پاكستان برای كمك به ثبات افغانستان، روی ایران و چین حساب كند

اسلام آباد - ایرنا - سفیر پیشین پاكستان در كابل معتقد است پاكستان به یك افغانستان آرام و باثبات نیاز دارد و برای كمك به تحقق صلح در افغانستان، باید روی ظرفیت های ایران و چین به عنوان قدرت های منطقه ای حساب كند.

'رستم شاه مُهمند' روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: اگر صلح و ثبات در افغانستان ایجاد شود، پاكستان هم رنگ صلح و آرامش را خواهد دید.
این دیپلمات پاكستانی در خصوص اظهارات اخیر ژنرال قمر جاوید باجوا فرمانده ارتش پاكستان در ملاقات با ژنرال جان نیكلسون فرمانده نیروهای آمریكایی در افغانستان مبنی بر اینكه برخی افراد در آمریكا و افغانستان سعی دارند تلاش پاكستان را برای مبارزه با تروریسم، كم ارزش جلوه دهند، گفت: هم پاكستان و هم آمریكا باید این حقیقت را قبول كنند كه فعالیت گروه های شبه نظامی در افغانستان، اصلی ترین عامل ناآرامی و بی ثباتی در افغانستان و پاكستان است و تلاش برای رفع این مسئله باید در الویت قرار گیرد.
فرمانده ارتش پاكستان در این ملاقات، از نگاه تردید آمیز واشنگتن و كابل به تلاش های اسلام آباد در مسیر مبارزه با تروریسم انتقاد كرد.
رستم شاه مهمند در ادامه این مصاحبه افزود: پاكستان، آمریكا و افغانستان باید بجای متهم كردن یكدیگر، رویكرد مناسبی برای متقاعد كردن افراد و گروه های شبه نظامی برای حضور در پای میز مذاكره با دولت كابل اتخاذ كنند. صلح در افغانستان تنها از طریق مذاكره ممكن است.
سفیر پیشین پاكستان در افغانستان با اشاره به اینكه آمریكا درحال اعزام نیروهای بیشتر به افغانستان است، گفت: افزایش حضور نظامی آمریكا در افغانستان كار عاقلانه ای نیست و آنها باید بدانند كه نمی توان طالبان را با نیروی نظامی شكست داد.
'باید برای صلح در افغانستان زمینه چینی كرد. آمریكا به جای سرمایه گذاری روی حضور نظامی در افغانستان باید به فكر ابتكاری برای متقاعد كردن طالبان به مذاكرات صلح با دولت افغانستان باشد. صلح و ثبات در افغانستان، ضامن صلح در پاكستان است.'
رستم شاه مهمند با بیان این كه در وضعیت كنونی، طالبان افغانستان اعتماد لازم را به پاكستان ندارند، گفت: در چنین شرایطی، چین می تواند بهترین گزینه برای میانجی گری بین طالبان و دولت كابل باشد. پاكستان باید علاوه بر استفاده از ظرفیت چین، از ظرفیت ایران به عنوان كشور همسایه و دوست افغانستان هم برای كمك به استقرار صلح و ثبات در این كشور استفاده كند.
وی با انتقاد از آمریكا و افغانستان كه پاكستان را متهم به پناه دادن به تروریست ها از جمله ترویست های 'شبكه حقانی' می كنند، گفت: شبكه حقانی در داخل خاك افغانستان حضور دارد و افغانستان باید نسبت به مبارزه آن اقدام كند. متهم كردن پاكستان به پناه دادن به تروریست ها، صرفا طرح اتهامات بی اساس از سوی آمریكا و برخی مقامات افغان است.
آساق**1723- انتشار دهنده: محمدرضا منافی