به گزارش ايرنا، بيست و يكمين دوره رقابت هاي ربوكاپ در شهر ناگويا ژاپن در دو بخش كلي دانش آموزي و دانشجويي در مدت پنج روز (25 تا 31 ژوئيه/3 تا 8 مرداد) برگزار شد و تيم هاي ايراني حاضر در اين مسابقات 16 مقام كسب كردند. مسابقات امسال در ليگ هاي مختلف برگزار شد؛ در بخش دانش آموزي سه ليگ يعني فضاي مشترك/CoSpace، امدادگر و ليگ فوتباليست وجود داشت؛ ضمن اينكه ليگ فضاي مشترك در دو بخش الف و ب، امدادگر در دو بخش امداد خط و امداد ماز (مارپيچ گونه) و فوتباليست در سه بخش ابتدايي، پيشرفته يا وزن آزاد برگزار شد.
در بخش دانشجويي نيز دو ليگ اصلي نرم افزاري يا فضاي مجازي/simulation و ربات ها تدارك ديده شده بود. در بخش فضاي مجازي دو بخش فوتباليست ها و امداد و نجات و در بخش فوتباليست دو بخش دوبعدي و سه بعدي وجود داشت.
ليگ ربات هاي بخش دانشجويي نيز ربات هاي كار، ربات هاي خانگي، آمازون (بخشي كه امسال براي اولين بار شكل گرفته و شركت آمازون برگزار مي كند)، ليگ امدادگر، ليگ انسان نما در سه سايز مختلف كوچك و بزرگ و استاندارد و ليگ نائو تعبيه شده بود.
دانشگاه صنعتي اميركبير با پنج تيم ربات هاي شبيه ساز امدادگر مجازي، شبيه ساز امدادونجات، انسان نماي سايز نوون، ربات هاي كار و فوتباليست سايز كوچك در بخش دانشجويي اين رويداد حاضر بود و توانست سه مقام در ليگ ربات هاي شبيه ساز امدادگر مجازي، ربات هاي انسان نماي مجازي و جوان ربات هاي فوتباليست سايز كوچك به دست آورد.
سرپرست تيم هاي ربوكاپ دانشگاه صنعتي اميركبير روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار علمي ايرنا در مورد اين دوره از مسابقات در شهر ناگويا و اهميت آن به عنوان پايتخت رباتيك جهان گفت: بحث ارائه محصولات تجاري و صنعتي حوزه رباتيك و اتوماسيون ژاپن در قالب نمايشگاهي در كنار برگزاري مسابقات وجود داشت. همچنين مجموعه هاي فعال در زمينه رباتيك و هوش مصنوعي ژاپن در محل برگزاري نمايشگاه حضور داشتند.
سروش صادق نژاد با اشاره به اينكه مسابقات ربوكاپ جهاني در در سطح آسيا و اقيانوسيه در سال 2020 بار ديگر در ژاپن و همزمان با المپيك ورزشي توكيو برگزار مي شود خاطرنشان كرد: در مسابقات امسال 2500 شركت كننده از 50 كشور حضور داشتند و بيش از 10 هزار نفر از روند مسابقات بازديد كردند.
وي به تغييرات عمده در سطح قوانين برگزاري مسابقات اشاره كرد و افزود: اين امر باعث شد مسابقات نسبت به سال گذشته دشوارتر شود و تيم هاي ساير كشورها نيز با توجه به پيشرفت هاي صورت گرفته از آمادگي بالاتري برخوردار بودند.
عضو هيئت رئيسه فدراسيون جهاني ربوكاپ در ليگ ربات هاي انسان نما ادامه داد: مسابقات امسال تركيب واقعي از دو علم مكانيك و الكترونيك و يا به عبارت ديگر مكاترونيك و حضور هوش مصنوعي به عنوان يك حلقه مفقوده يك ماشين هوشمند بود كه به وسيله آن يك ربات مي تواند مانند ماشين هوشمند بتواند كارايي داشته باشد.
