صندلی دانشگاه در اختیار دانشجویان است، خروجی دانشگاه برای ورود به خدمت در آموزش و پروش 30 هزار نفر خواهد بود.
** دانشگاه فرهنگیان ظرفیت افزایش پذیرش دانشجو در دوره شبانه روزی را ندارد
وی در خصوص جذب نكردن دانشجو در دوره های شبانه روزی نیز گفت: بناهای كنونی دانشگاه با استانداردهای مصوب هیات امنا و با لحاظ بناهایی كه باید تخریب شوند، فعلا ظرفیت پذیرش حتی 40 هزار دانشجوی شبانه روزی را ندارند و اینكه در همین شرایط بیش از چهل هزار دانشجو پذیرش شده، به معنای آن است كه اولا به برخی از دانشجویان، خوابگاه نمی دهیم و ثانیا در اسكان و آموزش دانشجویان، استانداردهای دانشگاه را رعایت نمی كنیم.
معاون آموزشی و تحصیلات تكمیلی دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: نسبت دانشجو به استاد هم اكنون در دانشگاه فرهنگیان، یك به 60 است و اگر دانشگاه بخواهد ظرفیت روش اول یعنی پذیرش از دیپلم با تحصیل چهارساله در دانشگاه را افزایش دهد، این رقم به سرعت افزایش می یابد اما امكان تامین آموزشگر، مهیا نیست.
موسی پور یادآور شد: آنچه قابل تامل است اینكه اگر دانشگاه بخواهد با بكارگیری روش اول یعنی پذیرش از دیپلم به تربیت معلم اقدام كند، برای خروجی سالیانه 30 هزار نفر باید هر سال 30 هزار نفر پذیرش دانشجو داشته باشد و با زمان چهار سال ماندگاری یعنی همزمان باید دانشگاه دارای ظرفیت 120 هزار نفری باشد و ایجاد چنین ظرفیتی با امكانات كنونی تربیت معلم و اختصاص بودجه به آن، تقریبا امری محال است.
وی عنوان كرد: واقعیت آن است كه هم اكنون برای بهسازی و مقاوم سازی بناهای موجود، به بودجه ای برابر یك هزار و 400 میلیارد تومان نیاز است كه هیچ منبعی برای تامین آن در اختیار دانشگاه نیست تا چه رسد به توسعه دانشگاه برای پذیرش 120 هزار نفر.
معاون آموزشی و تحصیلات تكمیلی دانشگاه فرهنگیان با بیان اینكه نیازهای آموزش و پرورش بیش از 30 هزار نفر در سال است و با بكارگیری روش پذیرش از دیپلم، انعطاف پذیری برای پاسخگویی كم می شود، اضافه كرد: با تركیب روش های سه گانه، این امكان وجود دارد كه با كاهش ظرفیت دوره دو ساله، یك سال زودتر و با كاهش ظرفیت دوره چهارساله، سه سال زودتر به منابع انسانی مورد نظر دست یافت. این بدان معناست كه پاسخگویی به نیازهای پیش بینی نشده آموزش و پرورش با این تركیب روش ها، سهل تر حاصل می شود.
موسی پور گفت: البته این بدان معنا نیست كه دانشگاه اعتقاد داشته باشد روش یكساله مهارت آموزی ـ حتی اگر به درستی اجرا شود ـ روش دارای كیفیت و وجاهت لازم است و باور اصلی آن است كه این روش برای دوره اضطرار طراحی شده و روش مفیدتر، روش دو ساله كارشناسی ارشد آموزش رشته های مختلف است.
