انور طاهايي روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا با بيان اينكه پليس راه براي حضور در جاده ها به صورت شبانه محدوديت دارد افزود: خودروهاي سنگيني كه شبانه در جاده هاي منتهي به بانه بويژه جاده بانه سردشت حركت مي كنند گاها بيش از 2 برابر حد مجاز بار حمل مي كنند كه اين امر عامل اصلي تخريب جاده هاي بانه است.
وي اظهار كرد: با توجه به اينكه پليس در شب نمي تواند بر اين جاده ها نظارت كند، خودروهاي سنگيني كه بيش از 2 برابر حد مجاز بار حمل مي كنند شبانه در مسير جاده بانه سردشت حركت مي كنند كه باعث تخريب آسفالت و خط كشي جاده ها شده اند.
وي ادامه داد: در مسير بانه مريوان چندين ماسه شويي وجود دارد كه خودروهاي سنگيني كه بيش از حد مجاز بار حمل مي كنند در اين مسير با بار بيش از حد مجاز سبب تخريب جاده ها مي شوند.
وي خاطر نشان كرد: در سال هاي گذشته قاچاق سوخت در راه هاي منتهي به بانه انجام مي شد كه هم اكنون آثار زيان بار آن به مرور باعث تخريب جاده ها شهرستان شده است.
طاهايي با بيان اينكه 2 روش راهداري تابستانه و زمستانه وجود دارد افزود: نگهداري، لكه گيري، روكش آسفالت و ترميم و بازسازي جاده بر عهده اداره راهداري است.
وي خاطر نشان كرد: بخش زيادي از كار راهداري زمستاني شامل برف روبي، سيل، بهمن و ديگر وقايع فصل زمستان است.
وي با بيان اينكه در زمستان برف روبي تمامي راه هاي استاندارد و غير استاندارد بر عهده راهداري است افزود: راه هايي كه كار خاصي در آنها انجام نشده به عنوان راه هاي رسمي شناخته نمي شود اما با توجه به شرايط آب و هوايي منطقه اين راه ها در شرايط بحراني برف روبي مي شوند.
به گفته طاهايي، خط كشي جاده ها، نصب تابلو علائم، تعميرات جاده ها و فعاليت هايي كه براي نگهداري جاده ها ضروري است توسط اداره راهداري انجام مي شود.
وي به استفاده نادرست از ماشين آلات راهداري اشاره كرد و ادامه داد: دستگاه و ماشين آلاتي كه در اختيار راهداري است تنها براي نگهداري راه هاي موجود است اما با توجه به نياز شهرستان و درخواستي هاي مردمي مجبور هستيم فراتر از وظايف خود عمل كنيم.
مدير راهداري و حمل نقل جاده اي بانه اظهار كرد: فعاليت هاي راهداري بر اساس اعتبارات است و هر ساله اعتباراتي براي ترميم و روكش جاده هاي به ما اختصاص مي يابد و بر اساس اين اعتبارات فعاليت انجام مي شود.
وي بزرگترين مشكل راهداري جاده بانه را كمبود و فرسودگي دستگاه و ماشين آلات عنوان كرد و گفت: همه ماشين آلات راهداري فرسوده است و بيش از 30 سال عمر دارد.
وي ادامه داد: بيش از 90 درصد ماشين آلات راهداري بانه متعلق به قبل از دهه 60 است.
طاهايي افزود: امكانات لازم براي تعمير و تعويض قطعات در بانه وجود ندارد و در صورتي كه يكي از ماشين آلات نياز به تعمير و تعويض قطعات داشته باشد بايد آن را به شهرهاي ديگر بفرستيم كه هزينه هاي زياد و زمان بيشتري صرف تعمير و تعويض قطعات مي شود.
وي با اشاره به فعاليت هاي انجام شده در سال جاري گفت: جاده بوئين به طول 470 متر آماده آسفالت شده و اكنون مصالح براي آسفالت اين مسير آماده است و در بحث نگهداري راه هاي شانه سازي مسير بانه سقز به طول پنج كيلو متر و شانه سازي و بازگشايي قوس هاي مسير انجام شده است.
اين مسئول اظهار كرد: در بخش جاده هاي روستايي در مسير روستاي سردآب و سورآب به طول هفت كيلو متر، مسير تاژان و تاژبان شانه سازي شده و كاني سيب بستر براي شن ريزي به طول 2 كيلو متر در حال انجام است.
طاهايي و اظهار كرد: در روستاي حمزه لان، مرزلان، دوله گور و بخش ديگر از روستاهاي دورافتاده شهرستان فعاليت هاي در زمينه بهبود جاده ها با همكاري سپاه انجام شده است.
وي اظهار كرد: از اعتبارات شهرستاني 20 ميليارد ريال اعتبار به بخش راهداري اختصاص يافته است.
در مهر ماه سال گذشته تفكيك وظايف در وزارت راه و شهرسازي انجام شده كه بخش راه و ماشين آلات به عنوان اداره راهداري و حمل نقل جادهاي از اين سازمان جدا شده كه شرح وظايف مشخصي دارد.
بانه با 158 هزار نفر جمعيت در 270 كيلومتري غرب سنندج واقع شده است.
7469/6108
**خبرنگار:زينب طلايي/ **انتشار دهنده: اميد بهمني
**آگاهي از آخرين اخبار استان كردستان در كانال زير:
@IRNASANANDAJ
https://telegram.me/joinchat/DHygAj7hzZXSBJmWuX3Bvg
سنندج- ايرنا- رئيس اداره راهداري و حمل نقل جاده اي بانه گفت: عبور و مرور ماشين هاي سنگين با بار بيش از 2 برابر حد مجاز عامل اصلي تخريب جاده هاي بانه بويژه جاده بانه-سردشت است.