وي به اهميت هوش مصنوعي در زندگي روزمره مردم ژاپن اشاره كرده و گفت: برخي از محصولات ارائه شده در نمايشگاه جانبي مسابقات كه با برنامه ريزي و سرمايه گذاري در داخل ژاپن به توليد رسيده بود، تنها براي بالابردن سطح رفاه مردم كشور ژاپن تنها مورد استفاده قرار مي گرفت.
***ارتباطات بين المللي دانشگاهي و تحقيقاتي ضعيف است
صادق نژاد در مورد زمينه سازي اين مسابقات براي تقويت ارتباط دانشگاه هاي و تيم هاي رباتيك ايران با تيم ها و كارشناسان خارجي گفت: ارتباطات بين المللي در كشور ما كمي ضعيف است؛ البته اقداماتي در اين زمينه انجام شده مانند فعاليت مشترك دانشگاه صنعتي اميركبير با دانشگاه منيتوبا كانادا از سال 2013 در زمينه ربات هاي انسان نما كه به فعاليت علمي مشترك، انجام پايان نامه هاي مختلف، چاپ مقاله و كتاب منجر شده كه اين فعاليت هاي علمي پژوهشي با توجه به اينكه گام هاي موثر صنعتي شدن آن برداشته شده، در آينده نزديك منجر به توليد محصولات صنعتي مي شود.
***تيم هاي رباتيك ايران بايد در ليگ هاي مختلف شركت كنند
عضو گروه پژوهشي رباتيك و اتوماسيون پژوهشكده فناوري نو دانشگاه صنعتي اميركبير در مورد تيم هاي دانشگاهي حاضر در اين رقابت ها گفت: يك نكته اين است كه تعداد تيم هاي دانشجويي ايران از همه كشورها بيشتر بود ولي اين تيم ها در ليگ هاي خاصي زيادتر هستند مثلا 4 تيم در ليگ ربات هاي امدادگر داشتيم؛ ولي در ليگ هاي صنعتي مانند ليگ ربات هاي كار فقط يك تيم داشتيم. بنابراين تيم هاي ايراني بايد بيشتر در زمينه هاي مرتبط با صنعت كار كنند تا در رقابت هاي سال هاي آتي ضمن حضور در ليگ هاي مختلف بتوانند زمينه ارتباط صنعت با هوش مصنوعي و علم رباتيك را قوي تر كنند.
سرپرست تيم هاي ربوكاپ دانشگاه صنعتي اميركبير در مورد حضور كمتر تيم هاي دانش آموزي در مسابقات نيز گفت: تيم هاي دانش آموزي كشورهاي مختلف بر اساس سهميه بندي در رقابت ها شركت مي كنند. در مورد آموزش تيم ها و دانش آموزان علاقمند در ايران مساله اين است كه آموزش درست وجود نداشته و آموزش بيشتر مربي محور است. به همين دليل در دانشگاه اميركبير مدرسه رباتيك را تاسيس كرديم كه در يك دوره 4 ساله دانش آموزان آموزش ببينند و وقتي وارد دانشگاه شدند راحت تر مسير را طي كنند.
وي توصيه كرد تيم هاي رباتيك در سال هاي آتي از فضاي كسب نتيجه خارج شده و در ليگ هايي شركت كنند كه تاكنون كمتر در آنها حضور داشتند.
صادق نژاد با اشاره به اينكه تيم دانشگاه اميركبير براي اولين بار در ليگ ربات هاي كار حاضر شده و رتبه پنجم اين رقابت ها را كسب كرد، گفت: تيم هاي ايراني بايد با برنامه ريزي وارد فضاهاي پژوهشي مرتبط با صنعت شده و حوزه هاي جديد در زمينه هوش مصنوعي را دنبال كنند.
به گزارش ايرنا، مسابقات ربوكاپ كه در زمينه دانش رباتيك و هوش مصنوعي است، توسط فدراسيون بينالمللي ربوكاپ هر ساله برگزار مي شود. اين نام برگرفته از كلمات «Robot Soccer» (مسابقه فوتبال ربات) و «World Cup» (جام جهاني) است؛ اما اين رقابتها در ليگهايي فراتر از ليگ فوتبال مشاركت علاقمندان را ثبت مي كند.