وی با بیان اینكه روش مهارت آموزی یك ساله، نه به لحاظ منطق علمی آن كه به لحاظ منطق اجرایی ـ اجتماعی از سوی هیات امنا پذیرفته شد، افزود: بر این باور هستیم كه برای بهره گیری از امكانات و تجربه خوب آموزش عالی در كشور و ظرفیت های فراوان برای تربیت نیروی انسانی و همچنین با توجه به انتخاب مطمئن تر شغلی توسط جوانان پس از طی دوره كارشناسی، مطلوب آن است كه دوره دو ساله تربیت معلم با اعطای كارشناسی ارشد به اجرا گذاشته شود و فرصت مناسبی برای كسب هویت معلمی برای كسانی كه شایستگی های تحصیلی پایه را دارا هستند فراهم شود.
** نظام تربیت معلم باید توسط یك نهاد فرادستگاهی سیاستگذاری شود
معاون آموزشی و تحصیلات تكمیلی دانشگاه فرهنگیان اظهار داشت: در بررسی درون دانشگاهی به این نتیجه رسیدهایم كه برای حل مشكلات و تحقق رسالت های تربیت معلم كشور باید یك نهاد فراقوهای زیر نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی شكل بگیرد و در قالب اسناد تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش به موضوع نظام تربیت معلم بپردازد.
به گفته موسی پو،ر این ایده به صورت رسمی و بزودی تقدیم شورای عالی انقلاب فرهنگی می شود تا از این طریق شرایط لازم برای مشاركت همه دستگاه ها در تربیت معلم محقق شود.
** به توانمندی اعضای هیات علمی دانشگاه فرهنگیان باور داریم
وی در خصوص ملاك بكارگیری استاد برای تدریس در دانشگاه فرهنگیان نیز گفت: آموزشگران دانشگاه عموما كسانی هستند كه دارای تجربه و توان علمی كافی برای تدریس در موضوعات مورد نظر هستند و در حوزه آموزش از همتایان خود در دانشگاه های دیگر، اشخاصی با تجربه عملی بیشتر هستند.
معاون آموزشی و تحصیلات تكمیلی دانشگاه فرهنگیان خاطرنشان كرد: به توانمندی و قابلیت های اعضای هیات علمی و مدرسان دانشگاه باور داریم و برای اثبات ادعای خود، شواهد زیادی داریم كه یك نمونه آن این است كه نمره متوسط دانشگاه در سال 1395، 91.36 درصد بوده است البته ممكن است به علت شرایط خاص وضعیت استخدامی آموزشگران رسمی و به علت تعدد آموزشگران مدعو، موارد معدودی آموزشگر كمصلاحیت هم در دانشگاه فرهنگیان تدریس كنند و این جمع اندك را نمی توان مبنایی برای صدور حكم كلی قرار داد و حقوق جمع فراوان آموزشگران باكیفیت دانشگاه را، ضایع كرد.
موسی پور ادامه داد: دبیران مامور تمام وقت آموزشی، به سبب آنچه ارزشیابی سالیانه برای پذیرش سال بعد است، عموما از «تدریس باكیفیت» و «رضایتبخش» برخوردارند. در یكی از استانهای كشور كه دبیران مامور آموزشی دارای كمترین نمره ارزشیابی از دانشجویان خود بوده اند، نمره متوسط آن استان 81.35 درصد بوده و در مجموع ارزیابی دانشجویان از ماموران آموزشی دانشگاه مساوی كادر تمام وقت است.
وی با بیان اینكه دبیران مامور آموزشی از میان جمع متقاضیان در فرایندی سختگیرانه انتخاب می شوند و در شایستگی آنان برای تربیت معلمان آینده اطمینان داریم، توضیح داد: فرایند انتخاب این افراد آن است كه پس از كسب توافق آموزش و پرورش، هر ساله تعدادی را از بین دبیران دارای تحصیلات دكترای تخصصی رسمی شاغل در آموزش و پرورش و پس از بررسی صلاحیت علمی و عمومی به كارگیری می شوند كه تعدادی از آنها پس از طی فرایند جذب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، اكنون منتظر ردیف استخدامی و تبدیل شدن به عضو هیات علمی هستند.
