۲۶ مرداد ۱۳۹۶، ۱۰:۰۶
کد خبر: 82634416
T T
۰ نفر

نخستين جشنواره انجير هورامان برگزار شد

۲۶ مرداد ۱۳۹۶، ۱۰:۰۶
کد خبر: 82634416
نخستين جشنواره انجير هورامان برگزار شد

سنندج- ايرنا- نخستين جشنواره شهرستاني انجير هورامان با حضور مسئولان استاني، شهرستاني، توليدكنندگان و باغداران نمونه شهرستان سروآباد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ايرنا، برپايي نمايشگاه با موضوع انجير و صنايع دستي هورامان، اجراي برنامه هاي شاد فرهنگي، ارائه گزارشي از مسئول باغباني سازمان جهاد كشاورزي سروآباد، بيان مشكلات مهم منطقه هورامان از سوي رئيس شوراي بخش هورامان، پخش تيزري با موضوع معرفي محصولات باغي منطقه هورامان به ويژه انجير و تجليل و تقدير از باغداران نمونه و توليد كنندگان انجير در شهرستان سروآباد از مهمترين برنامه هاي اين جشنواره بود.

** برگزاري جشنواره انگور سياه، گردو و انار در شهرستان سروآباد
فرماندار شهرستان سروآباد در ابتداي اين مراسم اظهار كرد: باتوجه به اينكه يكي از ظرفيت هاي مهم اين شهرستان در بحث باغداري است، در جلسه شوراي اداري مصوب شد كه جشنواره انجير به عنوان يكي از محصولات ارگانيك اين شهرستان برگزار شود.
علي مفاخري با بيان اينكه جشنواره انجير سال آينده نيز برگزار مي شود، ادامه داد: در تلاش هستيم در سال هاي آينده جشنواره انگور سياه، جشنواره گردو و جشنواره انار را به عنوان چهار محصول استراتژيك در اين شهرستان برگزار كنيم.
وي اضافه كرد: باتوجه به اينكه مردم منطقه هورامان مردماني سخت كوش و تلاشگر هستند كه به معناي واقعي اقتصاد مقاومتي را تعريف عملياتي كرده اند، تلاش بر اين شد كه با برگزاري جشنواره ها، همايش ها و برنامه هاي متنوع ظرفيت هاي شهرستان در بخش باغداري را برند سازي كرده و در سطح استان و كشور بيشتر معرفي و شناسايي كنيم.
وي با اشاره به توليد 250 تن انجير مرغوب و ارگانيك در سال در شهرستان سروآباد گفت: اگر بتوانيم در بحث توسعه باغات كه از سياست هاي دولت است، سطح باغات را افزايش دهيم باعث ايجاد توليد و اشتغال و همچنين مهاجرت معكوس در روستاهاي شهرستان خواهد شد.
به گفته وي، در روستاي دهكانان بخش مركزي شهرستان سروآباد 600 هكتار توسعه باغات ديم در دست اجرا است كه با اجراي اين مهم توليد و اشتغال در شهرستان افزايش خواهد يافت.
فرماندار شهرستان سروآباد افزود: در كنار توسعه باغات در اين شهرستان بايد صنايع تبديلي نيز ايجاد شود تا محصولات باغداران و كشاورزان با قيمت هاي خوب به فروش برسد و ارزش افزوده بيشتري نصيب آنها شود.
وي گفت: يكي از ظرفيت هاي مهم شهرستان سروآباد در بحث شيلات است كه براي امسال فاز دوم مجتمع پرورش ماهي روستاي ديوزناو با اعتبار 250 ميليارد ريالي اجرا خواهد شد كه سه برابر فاز اول اين مجتمع است.
مفاخري ادامه داد: با تكميل و افتتاح فاز دوم پرورش ماهيان سردآبي در روستاي ديوزناو بخش مركزي شهرستان سروآباد توليد و اشتغال در اين منطقه افزايش خواهد يافت و مهاجرت معكوس را در پي خواهد داشت.
وي اضافه كرد: امسال نيز كارخانه توليد قارچ و كمپوست روستاي قلعه جي بخش مركزي شهرستان سروآباد افتتاح خواهد شد كه با افتتاح اين كارخانه براي 90 نفر به صورت مستقيم و براي بيش از 200 نفر به صورت غيرمستقيم ايجاد اشتغال خواهد شد.

