خشكسالی تولید علوفه در مراتع خراسان شمالی را 20درصد كاهش داده است

بجنورد- ایرنا- مدیركل امور عشایر خراسان شمالی گفت: طبق بررسی های انجام شده به صورت میدانی طی دوره یكساله، خشكسالی بر رویش گیاهان مرتعی تاثیر گذاشته و موجب كاهش 20 درصدی تولید علوفه در مراتع شده است.

محمدرضا قلی پور روز سه شنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهار كرد: این اداره كل برای جبران بخشی از خسارت ناشی از خشكسالی و به منظور كاهش هزینه پرورش دام، نهاده دامی برای تغذیه دستی در اختیار خانواده های عشایری قرار می دهد.
وی افزود: انتظار این است كه اداره كل مدیریت بحران استانداری و دیگر دستگاه های اجرایی مرتبط در استان برای جبران خسارت های وارده به خانواده های عشایری كمك كنند.
قلی پور گفت: برای جبران كمبود علوفه در استان طی سال گذشته بیش از 30 هزار تن نهاده های دامی از قبیل جو، سبوس و كنسانتره توسط تشكل های عشایری تهیه شد كه بخشی از این حمایت ها به صورت یارانه ای و بخشی مدت دار بوده است.
وی با تاكید بر اینكه خشكسالی طی سال های گذشته استان را درگیر كرده و هر ساله تشدید شده است اظهار كرد: برای كاهش هزینه تولید عشایر و جلوگیری از فروش بره های نارس، طرحی به عنوان زنجیره تولید گوشت قرمز عشایر در حال اجرا است.
وی هدف از اجرای طرح مزبور را كاهش هزینه تولید، افزایش وزن روزانه دام و كاهش طول دوره پرواربندی عنوان كرد و گفت: عشایر به صورت سنتی بین 120 تا 150 روز دام را برای بهره وری مطلوب و عرضه به بازار، نگهداری می كردند و متحمل پرداخت هزینه های بسیار بودند اما با اجرای این طرح طول دوره پرواربندی به 80 روز رسیده است.
مدیر كل امور عشایر خراسان شمالی توضیح داد: در اجرای این طرح، افزایش وزن بره ها در دوره نگهداری روزانه به طور میانگین به 380 تا 400 گرم رسیده كه این رقم در پروار بندی سنتی بین 150 تا 200 گرم بوده است.
قلی پور درباره خرید نهاده های دامی در سال جاری اظهار كرد: تاكنون بیش از 10 هزار تن نهاده دامی توسط اتحادیه و تشكل های عشایری خریداری و در انبارها ذخیره شده است كه به مرور زمان و با توجه به نیاز خانواده عشایر، با قیمت مناسب و یا به صورت نسیه در اختیارشان قرار داده می شود.
وی اضافه كرد: با توجه به اینكه بیشترین زمان مصرف علوفه در فصل زمستان است، پیش بینی می شود كه تا پایان سال این رقم به بیش از 45 هزار تن برسد.
در خراسان شمالی 30 هزار و 300 نفر جمعیت عشایردر قالب پنج هزارو 350 خانوار با 750 هزارراس دام زندگی می كنند.
یك اتحادیه و چهارتشكل عشایری نیز در خراسان شمالی به خانواده های عشایر خدمات ارائه می دهند.
ع/6042 انتشاردهنده: سیدحسین قدسی