معاون آموزشی و تحصیلات تكمیلی دانشگاه فرهنگیان بیان داشت: این مدرسان علاوه بر توانایی های علمی از تجربه بسیار بالای معلمی برخوردار هستند كه یكی از نیازهای اساسی دانشجومعلمان بویژه در امر كارورزی است.
** دانشجو معلمان ملزم به گذراندن 35 واحد دروس معارف و هشت واحد كارآموزی هستند
وی در تشریح دلایل پیش بینی 150 واحد درسی در برنامه ریزی آموزشی دانشگاه برای دوره كارشناسی و تفاوت آن نسبت به سایر دانشگاه ها نیز گفت: دانشگاه فرهنگیان به عنوان دانشگاهی ماموریت گرا با رویكرد «تربیت معلم حرفه ای» از سال 1391 تاكنون اقدام به پذیرش دانشجو در 16 رشته تحصیلی دوره كارشناسی پیوسته كرده است كه دانشجومعلمان هر یك از این رشته ها براساس برنامه درسی مصوب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ملزم به گذراندن، تعداد واحدهای درسی مشخصی بوده اند.
معاون آموزشی و تحصیلات تكمیلی دانشگاه فرهنگیان افزود: همچنین به استناد تبصره های 2 و 3 ماده 23 اساسنامه دانشگاه فرهنگیان، دانشجومعلمان ملزم به گذراندن 35 واحد دروس «معارف دینی و تعلیم و تربیت اسلامی» و حداقل هشت واحد «كارآموزی» در برنامه های درسی خود هستند. پیش از آنكه دانشجویی در این دانشگاه مشغول به تحصیل شود، ریاست وقت دانشگاه درباره این واحدها از دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی استعلام كرده است.
موسی پور یادآورشد: این دبیرخانه در نامه مورخه 20 دی سال 1391 اعلام كرده كه با توجه به اینكه 14 واحد دروس عمومی معارف (مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی) واحدهای الزامی است و باید حتما گذرانده شود، چنانچه در میان 35 واحد مذكور، واحدهایی مشابه 14 واحد دروس عمومی معارف وجود دارد نیاز به ارائه آنها نیست ولی دروس معارفی غیرتكراری به واحدهای دانشگاه افزوده شود و واحدهای تربیتی و فن دبیری و كارآموزی كه در مجموعه 35 واحد دیده شده به سرجمع واحدهای دانشگاه اضافه می شود بنابراین باتوجه به ماموریت ویژه دانشگاه فرهنگیان ارائه دروس فوق علاوه بر سقف واحدهای مصوب 135 واحدی ایرادی ندارد.
وی بیان داشت: با وجود این، از سال 1392 تاكنون دانشگاه كوشیده است برای به روز رسانی برنامه های درسی به استناد اهداف عملیاتی «سند تحول بنیادین آموزش و پرورش» كه بر بازمهندسی سیاست ها و بازتنظیم اصول حاكم بر برنامه درسی تربیت معلم با تاكید بر كارورزی و انطباق سطح شایستگی های حرفه ای معلمان در سطح ملی و جهانی با مقتضیات الگوی برنامه درسی در نظام تعلیم و تربیت و طراحی سیاست های مناسب برای ارتقای شیوه های جذب، تربیت و نگهداشت معلمان در آموزش و پرورش، تلاش دارد به بازنگری برنامه های درسی تمام رشته های دوره كارشناسی پیوسته، اقدام كند.
معاون آموزشی و تحصیلات تكمیلی دانشگاه فرهنگیان اضافه كرد: همچنین دانشگاه به منظور كاهش تعداد واحدهای درسی دانشجومعلمان و پاسخگویی به موقع به نیازهای آموزش و پرورش تلاش كرده است تا از طریق رایزنی با شورای اسلامی شدن دانشگاه ها و در چارچوب مقررات شورای عالی برنامه ریزی آموزشی، شرایطی را مهیا كند تا بخشی از واحدهای درسی مقرر در اساسنامه كاهش یابد.
