۲۵ مرداد ۱۳۹۶، ۱۱:۳۸
کد خبر: 82633420
T T
۰ نفر

بندر چابهار فرصت طلایی برای صادرات كالا به قطر

۲۵ مرداد ۱۳۹۶، ۱۱:۳۸
کد خبر: 82633420
بندر چابهار فرصت طلایی برای صادرات كالا به قطر

چابهار- ایرنا- قطع ارتباط تجاری كشورهای جنوبی حوزه خلیج فارس با كشور قطر فرصت خوبی برای بهره برداری از ظرفیتها و سرمایه گذاریهای ایجاد شده در بنادر كشور به ویژه چابهار فراهم كرده است تا از این بنادر برای صادرات كالاهای تولید داخل، ترانزیت و ترانشیپ به خوبی بهره گرفت.

به گزارش ایرنا سرمایه گذاری های انجام شده از سوی سازمان بنادر و دریانوردی در بنادر جنوبی كشور به ویژه چابهار این بنادر را برای فعالیت های گسترده آماده كرده و اكنون كه زمینه در منطقه فراهم شده بندر چابهار می تواند فرصت بسیار خوبی برای صادرات كالاهای تولید داخل به كشورهای همسایه به ویژه قطر و ترانزیت و ترانشیپ باشد.
كشور قطر با جمعیت 2 میلیون و 700 هزار نفر و درآمد سرانه 130 هزار دلار بالاترین درآمد سرانه جهان را دارد.
به همین دلیل از پتانسیل های بسیار بالایی برای جذب كالاهای وارداتی برخوردار و اهمیت این موضوع در واردات سالیانه سه میلیون دلار مواد غذایی كاملاً مشهود است.
با قطع روابط تجارت دریایی امارات، عربستان، بحرین و مصر با این كشور، حتی پورت اپراتورهای بزرگ فعال در بنادر امارات از جمله DP و ADPC تمام كشتی های متردد با پرچم كشور قطر بین بنادر كشورهای ذكر شده (جبل علی امارات و حتی فجیره و...)را تحریم كرده اند، تا جائیكه شركتهای كشتیرانی قطری از جابه جایی كالا به بنادر بزرگتر از قبیل دمام در عربستان و دبی نیز منع شده اند.
با توجه به قابلیت های جغرافیایی بنادر جنوبی، وجود خطوط كشتیرانی متعدد و همچنین سرمایه گذاری عظیم زیرساختی در بنادر چابهار، شهید رجایی و بوشهر، بخشی از فرصت های واگذار شده در دهه های قبل را به واسطه محدودیت ها و اختلافات ایجاد شده در كشور های جنوبی حوزه خلیج فارس مجدداً سهم خواهی و احیاء نمود كه در این صورت موجبات ترافیك دریایی و كالایی برای كشور حاصل خواهد شد.
مدیركل بنادر ودریانوردی سیستان وبلوچستان روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا به تشریح ظرفیت های بندر چابهار پرداخت و اظهار داشت: با تحلیل بازار منطقه و نوع كالاهای حمل شده به حوزه دریای عمان و بنادر حوزه خلیج فارس، تجارت دریایی با قطر را می توان به سه بخش ترانشیپ، ترانزیت و صادرات ارزیابی و چگونگی بهره گیری از هر بخش را مورد مطالعه و بررسی قرارداد.
بهروز آقایی افزود: در زمینه ترانشیپ با توجه به تفاهمنامه مشترك اقتصادی خطوط كشتیرانی بزرگ از قبیل MAERSK،COSCO ، HAPAG-LIOYD مبنی بر عدم پذیرش نقل و انتقال بار به مبدا و مقصد كشور قطر از طریق بنادر دبی و جبل علی، این شركتها به دنبال جایگزینی مناسب برای بنادر مذكور در حمل و نقل دریایی هستند.
وی بیان كرد: با بازاریابی صحیح و مناسب ضمن همراه نمودن كالاهای افغانستان، CIS و كشور قطر كه در مسیر دریای عمان و خلیج فارس قراردارند می توان بهترین فرصت را برای برقراری خطوط فیدری بین بنادر ایران و قطر جهت ترانشیپ كالا ایجاد كرد.
وی گفت: با انجام بازاریابی و معرفی قابلیت ها و مزیت های بندر چابهار، خطوط كشتیرانی جهان را نسبت به برقراری خط مستقیم از بنادر مبدأ به این بندر استراتژیك ترغیب كرد.
وی ادامه داد: بر اساس آمارهای مستند، غالب كالاهای وارداتی به كشور قطر در دهه گذشته از طریق كشورهای آمریكا، چین، امارات متحده عربی، آلمان، ژاپن، انگلیس، ایتالیا و عربستان تأمین شده است.