هدف نهايي از اين مسابقات كه از سال 1997 در ناگوياي ژاپن اولين دوره آن برگزار شد، اين است كه در سال 2050 تيم ربات هاي انسان نما در برابر تيم برنده جام جهاني دقيقا بر اساس قوانين فيفا بازي كند.
از ايران در بخش دانشجويي دانشگاه آزاد اسلامي قزوين به عنوان قهرمان تيم ربات فوتباليست سايز كوچك مسابقات جهاني 2016 آلمان در چند ليگ مختلف؛ از جمله ربات امدادگر واقعي، ربات فوتباليست سايز كوچك، ربات شبيه ساز امداد و نجات، نائو، ربات كار و ربات انسان نما، شركت داشت.
ضمن اينكه تيم دانشگاه هاي آزاد واحد ايلخچي در رشته ربات انسان نماي بزرگ، دانشگاه آزاد واحد يزد ليگ امدادگر، دانشگاه صنعتي خواجه نصير طوسي ليگ امدادگر و شبيه ساز فوتبال دوبعدي، تيم پارك علم و فناوري شيراز در رشته فوتبال سه بعدي، دانشگاه آزاد واحد دماوند در ليگ ربات هاي امدادگر، تيم دانشگاه آزاد اصفهان در رشته ربات انسان نماي متوسط، تيم امدادگر واحد هلال احمر استان گلستان در بخش فضاي مجازي امداد و نجات و تيم دانشگاه علوم و تحقيقات در ليگ شبيه ساز فوتبال دوبعدي در بخش دانشجويي حضور داشتند.
در بخش دانش آموزي امسال تيم هاي مختلفي از مدارس كشور شركت كرده اند. تيم دبيرستان علامه حلي 5 در رشته شبيه ساز امداد و نجات و فوتباليست ابتدايي، تيم علامه طباطبايي فرمانيه در رشته شبيه ساز امدادونجات و علامه طباطبايي گلستان در همين رشته، تيم مدرسه سلام اسلام در ليگ هاي شبيه ساز امداد فضاي مشترك و فوتباليست ابتدايي، تيم كاوش دانش از مدرسه دانش ليگ امدادگر خط پيشرفته و امدادگر مارپيچ گونه، تيم علامه طباطبايي فرمانيه امدادگر مارپيچ گونه، تيم صدرا ربات در ليگ فوتباليست پيشرفته، تيم كاوش قلم از مدرسه قلم در رشته امدادگر خط پيشرفته و تيم كاوش دانش از مدرسه دانش در ليگ امدادگر مارپيچ گونه از جمله شركت كنندگان در اين دوره بود.
قرار است مراسم بازگشت و استقبال از تيم هاي رباتيك دانشگاه اميركبير از مسابقات جهاني ژاپن امروز جمعه ساعت 20:30 در فرودگاه بين المللي امام خميني (ره) برگزار شود.
علمي**9157
خبرنگار: منصوره شوشتري**انتشار: زهره محتشمي پور
براي اطلاع از اخبار متنوع علمي و فناوري، با كانال علمي ايرنا در تلگرام همراه شويد:
irnaelm@
https://telegram.me
سرپرست تيم هاي ربوكاپ دانشگاه اميركبير تاكيد كرد
ضرورت حضور تيم هاي ايراني در ليگ هاي مختلف مسابقات جهاني ربوكاپ
۱۳ مرداد ۱۳۹۶، ۱۳:۱۸
کد خبر:
82620395
تهران- ايرنا- سرپرست تيم هاي ربوكاپ دانشگاه صنعتي اميركبير با اشاره به اهميت كاهش فاصله بين صنعت و پژوهش گفت: تيم هاي ايراني حاضر در مسابقات ربوكاپ جهاني بايد در همه ليگ ها مانند ليگ ربات هاي كار حاضر شوند.