۱۲ مرداد ۱۳۹۶، ۱۰:۴۴
کد خبر: 82619584
T T
۰ نفر
وزیر كشور: حضور پرشور 42 میلیون نفر در پای صندوق های رای نشان از اعتقاد مردم به نظام بود

تهران - ایرنا - وزیر كشور گفت: مهم ترین پیام حضور پرشور 42 میلیون نفر از مردم در پای صندوق های رای انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری نشان از اعتقاد به آرمان های انقلاب، تعیین سرنوشت میهن اسلامی و اشتیاق آنها به مشاركت بود.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، عبدالرضا رحمانی فضلی روز پنج شنبه در مراسم تنفیذ حكم ریاست جمهوری حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری منتخب گزارشی از روند برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری ارائه كرد.
وی اظهاركرد:برگزاری انتخابات تبلور اراده و خواست مردم است، انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری را می توان به عنوان یكی از مهم ترین حماسه ها در كشور قلمداد می شود.
وی ادامه داد: از افتخارات نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران كه درادبیات سیاسی دریچه ای تازه بر روی جهان گشود حاكمیت مردم سالاری دینی است.
وزیر كشور خاطرنشان كرد: این حركت با آموزه های ناب وآرمان های امام راحل و هدایت های رهبر معظم انقلاب مستمرا به شكوفایی وبالندگی با تكیه بر آرای عمومی با برگزاری انتخابات افزوده می شود.
رحمانی فضلی با بیان این كه این حركت را می توان به عنوان مهم ترین حماسه سیاسی كشور قلمداد كرد، تصریح كرد: در شرایطی كه به لحاظ مولفه های سیاست خارجی وامنیت ملی در وضعیتی بود كه حضور مردم در صحنه مشاركت بیش از هر زمان دیگر ضروری ساخته بود.
وی یادآور شد: مشاركت حداكثری در انتخابات عرصه مهمی در تغییر رویكرد و تعامل نظام بین الملل با جمهوری اسلامی ایران بود.
وزیر كشور افزود: در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران اداره حكومت و قانونگذاری در چهارچوب اصول قانون اساسی با اراده و نظر ملت تعیین می گردد و برگزاری انتخابات تبلور این اراده و خواست مردم می باشد.
رحمانی فضلی ادامه داد: یكی از بزرگترین دستاوردها و افتخارات نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران كه در ادبیات سیاسی دریچه ای تازه بر روی جهانیان گشود و در عمق باور ملت های آزاده به زیبایی نقش بست حاكمیت مردم سالاری دینی در كشور ایران است كه با آموزه های اسلام ناب و آرمان های امام راحل و هدایت های مقام معظم رهبری مستمرا به شكوفایی و بالندگی آن با تكیه بر آرای عمومی از طریق برگزاری انتخابات افزوده می شود.
وی تصریح كرد: انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری را می توان به عنوان یكی از مهمترین حماسه سیاسی كشور قلمداد كرد. این انتخابات در شرایطی برگزار گردید كه كشور به لحاظ مولفه های سیاست خارجی، امنیت ملی و مسایل داخلی در وضعیتی قرار داشت كه حضور مردم ایران را در صحنه مشاركت بیش از هر زمان دیگر ضروری ساخته بود.
وزیر كشور یادآور شد: در این میان بزرگترین و مهمترین پیام حضور پرشور حدود چهل و دو میلیون نفر از هموطنان عزیز در پای صندوق های رای، اعتقاد مردم به آرمان های انقلاب و اشتیاق آنها برای مشاركت در تعیین سرنوشت میهن اسلامی خود بود. بدون شك این مشاركت حداكثری مردم در انتخابات اخیر تاثیر مهمی در تغییر رویكرد و تعامل جامعه بین الملل با جمهوری اسلامی ایران داشته است.
رحمانی فضلی ادامه داد: وزارت كشور به عنوان متولی برگزاری انتخابات به تاسی از رهنمودهای داهیانه رهبر معظم انقلاب و در چارچوب قوانین و مقررات با اصول مهمی چون قانونمداری و رعایت مر قانون, برگزاری انتخاباتی سالم آن هم در فضای كاملا امن، رعایت كامل بی طرفی، صیانت از ارای مردم به عنوان حق الناس، فراهم كردن بستر لازم برای مشاركت حداكثری مردم در انتخابات , همكاری و هماهنگی كامل با شورای نگهبان توانست با تلاش صادقانه همكارانم در ستاد انتخابات كشور ، استانداری ها، فرمانداری ها، بخشداری ها، همكاری دستگاه های انتظامی، نظامی، اطلاعاتی و قضایی و همدلی آحاد مردم ، همراهی رسانه ها، مشاركت سازنده احزاب و گروه های سیاسی و وحدت و انسجام مثال زدنی كلیه اقوام و مذاهب برنامه های و اقدامات خود را به انجام رساند.