وی تصریح كرد: با تحریم كشور قطر توسط كشورهای عربی از جمله امارات متحده عربی و عربستان در زمینه صادرات كالا به این كشور و تبدیل مسیر دریایی به مهمترین راه دسترسی به بازار های جهانی، حمل و نقل دریایی بعنوان فرصتی مناسب برای بنادر و خطوط كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران متصور است.
مدیركل بنادر ودریانوردی سیستان وبلوچستان خاطرنشان كرد: بندر چابهار به دلیل مزیت ها، پتانسیل ها و موقعیت جغرافیایی بعنوان نزدیكترین بندر به بنادر خلیج فارس در دریای عمان و كوتاهی مسیر دریایی در كاهش هزینه كشتی ها و محموله های تجاری بعنوان یك فرصت منحصربفرد مورد ارزیابی بازرگانان در كشورهای منطقه بالاخص كشور قطر قرار گرفته است.
آقایی افزود: از طرفی اتمام مرحله نخست طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار با برخورداری از عمق 16.5 متر و مجهز نمودن اسكله های جدید به تجهیزات مدرن این فرصت را برای ترافیك دریایی وحمل و نقل كالا دو چندان كرده است.
وی گفت: مطالعه و بررسی موقعیت بندر چابهار و قابلیت ها و مزیت های این بندر استراتژیك می تواند توقفگاه بسیار پرسودی در كالاهای ترانشیپی باشد.
وی به وجود معادن غنی استان سیستان و بلوچستان و استان های همجوار كه بعنوان معادن با خلوص بالا و با فراوانی و گستردگی قابل ملاحظه و تولید مصالح ساختمانی از قبیل سیمان و كلینكر اشاره كرد و افزود: این معادن می تواند پس از انجام مراحل فرآوری، پردازش و ایجاد ارزش افزوده موجب صادرات و درآمدزایی برای كشور شود و بدین طریق سهم زیادی از این قبیل كالاهای وارداتی به حوزه خلیج فارس به سهم تجارت كشور اضافه خواهد شد.
وی بیان كرد: نیاز كشور قطر به موادغذایی، انواع خشكبار، میوه جات، غلات و انواع سنگها زینتی و قیمتی، پتانسیل تامین این كالا توسط افغانستان وكشورهای CIS و ترانزیت كالاهای مذكور به كشور قطر از خاك جمهوری اسلامی و از طریق بندر چابهار دراولویت و از نظر اقتصادی به صرفه و درآمدزا خواهد بود.
وی گفت: هم اینك كشور تركیه براساس تفاهم نامه مشترك با قطر نسبت به صادرات مواد غذایی و كالاهای تجاری از طریق حمل دریایی به قطر اقدام می كند در حالیكه بنادر ایران نسبت به بنادر تركیه به قطر نزدیكتر و دارای پتانسیل بسیار بالاتری در این زمینه هستند.
وی بیان كرد: بر اساس تحلیل كارشناسان حوزه تجارت دریایی، عدم مبادلات تجاری باكشور قطر، فرصتی مناسب را برای بنادر جنوبی به ویژه بندر چابهار با موقعیت جغرافیایی منحصر بفرد ایجاد كرده كه سرمایه گذاری عظیم صورت گرفته در این بندر بعنوان پیشانی بنادر جنوبی كشور در بیرون از حوزه خلیج فارس می تواند در جذب خطوط كشتیرانی و افزایش ترافیك كالا در حوزه ترانزیت و ترانشیپ ایفای نقش كند.
مدیركل بنادر ودریانوردی سیستان وبلوچستان تصریح كرد: برای تحقق این امر ایجاب می كند وزارتخانه های اقتصاد و دارایی، صنعت، معدن و تجارت و راه و شهرسازی با تشكیل جلسات مشترك و كارگروه های تخصصی راهكار های اجرایی بهره گیری از این فرصت مطلوب را به سازمان های زیرمجموعه ابلاغ كنند.
به گزارش ایرنا بندر چابهار واقع در 645 كیلومتری جنوب زاهدان مركز استان سیستان و بلوچستان و در ساحل دریای عمان به عنوان تنها بندر اقیانوسی جمهوری اسلامی ایران و خارج از تنگه هرمز و نزدیكی آن به افغانستان از موقعیت بسیار مناسبی برای صادرات و ترانزیت كالا بین كشورهای محصور در خشكی و بنادر مهم دنیا برخوردار است.
چابهار با دوحه قطر حدود 560 مایل دریایی فاصله دارد.
3043**6081 خبرنگار: رستم كریمی نژاد ** انتشار دهنده: حیدر سرایانی
۰ نفر