۷ مرداد ۱۳۹۶، ۱۴:۲۹
کد خبر: 82613831
T T
۰ نفر
خط انتقال گاز دامغان به ساري سه شنبه با حضور وزير نفت بهره برداري مي شود

ساري- ايرنا- مدير عامل شركت گاز مازندران گفت كه وعده دولت تدبير و اميد براي پايداري گاز استان هاي شمالي با بهره برداري از خط انتقال 42 اينچ دامغان - كياسر - ساري روز سه شنبه اين هفته با حضور وزير نفت محقق مي شود.

به گزارش خبرنگار ايرنا ، براي اجراي طرح خط لوله انتقال گاز از استان سمنان به مازندران با هدف پايداري گاز مشتركان اين استان و گازرساني به روستاهاي ييلاقي واقع در جنگل هاي هيركاني بيش از يكهزار ميليارد تومان هزينه شده است .
اجراي اين طرح از زمستان سال 86 و پس از نخستين بدعهدي كشور تركمنستان در تامين گاز مورد نياز كشورمان در دستور كار قرار گرفت ولي تا پايان عمر دولت گذشته تنها 30 درصد پيشرفت فيزيكي داشت .
شتاب بخشي به اجراي اين طرح در دولت يازدهم به منظور تحقق پايداري گاز مشتركان مازندراني و همچنين حفاظت از جنگل هاي هيركاني اين استان از طريق گازرساني به روستاهاي بالادست در دستور كار قرار گرفت و با تامين بموقع اعتبارات مورد نياز به مرحله بهره برداري رسيده است.
استان مازندران با توجه به اين كه در انتهاي خط لوله گازي كشور قرار دارد در پيك مصرف اين انرژي فسيلي بويژه زمستان هاي سرد و سخت با كمبود گاز مواجه مي شود و به همين خاطر بخشي از گاز مورد نياز فصل زمستان اين استان از طريق واردات از تركمنستان تامين مي شود.
محمد اسماعيل ابراهيم زاده مديرعامل شركت گاز مازندران روز شنبه به خبرنگار ايرنا گفت : بر اساس برنامه ريزي اين طرح ساعت 15 روز سه شنبه هفته جاري با حضور وزير نفت و استاندار مازندران در محل هتل بادله ساري افتتاح مي شود.
وي در توضيح سابقه و اهميت ايجاد خط انتقال گاز سمنان به مازندران ، توضيح داد : اين طرح در 6 سال دولت نهم و دهم كمتر از 30 درصد پيشرفت فيزيكي داشت و دولت يازدهم از سه سال پيش تاكنون تمام همت و تلاشش را بر بهره برداري از اين طرح در سريع ترين زمان ممكن متمركز كرد تا ديگر زمستان استان هاي شمالي با افت و يا قطع جريان گاز مواجه نشود.
وي تصريح كرد : به طور يقين اين طرح ملي نه تنها وابستگي به گاز تركمنستان را از بين مي برد ، حتي نياز گاز از طريق لوله هاي گرگان و رشت نيز كم خواهد شد و مازاد مصرف گاز در استان مازندران زمينه اي براي تامين سوخت واحدهاي بزرگ صنعتي و توليدي را فراهم مي كند .
ابراهيم زاده توضيح داد : با جريان روزانه 40 ميليون متر مكعب گاز در خط لوله 42 اينچ دامغان - ساري ، علاوه ايجاد پايداري در شبكه گاز خانگي ، 13 ميليون متر مكعب گاز مورد نياز كارخانه هاي سيمان ، صنايع چوب و كاغذ و نيروگاه نكا به عنوان واحدهاي صنعتي مهم استان تامين و گاز مورد نياز براي يك واحد پتروشيمي نيز ذخيره مي شود.
ميانگين روزانه مصرف گاز در استان مازندران 22 تا 26 ميليون متر مكعب است كه با جريان گاز در خط انتقال 40 اينچ دامغان به ساري ، ديگر نيازي به واردات روزانه حدود 10ميليون متر مكعب گاز از تركمنستان نيست.
مديرعامل شركت گاز مازندران گفت : زمستان امسال نه تنها پايداري گاز براي مشتركان خانگي تضمين مي شود ، بلكه واحد هاي صنعتي و توليدي مازندران كه در زمان افت فشار به سوخت جايگزين فسيلي از جمله گازوئيل شيفت مي شدند ، ديگر از سوخت گران قيمت و آلوده كننده زيست محيطي استفاده نخواهند كرد.
وي يكي از مزيت هاي جانبي اين طرح را گازرساني به 2 شهر كياسر و فريم در شهرستان ساري و 160روستاي بخش هاي چهاردانگه و دودانگه اين شهرستان اعلام كرد.
او افزود : با جريان يافتن گاز در خط لوله دامغان - ساري و گازدار شدن بيش از 100 هزار واحد مسكوني بخش هاي دودانگه و چهاردانگه در واقع انقلابي در حفاظت از عرصه هاي طبيعي و جنگلي محسوب مي شود و با گازرساني به شهر كياسر و بيش از 95 روستاي اين بخش ،استفاده از سوخت فسيلي بويژه چوب و هيزم جنگلي از بين مي رود.
ابراهيم زاده گفت : به پشتوانه عملياتي شدن و عبور خط 42 اينچ دامغان - ساري از اين بخش ، در حال حاضر شركت گاز مازندران چندين پيمانكار را براي لوله گذاري در روستاها اين منطقه انتخاب كرده كه مشغول كار هستند.
مدير عامل شركت گاز مازندران خاطر نشان كرد: با پشتيباني اين خط ، 300 ميليارد تومان اعتبار براي گاز رساني به روستاهاي مازندران تعريف شده است و اكنون لوله گذاري گاز و ايجاد علمك با حضور بيش از 25 پيمكانكار در شهرهاي كياسر ، فريم و 160 روستاي 2 بخش دودانگه و چهاردانگه ساري و 151 روستاي هزار جريب نكا و يانسر بهشهر در حال انجام است.
طبق آمار 99 درصد از شهرها و حدود 90 درصد از روستاهاي استان مازندران در حال حاضر از نعمت گاز برخوردار هستند.
بر اساس اعلام شركت گاز مازندران ، تا پايان سال 97 طبق برنامه مصوب سفر رئيس جمهوري به اين استان تمام روستاهاي بالاي 20 خانوار مازندران كه 650 روستا برآورد شده است ، از نعمت گاز برخوردار خواهند شد.
استان مازندران 22 شهرستان ، سه هزار روستا و حدود سه ميليون و 300 هزار نفر جمعيت دارد.
خبرنگار : سيد رضا هاشمي كروئي ** انتشار دهنده : حسن فلاحتي
6990/1654