وی افزود: در راستای تحقق اصول اعلامی از مردادماه 95 سازمان و تشكیلات اجرایی منظمی متناسب با چهار مولفه اساسی امن بودن، سالم بودن، قانونمند بودن و مشاركت حداكثری مردم در قالب ستاد انتخابات كشور و زیرمجموعه آن ایجاد گردید.
وی یادآور شد: برای امن بودن انتخابات ستاد امنیت انتخابات با حضور نمایندگان كلیه دستگاههای امنیتی، اطلاعاتی، نظامی و انتظامی و قضایی برای تضمین سلامت انتخابات، هیات های بازرسی انتخابات، كمیته حراست و استعلامات، كمیته پشتیبانی و مالی سازمان ثبت و احوال، كمیته فناوری اطلاعات برای اطمینان از رعایت مر قانون در فرایند برگزاری انتخابات، كمیته حقوقی و هیات های بازرسی و كمیته فناوری اطلاعات و نهایت برای مشاركت حداكثری ، كمیته اطلاع رسانی و پایش ، بسترسازی مشاركت حداكثری در انتخابات در قالب ستاد انتخابات كشور سازماندهی و به صورت هماهنگ انجام وظیفه كردند.
وزیر كشور گفت: تامین امنیت كامل انتخابات آن هم در شرایطی كه برخی كشورهای منطقه با جنگ های داخلی، ناامنی و بحران روبرو بودند و دشمنان قسم خورده نظام جمهوری اسلامی ایران از هیچ اقدامی برای برهم زدن امنیت داخلی كشور و اخلال در امر برگزاری انتخابات فروگذار نبودند واقعیت مهم دیگری است كه تلاش های شبانه روزی و اشراف اطلاعاتی نیروهای ارزشمند نظامی، انتظامی، قضایی و امنیتی كشورمان مانع از تحقق اهداف پلید و شوم آنها شد.
رحمانی فضلی تاكید كرد: «ملت شریف اسلامی با حضور پرافتخار و با شور و شعور و درك صحیح و ژرف از شرایط حساس كشور، دشمنان و بدخواهان نظام را مایوس و ناامید ساخت و با لبیك به ندای رهبر و ولی امر خود برگ زرین دیگری را به دفتر افتخارات این نظام جاودانه اضافه كرد كه در همینجا لازم می دانم به نمایندگی از تمامی دست اندركاران برگزاری انتخابات از ملت بزرگ و موقعیت كشورمان برای خلق این حماسه تاریخی به طور ویژه تشكر و قدردانی كنم. در این دوره سه انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری، پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا و میان دوره ای مجلس شورای اسلامی به صورت همزمان برگزار شد.»
وی تصریح كرد: با توجه به این كه هر یك از انتخابات باید مطابق قانون خاص خود آنهم با تفاوت های زیادی در شیوه های اجرا و نظارت برگزار می شد بنابراین تدارك و برنامه ریزی دقیق ، انجام هماهنگی كامل از ضروریات این كار بود كه با اتخاذ تمهیدات مناسب و احصای تفاوت های قانونی تلاش شد كه تمامی احكام و فرایندهای مربوط در زمان خود به نحو شایسته ای اجرا و رعایت شود.
وی گفت: با این مقدمه برخی از اهم اقدامات و فعالیت های انجام شده برای برگزاری انتخابات را به اطلاع می رسانم.در نخستین گام با برنامه ریزی لازم و هماهنگی با شورای نگهبان زمان برگزاری انتخابات تعیین و برهمان اساس برنامه زمان بندی مناسبی در جهت تداركات، تمهیدات و ترتیبات لازم برای برگزاری هرچه بهتر انتخابات صورت گرفت.
وزیر كشور یادآور شد: نظر به ضرورت آشنایی مجریان برگزاری انتخابات با فرآیند كار تعداد 9 دوره آموزش عمومی و تخصصی ، 10 همایش آموزشی منطقه ای، 31 جلسه توجیهی استانی برای یك میلیون و 150 هزار نفر از دست اندركاران برگزاری انتخابات از جمله معاونین سیاسی استانداری ها، اعضای ستاد انتخابات استانها، فرمانداران، بخشداران و كلیه كارشناسان مرتبط با حوزه برگزاری انتخابات در استان ها و فرمانداری ها و اعضای شعبه اخذ رای در سراسر كشور برگزار شد.

