۱۱ مرداد ۱۳۹۶، ۸:۳۵
کد خبر: 82618155
T T
۰ نفر
طرح تدقيق سواحل شمالي امسال آغاز مي شود

تهران - ايرنا - مديركل سواحل، بنادر و سازه هاي دريايي سازمان بنادر و دريانوردي گفت: طرح تدقيق مديريت يكپارچه مناطق ساحلي استان هاي شمالي كشور با هدف اجراي مديريت يكپارچه مناطق ساحلي (ICZM) در سطح ملي، امسال آغاز مي شود.

«محمدرضا اله يار» روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: نخستين تجربه در برقراري نظام مديريت يكپارچه سواحل در استان هاي بوشهر و هرمزگان توسط سازمان بنادر و دريانوردي كليد خورد و كميته ساماندهي و مديريت سواحل در اين استانها به رياست استاندار و دبيري مديركل بنادر و دريانوردي استان به استناد مصوبه شوراي عالي معماري و شهرسازي كار خود را آغاز كرد.
وي يادآورشد: پيش از اين نگاه ما به سواحل كشور از خشكي به ساحل بود، اما با اجراي مديريت يكپارچه مناطق ساحلي اكنون نگاه ما از دريا به ساحل است، زيرا اولين نقطه كشور سواحل هستند كه بايد پايداري آن همه جانبه باشد.
وي گفت: ظرفيت هاي دريا تنها به مربوط به حمل و نقل دريايي نيست، بلكه دريا ظرفيت هاي زيادي دارد و استفاده از منابع زنده، غيرزنده و گردشگري دريايي نمونه هايي از آن است.
مديركل سواحل، بنادر و سازه هاي دريايي سازمان بنادر و دريانوردي يادآورشد: در مطالعات خود 58 نوار ساحلي كشور شناسايي و كاربري هاي متناسب با ظرفيت هاي آن مشخص شده، تا در برنامه ريزي ها براي توسعه نوار ساحلي مورد توجه تصميم گيرندگان قرار گيرد.
اله يار اظهارداشت: اكنون طرح مناطق گردشگري دريايي با اولويت بندي سواحل كشور تهيه شده و در استان هرمزگان به صورت دقيق ظرفيت هاي توسعه دريايي اين استان مشخص شده است.
وي با بيان اين كه قانون دريا بر سواحل حاكم است و بايد در تمام سواحل كشور به آن توجه شود، گفت: بدون شك در طرح توسعه سواحل مكران نيز نقشه راه توسعه سواحل مصوب شوراي عالي معماري و شهرسازي كه پيش از اين ابلاغ شده است، مورد توجه قرار مي گيرد.
مديركل سواحل، بنادر وسازه هاي دريايي سازمان بنادر و دريانورد ، ساماندهي اسلكه ها، مراكز تفريحي، فعاليت هاي دريايي و گردشگري، ساخت و سازها و حفظ تالاب ها را از مزيت هاي اجراي اين سند و مديريت يكپارچه مناطق ساحلي (ICZM) در سطح ملي اعلام كرد.
به گزارش ايرنا، طرح مديريت يكپارچه مناطق ساحلي (ICZM) در سطح ملي و تصويب آن در شوراي عالي شهرسازي و معماري كشور، به منظور دستيابي به نتايج مورد انتظار مديريت يكپارچه مناطق ساحلي و آماده كردن شرايط لازم جهت تحقق و اجرايي شدن نتايج اين مطالعه، اقداماتي از سوي سازمان بنادر و دريانوردي در دستور كار قرار گرفت.
در اين راستا و با توجه به تقسيمات سياسي كشور، طرح پيشاهنگ (پايلوت) اجرايي كردن اين طرح در مناطق ساحلي كشور براي اولين بار در استان هزمرگان با توجه به وجود سواحل طولاني و نيز اهميت استراتژيكي آن در دهانه تنگه هرمز مطرح شد.
هدف از اين كار به روز رساني اطلاعات مربوط به سواحل كشور در زمينه هاي مدلسازي امواج دريا، مديريت يكپارچه مناطق ساحلي كشور براي بهره برداري بهينه از امكانات ساخلي و فراساحلي و شناسايي و ارائه راه حل براي رفع مشكلات موجود در منطقه است.
براي آگاهي از آخرين اخبار اقتصادي ايران و جهان با كانال اقتصادي ايرنا در تلگرام همراه شويد:
IRNAeco@
https://t.me/irnaeco
اقتصام**1108**2025**خبرنگار: ايرج منصوري**انتشار: ليلا جودي
۰ نفر