۸ مرداد ۱۳۹۶، ۱۳:۲۶
کد خبر: 82614858
T T
۰ نفر
توسعه زير ساخت هاي درماني در دزفول با ايجاد مراكز درمان بستر

دزفول - ايرنا -دانشگاه علوم پزشكي دزفول كه جمعيت ساكن در شهرستانهاي دزفول ، شوش و گتوند در شمال خوزستان را زير پوشش خدمات بهداشتي و درماني دارد با توسعه مراكز درمان بستر در تلاش است تا خدمات درماني را در دورترين نقاط روستايي در دسترس مردم قرار دهد.

به گزارش ايرنا ساخت نخستين مركز درمان بستر مناطق محروم كشور در حالي شهريورماه پارسال در بخش محروم سردشت دزفول آغاز شد كه اين طرح درماني اكنون آخرين مراحل تكميل را طي مي كند.
شهر سالند در بخش سردشت دزفول به عنوان پايلوت احداث نخستين مركز درمان بستر در مناطق محروم كشور انتخاب شد كه اين مركز در زميني به مساحت يك هزار و ۲۰۰ متر مربع و زيربناي ۲ هزار و ۴۵۰ متر ساخته شد.
امكاناتي چون اتاق عمل سرپايي ، آزمايشگاه ، راديولوژي ، دندانپزشكي ،پزشك عمومي و پزشك متخصص از جمله امكانات پيش بيني شده در اين مراكز است كه اهالي منطقه را از تردد به شهر براي دريافت خدمات درماني سرپايي و اوليه بي نياز مي كند.
به گفته يوسف پريدار رئيس دانشگاه علوم پزشكي دزفول ، مركز درمان بستر بخش سردشت بزرگترين طرح بهداشتي درماني شهر سالند در بخش سردشت دزفول خواهد بود كه كليه روستاهاي بخش را پوشش داده و داراي ۱۲ تخت بستري است.
به گفته معاون توسعه دانشگاه علوم پزشكي دزفول علاوه بر مركز درمان بستر بخش سردشت در بخش هاي شهيون و چغاميش دزفول نيز 2 مركز درمان بستر در دست ساخت است كه ساخت اين مراكز با هدف عدالت درماني و محروميت زدايي در زمينه درماني با جديت از سوي دانشگاه علوم پزشكي دزفول در دست پيگيري است.
دكتر عبدالناصر ميرشكاك روز يكشنبه در حاشيه بازديد از روند ساخت مركز درمان بستر بخش چغاميش در روستاي خيبر به خبرنگار خبرگزاري جمهوري اسلامي افزود:رويكرد دانشگاه علوم پزشكي دزفول توزيع عادلانه امكانات بهداشتي و درماني بين تمام اهالي ساكن در شهرها و روستاهاي زير مجموعه است تا ساكنان مناطق محروم و دور افتاده به امكانات مناسب درماني به سهولت دسترسي داشته باشند.
وي اظهار كرد:مركز درمان بستر خيبر كه اكنون مراحل ساخت را طي مي كند طبق برنامه پيش بيني شده تا اواخر امسال تكميل ، تجهيز و به بهره برداري مي رسد تا به 21 هزار نفر ساكنان روستاي خيبر و روستاهاي همجوار خدمات درماني ارائه كند.
معاون توسعه دانشگاه علوم پزشكي دزفول ، محروميت زدايي در بخش بهداشت و درمان ، توزيع عادلانه امكانات بهداشتي و درماني و نيز بي نياز كردن ساكنان مناطق دور افتاده روستايي براي تردد به بيمارستان ها و مراكز درماني در مركز شهرستان را از اهداف ساخت و توسعه مراكز درمان بستر برشمرد و گفت:با ساخت مراكز درمان بستر ، بيماران ساكن در مناطق روستايي و دور افتاده كه با توجه به نوع بيماري نياز به درمان و مراقبت هاي درماني كوتاه مدت دارند در اين مراكز درمان شده و از تردد به شهر بي نياز خواهند شد.
ميرشكاك گفت:مركز درمان بستر خيبر در بخش چغاميش دزفول كه اكنون در زميني به مساحت يكهزار متر مربع در دست ساخت است با 25 ميليارد ريال اعتبار تامين شده از سوي بنياد علوي اواخر امسال به بهره برداري مي رسد و جمعيتي بيش از 21 هزار نفر اهالي منطقه از خدمات درماني آن بهره مند شوند.
وي كاهش بار درماني بيمارستان ها و مراكز درماني در مركز شهرستان را ديگر رويكردهاي دولت تدبير و اميد در راستاي توسعه مراكز درمان بستر عنوان كرد و گفت: با كاهش مراجعه هاي غير ضروري ، بيمارستان ها و مراكز درماني وقت بيشتري را صرف درمان بيماران مشكل دار خواهند كرد.
معاون توسعه دانشگاه علوم پزشكي دزفول همچنين از پيگيري براي ساخت يك مركز درمان بستر در يكي ديگر از روستاهاي اين شهرستان خبر داد.
بخش چغاميش دزفول 27 روستا و 35 هزار نفر جمعيت دارد.
به گزارش ايرنا نخستين مركز درمان بستر در شهر صالح شهر از توابع شهرستان گتوند زير مجموعه دانشگاه علوم پزشكي دزفول نيز با تخصيص 20 ميليارد ريال اعتبار از سوي وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشكي از اواخر پارسال كليد خورده است.
رئيس مجمع نمايندگان استان خوزستان نيز چندي پيش از پيگيري براي ساخت چهار مركز درمان بستر در بخش هاي مختلف شهرستان دزفول خبر داد.
عباس پاپي زاده با بيان اينكه دولت در بحث بودجه با كمبود مواجهه است افزود:با وجود كمبود اعتبار تلاش هاي خوبي در حوزه بهداشت و درمان در كشور صورت گرفته است.
وي اولويت اول در حوزه درمان را بر اساس محروميت زدايي دانست و افزود:در بخش هاي چهارگانه شهرستان دزفول بايد درمانگاه و مركز درمان بستر ساخت و اين موضوع با جديت در دست پيگيري است.
بخش مركزي دزفول با جمعيت ۱۱۰ هزار نفر هنوز در بخش درمان داراي كمبودهايي است و ساكنان اين بخش شهرستان دزفول چشم انتظار ايجاد و توسعه زيرساخت هاي درماني در دولت دوازدهم هستند.
6068
خبرنگار و انتشار:محمدعلي فريدپناه