** مسئول نمايندگي ولي فقيه در سازمان جهاد كشاورزي استان كردستان نيز در اين آئين با اشاره به جايگاه و اهميت انجير در قرآن كريم گفت: خداوند متعال در يكي از سوره هاي قرآن كريم به انجير سوگند مي خورد كه بيانگر عظمت و خاصيت هاي اين ميوه بهشتي است.
حجت الاسلام علي دوستي نژاد افزود: انجير درمان بسياري از امراض است كه در چهار فصل سال به صورت تازه و خشكبار مورد استفاده قرار مي گيرد و ميوه اي بسيار انرژي زا و داراي ويتامين هاي سرشاري است.
وي ادامه داد: يكي از خصوصيات بسيار خوب مردم استان كردستان به ويژه منطقه هورامان استفاده از كمترين خاك و كمترين منابع آبي است كه با تلاش و زحمت شبانه روزي خود توانسته اند باعث افزايش توليد و اشتغال شوند.

** مدير جهاد كشاورزي شهرستان سروآباد نيز در ادامه با بيان اينكه 25 هكتار از باغات شهرستان سروآباد باغات انجير است، گفت: در هر هكتار به طور متوسط 10 تن انجير برداشت مي شود كه سالانه شاهد توليد 250 تن انجير ارگانيك در باغات شهرستان هستيم.
مجيد قاسمي نژاد افزود: مهمترين ارقام انجير در شهرستان سروآباد انجير سبز از گروه انجيرهاي ازميري يا استهبان كه به صورت ديم كشت و به صورت خشكباري مصرف مي شود و انجير سياه (سان پدرو) كه به صورت آبي قابل كشت است.
وي با اشاره به زير آب رفتن بسياري از باغات منطقه هورامان در اثر احداث سد داريان گفت: با توجه به شرايط خاص آب و هوايي و شرايط اقليمي مناسب در منطقه هورامان 500 هكتار از نقاط مستعد اين منطقه جهت توسعه باغات انجير شناسايي شده كه در صورت رفع موانع قانوني و تخصيص اعتبارات لازم شاهد افزايش توليد انجير در شهرستان سروآباد خواهيم بود.
وي به طرح توريست در كشاورزي و كشاورزي در توريست اشاره كرد و گفت: در روستاهاي دميو و دركي كه از روستاهاي گردشگري بخش مركزي شهرستان سروآباد هستند، اين طرح در دست اجرا است كه با اجراي آن شاهد اشتغال براي بيش از هزار نفر خواهيم بود.
به گفته وي در اين 2 روستا در كنار بحث گردشگري با تقويت بخش كشاورزي و توسعه باغات مي توانيم شاهد افزايش توليد و اشتغال در اين منطقه باشيم.
در اين جشنواره كه شامگاه چهارشنبه در محل سالن اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهر سروآباد برگزار شد، معاون استاندار كردستان، مدير كل دفتر امور روستايي استانداري كردستان، مدير كل ميراث فرهنگي و گردشگري كردستان، رئيس دانشگاه پيام نور كردستان، مدير كل منابع طبيعي و آبخيزداري استان كردستان، نماينده ولي فقيه در سازمان جهاد كشاورزي استان كردستان، معاون مدير كل سازمان جهاد كشاورزي كردستان، فرماندار سروآباد، بخشداران مركزي و هورامان و توليدكنندگان و باغداران نمونه شهرستان سروآباد حضور داشتند.
شهرستان سروآباد با 2 بخش مركزي و هورامان و جمعيتي افزون بر 52 هزار نفر در فاصله 90 كيلومتري از سنندج مركز استان كردستان واقع شده و 24 كيلومتر مرز با كشور عراق دارد.
**خبرنگار: فرزاد آداك/**انتشار دهنده: اميد بهمني
7354/6108