موسی پور تصریح كرد: این رایزنی ها منجر به آن شد كه 16 واحد معارف اسلامی عمومی به عنوان بخشی از 35 واحد تعلیم و تربیت اسلامی پذیرفته شد و سقف واحدهای درسی دوره های كارشناسی پیوسته دانشگاه براساس معماری كلان برنامه درسی تربیت معلم جمهوری اسلامی ایران 150 واحد درسی تعیین شود.
وی گفت: طی سه سال گذشته دانشگاه با همكاری گسترده اعضای هیات علمی و مدرسان خود و سایر دانشگاه های كشور كه جمعیت آنان حدود 200 نفر است موفق شده تمامی برنامه های درسی 16 رشته دوره كارشناسی پیوسته را بازنگری كند و یك رشته را در سال 1393 و 15 رشته دیگر را در سال 1395 به تصویب شورای عالی برنامه ریزی آموزشی برساند.
وی در پاسخ به این سوال كه چرا در میان واحدهای پیش بینی شده تعداد كمی به دروس تخصصی اختصاص داده شده نیز افزود: دوره های آموزشی دانشگاه فرهنگیان، دوره «معلمی» است؛ نه كارشناسی صرف و موضوع تربیت معلم حرفه ای در دانشگاه فرهنگیان از طریق آموزش میان رشته ای و ارائه 150 واحد درسی (و نه آموزش تفكیكی و چندرشته ای) دنبال می شود.
معاون آموزشی و تحصیلات تكمیلی دانشگاه فرهنگیان اظهار داشت: لازم به ذكر است از 150 واحد درسی، حدود دو سوم واحدهای درسی مربوط به دروس تخصصی و تخصصی - تربیتی (PCK) و یك سوم آن دروس عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دروس معارف اسلامی و دروس تعلیم و تربیت اسلامی است. این بدان معناست كه برنامه های درسی تازهای بر اساس رویكرد جدید به تربیت معلم، طراحی شده است و در مقایسه با برنامه های درسی دبیری دهه 60 و 70، واحدهای درسی متفاوتی را ارائه می كنند.
موسی پور خاطرنشان كرد: باور داریم كه آنچه دنبال می شود، الگویی نیست كه همه متخصصان تربیت معلم آن را تایید كنند بلكه الگویی است كه تربیت معلم ایران برای دوره گذار از برنامه های دهه 60 و 70 برای زمان كنونی انتخاب كرده و دانشگاه متعهد است بر اساس مصوبات گروه هماهنگی برنامه ریزی تربیت معلم از سال 1396 كار تولید برنامه درسی بر اساس نیازهای مدرسه ای وزارت آموزش و پرورش را آغاز كند و در این اقدام تازه بر تربیت معلم چندمهارتی در تولید برنامه درسی متمركز باشد.
وی اضافه كرد: ابلاغ برنامه های درسی بازنگری شده پس از پذیرش دانشجومعلم در رشته های مختلف انجام شد و دانشگاه فرهنگیان با كسب مجوز از گروه هماهنگی برنامه ریزی تربیت معلم و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دهم شهریور 1395، و برای ضایع نشدن حقوق دانشجومعلمان، اقدام به اجرای برنامه های درسی بازنگری شده و معادل سازی دروس گذرانده شده از برنامه درسی قبلی با واحدهای درسی برنامه درسی بازنگری شده، كرد.
معاون آموزشی و تحصیلات تكمیلی دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: این موضوع نیازمند معادل سازی واحدهای درسی بود و چنین كاری انجام شد و نكته قابل توجه در معادل سازی دروس، گذراندن بخش های الزامی برنامه های درسی شامل 22واحد دروس عمومی و 27 واحد الزامی اساسنامه و واحدهای تخصصی است كه در همه حال قطعی است و چگونگی آن بر اساس بخشنامه ای ابلاغ شده است.
