۱۸ مرداد ۱۳۹۶، ۱۱:۱۰
کد خبر: 82625772
T T
۰ نفر

شهيد محمود صارمي چهره ماندگار عرصه اطلاع رساني

۱۸ مرداد ۱۳۹۶، ۱۱:۱۰
کد خبر: 82625772
شهيد محمود صارمي چهره ماندگار عرصه اطلاع رساني

قم- ايرنا- شهيد محمود صارمي خبرنگار خبرگزاري جمهوري اسلامي ، چهره ماندگار عرصه اطلاع رساني است كه تا آخرين لحظه زندگي دست از آگاهي بخشي به جامعه برنداشت و در نهايت جاودانه شد.

به گزارش ايرنا، روز 17 مرداد 1377 برابر با هشتم اوت سال 1998 شهر مزار شريف افغانستان توسط نيروهاي طالبان اشغال شده كه ديپلمات هاي ايراني به همراه شهيد محمود صارمي در كنسولگري ايران، توسط گروه طالبان به شهادت رسيدند.تا مدتها از سرنوشت شهيد صارمي و هشت ديپلمات ايراني خبري نبود ولي بعد از مدتي پيكرهاي مطهر آنها دريك گور دستجمعي در خرابه‌هاي پشت كنسولگري كشف شده و پيكر آنان 22 شهريور 1377 به تهران منتقل شد. پيكر مطهر شهيد محمود صارمي دربهشت شهداي شهر بروجرد دركنار همرزمانش مدفون است.

**نگاهي به زندگي شهيد صارمي
شهيد محمود صارمي در سال 1348 درخانواده اي مذهبي در روستاي چهاربره در بروجرد متولد شد، ايشان دوره تحصيلات ابتدايي خود را در زادگاه خود در روستا پشت سر گذاشت و دوره راهنمايي و متوسط را در شهرستان بروجرد طي كرد و بعد از اخذ ديپلم و امتحان كنكور، در رشته جغرافيا در دانشگاه تهران پذيرفته شد.
شهيد صارمي درزمان تحصيل دردانشگاه تهران به عضويت بسيج دانش آموزي درآمد و در زمان جنگ تحميلي با رها كردن تحصيل، راهي صحنه نبرد حق عليه باطل شد و مدت 17ماه را در جبهه هاي جنگ گذراند و بعد از آن براي ادامه تحصيل به دانشگاه بازگشت.

**جذب شهيد محمود صارمي در ايرنا
شهيد محمود صارمي در سال 1370 جذب خبرگزاري جمهوري اسلامي شد و بعد از پنج سال تلاش و فعاليت، به عنوان يك مدير ايرنا به خارج از كشور اعزام و مسئوليت دفتر خبرگزاري جمهوري اسلامي را در مزارشريف برعهده گرفت.
شهيد صارمي دو سال به عنوان خبرنگار در افغانستان فعاليت كرده و در نهايت به شهادت رسيد. مسئوليت پذيري و متعهد بودن وي به اندازه اي بود كه وقتي شهر مزار شريف توسط طالبان سقوط كرده و خود محل استقرار ايشان در معرض خطر بود لحظه اي دست از رسالت خود برنداشته و آخرين خبر وي براي ايرنا به شرح زير است:'مزار شريف سقوط كرد. هفدهم مرداد ماه 1377، اينجا محل كنسولگري ايران در مزار شريف است، من محمود صارمي خبرنگار خبرگزاري جمهوري اسلامي ايران هستم، گروه طالبان چند ساعت پيش وارد مزار شريف شدند. ' در خبر ديگر شهيد صارمي چنين آمده است: خبر فوري .مزار شريف به دست طالبان سقوط كرد، عده‌اي از افراد طالبان در محوطه كنسولگري ديده مي‌شوند در اينجا ارتباط تلفني شهيد صارمي با ايرنا قطع شد.

**فرازي از وصيت نامه شهيد صارمي
اي برادران و خواهران جهادگر، خطاهاي من گنه كار روسياه را كه باعث رنجش شما شده ببخشيد تا خداي بزرگ از من راضي شود. اي خدا، مرا كه در اثر غرور و خودپرستي گناه مي‌كنم ببخش زيرا اين بدن ضعيف من توانايي تحمل آتش جهنم را ندارد و خدايا مرا جزء توبه كاران واقعي قرار بده.

**شهيد صارمي از نگاه نزديكان
مادر شهيد صارمي در بخشي از خاطرات خود درخصوص فرزندش مي گويد: در عرصه خبر، پشتكار و تلاش محمود صارمي در افغانستان مثال‌زدني بود همه‌كساني كه او را مي‌شناختند از صداقت در رفتار، مهرباني و دلسوز بودن او تعريف مي‌كردند، محمود در كارش بسيار رازدار بود و هرگز خودش را نيازمند تعريف و تمجيد از سوي كسي نمي‌دانست.
خديجه روزبهاني همسر شهيد صارمي نيز در خاطرات خود به بخشي از ناگفته هاي شهيد صارمي اشاره كرد و بيان داشت:
تعهد كاري بالاي شهيد صارمي مهم‌ترين شاخصه و ويژگي كاري وي بود، زماني كه در حال مخابره خبر محاصره كنسولگري توسط نيروهاي طالبان بود تا آخرين دقايق باوجوداينكه خطر بيخ گوششان بود رسالت خبري خود را رها نكرد.
وي ادامه مي دهد: شهيد صارمي هيچ وقت اضطراب كارخبري را به ما منتقل نمي كرد، هميشه سعي داشت فضاي خانه آرام باشد؛ در طول دو سال كه وي در افغانستان بود، در تماس هاي تلفني طوري صحبت مي كرد كه تصورم از افغانستان فضايي آرام بود.

**روز خبرنگار
شوراي فرهنگ عمومي كشور در اولين سالگرد شهادت شهيد صارمي براي پاسداشت و تجليل از مقام شامخ اين شهيد خبرنگار، هفدهم مردادماه روز شهادت وي را به عنوان روز خبرنگار نامگذاري كرد. هر سال در چنين روزي از خبرنگاران و اصحاب رسانه در برنامه هاي مختلف تجليل مي شود.
7401/ 6133/ گزارش از: بهمن اطمينان ** انتشار- جعفرمسلمي