** اعمال 10 شاخص امنیتی و حفاظتی برای صیانت از ارای مردم
رحمانی فضلی با توضیح در مورد برگزاری دوره پنج روزه تربیت مربی برای ناظران انتخابات با حضور كارشناسان از سراسر كشور گفت: برای تحقق فرمان رهبری و رییس جمهوری مبنی بر صیانت از آرای مردم در تعرفه های اخذ رای بیش از 10 شاخص امنیتی و حفاظتی طراحی و لحاظ شد كه 5 شاخص برای اولین بار در طول 35 انتخابات گذشته در نظر گرفته شد و از جعل و سواستفاده از تعرفه ها جلوگیری شد.
وی به ادامه مراحل اخذ و شمارش آرا در دوازدهمین دوره انتخابات اشاره كرد و گفت: با توجه به تمهیدات اتخاذشده از جمله در نظر گرفتن تعداد واجدان شرایط رای دادن در هیچ استان و شهرستان با كمبود تعرفه روبرو نشدیم.
وزیر كشور با تاكید بر اهمیت تشكیل هیات های اجرایی نظارت بر انتخابات گفت: 429 هیات اجرایی در شهرستان ها و 631 هیات اجرایی در سراسر كشور برای اجرای انتخابات تشكیل، 62 هزار و 381 شعبه اخذ رای تعبیه شد. همچنین 71 هزار و 451 شعبه برای انتخابات شهرورستا ایجاد گردید كه رشد 10 درصدی نسبت به دوره قبل انتخابات را نشان می داد.
وی اظهار كرد: همچنین با همكاری وزارت امور خارجه بستر لازم برای شركت در انتخابات توسط هم میهنان خارج از كشور فراهم شد و در 103 كشور جهان شامل 103 نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در قالب 310 شعبه اخذ رای انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری برگزار شد.
رحمانی فضلی به حضور نیروهای نظامی و انتظامی برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری اشاره كرد و گفت: حدود 170 هزار نفر از عوامل انتظامی و نظامی در قالب هیات های بازرسی ساماندهی شدند، همچنین كمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری تشكیل شد كه طی 6 جلسه در وزارت كشور و 89 جلسه در سازمان صداوسیما بر رعایت قوانین تبلیغات ریاست جمهوری نظارت كردند.

** برگزاری یك هزار و 788 همایش و گردهمآیی سیاسی در كمال امنیت
وزیر كشور در ادامه بر برگزاری همایش ها و گردهم آیی ها در ایام تبلیغات ریاست جمهوری اشاره كرد و گفت: برای یكهزار و 788 همایش و گردهم ایی سیاسی در كمال ارامش و نشاط برگزار و از بروز هر مشكل امنیتی پیشگیری شد.
وی گفت: در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری به طور متوسط در هر 87 ثانیه از یك نفر رای گیری شد؛ در حالیكه در انتخابات 92 شاهد اخذ رای از هر یكنفر به ازای 92 ثانیه بودیم. همچنین از سیستم مكانیزه برای احزار هویت رای دهندگان، جلوگیری از رای دادن بیش از یكبار و شناسنامه افراد فوت یا غیر استفاده شد.
رحمانی فضلی آمار مشاركت كنندگان در انتخابات را 73.33 درصد دانست و ادامه داد: كل آرای ماخوذه نسبت به دوره یازدهم رشد 12.34 درصدی داشت و در شهر تهران برای نخستین بار سه میلیون و 688 هزار و 569 نفر در انتخابات شركت كردند كه نسبت به دوره قبل رشد 28.8 درصدی را نشان داد.
وزیر كشور یادآور شد: در نهایات از مجموع 41 میلیون و 665 هزار 678 رای ماخوذه جناب آقای حجه الاسلام والمسلمین حسن روحانی با كسب 23 میلیون و 634 هزار و 889 رای به عنوان رییس جمهوری اسلامی ایران انتخاب شدند.

** ارائه لایحه جامع انتخابات به مجلس شورای اسلامی
وی در خاتمه سخنان خود گفت: در نهایت وزارت كشور بر اجرای دقیق قانون و رعایت حدود وظایف و اختیارات دستگاه های اجرایی در امر برگزاری انتخابات اصرار داشت كه به برگزاری پرشكوه انتخابات انجامید.
رحمانی فضلی بیان كرد: وزارت كشور آسیب شناسی جامعی از كلیه مراحل قانونی انتخابات به عمل آورد كه نتایج حاصله در چارچوب سیاست های كلی انتخابات در قالب لایحه جامع انتخابات و به عنوان پیشنهادهای اصلاحی ضروری به مجلس شورای اسلامی تقدیم می شود.
سیام** 1053**1336
خبرنگاران: محمد افضلی و منصوره شوشتری * انتشار: مهرنوش خانزائی