۲ مرداد ۱۳۹۶، ۱۶:۱۳
کد خبر: 82608576
T T
۰ نفر
گرماي شديد ، زنبوداران خوزستاني را به مناطق كوهستاني كشاند

اهواز - ايرنا - رئيس اتحاديه زنبورداران خوزستاني گفت: به علت گرماي شديد و بي سابقه ، زنبورداران خوزستاني مجبور شدند براي جلوگيري از افت توليد و ضرردهي ، به مناطق كوهستاني و مرتفع شرق و شمال شرق استان كوچ كنند.

امين كريمي دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود:در زمان حاضر با توجه به گرماي سوزان، زنبورداران استان به مناطق سردسير و كوهستاني كوچ و عمليات زنبورگيري شروع شده و تا چند روز ديگر شاهد برداشت عسل كوهستان توسط زنبورداران خوزستاني خواهيم بود.
گرماي شديد در يك ماه اخير كه در بسياري موارد دماي هوا به بالاي 50درجه بالاي صفر رسيده خساراتي به بخش كشاورزي به خصوص باغ هاي مركبات شمال خوزستان وارد كرده است.
وي بيان داشت: زنبورداران خوزستاني در 3 فصل بهار، تابستان و پاييز مشغول فعاليت در زمينه توليد عسل هستند و با توجه به تغيير آب و هوا مسيرهاي خود را براي توليد عسل انتخاب مي كنند.
رئيس اتحاديه زنبورداران خوزستان با اشاره به اينكه گرماي فراينده در مناطق گرمسير خوزستان ، شاهد كاهش برداشت عسل بوديم افزود: يكي ديگر از دلايل كاهش توليد و برداشت عسل در استان ، ريزگردها و گرد و خاك است كه همين مساله مدت گل دهي پوشش گياهي را كوتاه مي كند.
كريمي ابراز اميدواري كرد با كوچ سريع زنبورداران استان به مناطق سردسير و كوهستاني ، شاهد افزايش برداشت عسل باشيم.
وي با اشاره به اينكه 200 هزار كلني زنبور در استان خوزستان وجود دارد گفت: برداشت پارسال زنبورداران استان يك هزار و 800 تن بود و اميد است امسال توليد عسل در استان از اين مقدار فراتر رود.
استان خوزستان از نظر تعداد زنبوردار و كلني در رتبه چهاردهم و از نظر توليد عسل در رتبه هجدهم كشوري است.
به گزارش ايرنا پرورش زنبور عسل از نظر اشتغالزايي بسيار حايز اهميت بوده و در مقايسه با ساير طرح ها از جمله مرغداري و پرواربندي نياز به سرمايه اوليه كمتري دارد و سودآوري آن در مقايسه با سرمايه اوليه ، بسيار مناسب است.
استان خوزستان با توجه به وضعيت آب و هوايي و شرايط اقليمي از جمله نقاط مستعد براي پرورش زنبور عسل بوده و اين شرايط مطلوب باعث شده همه ساله تعداد زيادي از زنبورداران استان هاي لرستان ،چهار محال و بختياري ،كهگيلويه و بوير احمد ،همدان ،اردبيل ،آذربايجان شرقي و غربي و كرمانشاه به منظور زمستان گذراني ، كلني هاي خود را به اين استان كوچ دهند.
در سال هاي اخير صنعت زنبورداري در خوزستان به علت اشتغال مولد ، سود مناسب و سرمايه درگردش كم ، مورد استقبال جوانان خوزستاني به خصوص تحصيل كردگان دانشگاهي واقع شده است.
6065/6002
خبرنگار:محمدرضا بنوره**انتشار دهنده :كبري آقازري