** 21 هزار دانشجو معلم در سال 95 فارغ التحصیل شدند
موسی پور بیان داشت: با رعایت ضوابط مربوط به معادل سازی واحدهای درسی و در نظر گرفتن اقتضائات آموزش و پرورش، توانستیم در شهریور سال 1395 حدود 13 هزار نفر و در بهمن سال 1395 حدود 8 هزار نفر را با رعایت الزامات قانونی و اساسنامه ای فارغ التحصیل كنیم. این در حالی است كه دانشجومعلمان این دانشگاه در بهمن ماه 1391 شروع به تحصیل كرده اند و مطابق پیش بینی هنگام پذیرش، باید در مهر ماه 1396 تحصیل خود را به پایان می رساندند.
وی عنوان كرد: تمامی دانشجومعلمان رشته آموزش ابتدایی و برخی از دانشجومعلمان سایر رشته ها موفق شدند با برنامه ریزی حساب شده دانشگاه، دوره تحصیلی خود را طی هفت نیمسال به انجام رسانند و سایر دانشجومعلمان نیز در مدت هشت نیمسال دوره را به اتمام رساندند.
معاون آموزشی و تحصیلات تكمیلی دانشگاه فرهنگیان خاطرنشان كرد: دانشگاه فرهنگیان می تواند شعار خود را «اشتغال و كار همزمان» قرار دهد زیرا كسانی كه وارد این دانشگاه می شوند علاوه بر آنكه به یكی از شغل های بسیار مهم حیات اجتماعی وارد میشوند، در عین حال از ابتدای تحصیل خود به استخدام آموزش و پرورش درمیآیند و علاوه بر تحصیل رایگان و شبانه روزی، مقرری ماهانه كارآموزی نیز دریافت می كنند.
موسی پور با بیان اینكه دانشگاه فرهنگیان افتخار دارد كه در سال های گذشته میزبان جمع كثیری از دارندگان رتبه های زیر هزار كنكور سراسری باشد و البته در تلاش بوده تا كیفیت برنامه های درسی و آموزش خود را بهبود بخشد، افزود: دانشگاه فرهنگیان تنها مرجع تخصصی تربیت حرفهای معلم در ایران است و امیدوار است با ورود دانش آموزان علاقه مند به حرفه معلمی، به رسالت تربیت معلم كمك كند.
** 10 هزار نفر در مهر 96 به جمع دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان می پیوندند
معاون آموزشی و تحصیلات تكمیلی دانشگاه فرهنگیان اظهار داشت: این دانشگاه در مجموع 98 واحد آموزشی شامل 64 پردیس و 34 واحد تابعه دارد و تعداد دانشجو معلمان دوره های كارشناسی پیوسته، ناپیوسته و ارشد 55 هزار نفر است.
موسی پور اضافه كرد: از این تعداد 40 هزار نفر دانشجو معلمان دوره كارشناسی پیوسته هستند كه حدود 14 هزار نفر آنان در مهر ماه امسال فارغ التحصیل شده و در عین حال با جذب 10 هزار دانشجوی جدید، تعداد دانشجو معلمان دوره كارشناسی پیوسته به 36 هزار نفر می رسد.
فراهنگ**1883**خبرنگار: مریم جلوداران * انتشار: امید غیاثوند
معاون آموزشی دانشگاه فرهنگیان:
پذیرش دانشجومعلم با مجوز وزارت علوم و توافق آموزش و پرورش انجام می شود
۲ مرداد ۱۳۹۶، ۱۲:۴۹
کد خبر:
82608244
تهران - ایرنا - معاون آموزشی و تحصیلات تكمیلی دانشگاه فرهنگیان درمورد برخی شایعات مبنی بر اینكه دانشگاه فرهنگیان در پذیرش دانشجو، از عمل به اساسنامه عدول كرده، گفت: در ماده 20 اساسنامه به وضوح ذكر شده كه پذیرش دانشجو برای دانشگاه فرهنگیان با مجوز وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و به شیوه مورد توافق این وزارتخانه و آموزش و پرورش انجام می شود.