به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «عباس آخوندی» امروز شنبه در جلسه بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی دولت دوازدهم در صحن علنی مجلس شورای اسلامی گفت: بخش مسكن دستكاری شده ترین بخش در حوزه اقتصاد ملی ایران است.
وی به ذكر چند آمار پرداخت و گفت: تعداد خانوار موجود در ایران 24 میلیون و 190هزار خانوار است؛ تعداد خانه در ایران 25 میلیون و 400 دستگاه است؛ یعنی به ظاهر بیشتر از خانوار، خانه داریم؛ یعنی باید اوضاع خیلی خوب باشد؛ اما آیا واقعا اینطور است؟ آیا وضع مسكن به این خوبی است؟ قطعا خوب نیست.
آخوندی ادامه داد: آمار سال 1395 نشان می دهد 2 میلیون و 587 هزار خانه خالی در كشور داریم؛ این تعداد در سال 1390به میزان 630 هزار دستگاه بوده ؛ یعنی ظرف پنج سال 2 میلیون خانه خالی اضافه شده است.
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی دولت دوازدهم افزود: 2 میلیون و 100 هزار خانه دوم در ایران وجود دارد؛ جمع خانه های خالی و خانه های دوم حدود چهار میلیون و 700 هزار دستگاه است. مفهوم این عدد چیست؟ اگر هر خانه را 100 هزار دلار در نظر بگیریم، حدود 470 میلیارد دلار ثروت این مملكت بدون استفاده در خانه های خالی و خانه های دوم انباشته شده است.
آخوندی افزود: این رقم بیش از چهار برابر كل ارزش بازار بورس ایران است؛ این وضعیتِ بازار دستكاری شده ایران است.
وی در ابتدای سخنان خود گفت: برنامه عمل وزیران همان برنامه پنج ساله ششم است كه در مجلس به تصویب رسیده و وزیران باید برای اجرای آنها تدابیر روشنی داشته باشند.
آخوندی افزود: جهانبخش محبی نیا نماینده میاندوآب و شاهین دژ در مجلس تذكری داد كه در این فرصت كوتاه فقط چند محور اساسی كه می خواهید در چهار سال آینده پیگیری كنید را بیان كنید؛ این به مفهوم بی توجهی به سایر موارد نیست؛ بقیه موارد مطابق برنامه عمل خواهد شد.
در این جلسه به دو بخش مسكن و انتقال از خودرو محوری به ریل پایه شدن حمل و نقل كشور اشاره می كنم.
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی گفت: از سال 1384 تا 1392 قیمت زمین در تهران 9 برابر و قیمت مسكن 6 برابر شده است و در حال حاضر بیش از 19 میلیون نفر در بد مسكنی مطلق زندگی می كنند.
آخوندی با بیان اینكه در بخش مسكن منابع مالی زیادی را اتلاف كرده ایم، گفت: هم اكنون در منطقه یك تهران 31 هزار خانه خالی وجود دارد و این نشان می دهد با دو قطبی شدن شمال و جنوب شهر تهران تفاوت قیمت مسكن در این مناطق به 12 برابر رسیده، آیا این عدالت اجتماعی است كه ما می گفتیم؟
وی گفت: بانك مركزی هم اكنون 22 هزار میلیارد تومان یارانه در بخش مسكن پرداخت كرده و این نتیجه سوادگری و فساد در بازار مسكن و ساختمان در ایران بوده است ، آیا این روند برای ما قابل ادامه است؟
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی یادآورشد: ما در 4 سال گذشته از شهر فروشی و تراكم فروشی در ایران جلوگیری كردیم و اكنون تورم قیمت مسكن در ایران كمتر از میانیگن نرخ تورم است.
آخوندی افزود: اگر قیمت زمین در ایران رشد ندارد، دلیل آن جلوگیری از فساد در شهر فروشی است و وضعیت گذشته برای ما در حوزه مسكن قابل ادامه دادن نیست و آیا تداوم این وضعیت برای ما افتخار آمیز است؟
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با بیان اینكه ما در ایران 4 گروه داریم كه باید وضعیت مسكن آنها سروسامان پیدا كند، گفت: خانه اولی های كسانی هستند كه برای تشكیل خانواده نیازمند مسكن هستند و رفع حاشیه نشینی 11 میلیون ایرانی كه بد مسكن هستند برای ما اهمیت زیادی دارد.
وی یادآورشد : احیای بافت های فرسوده شهری كه هم اكنون 8 میلیون نفر در این بافت در شرایط بد زندگی می كنند و تامین مسكن گروه های كم درآمد 4 گروه اصلی مخاطبان ما در حوزه تامین مسكن هستند كه باید با برنامه ریزی مناسب نسبت به تامین مسكن برای این گروه ها اقدام كنیم.
آخوندی انتقاد از مسكن مهر گفت: با بیش از 100 هزار میلیارد تومان هزینه در مسكن مهر آیا توانستیم مشكلات مسكن را در كشور حل كنیم ؟ آیا ادامه این روند به نفع كشور است؟
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی بیان كرد: در 4 سال گذشته توانستیم 900 هزار واحد مسكن مهر را تحویل متقاضیان دهیم ، در حالی كه پیش از این بسیاری از واحدهای مسكن مهر ناقص به مردم تحویل شده بود.
آخوندی اظهار داشت: اگر ما برای افتتاح 900 هزار واحد مسكن مهر اقدام می كردیم، باید در 2 هزار مراسم افتتاح مسكن مهر شركت می كردیم در حالی كه اعلام كردیم كه باید تمام واحدهای مسكن مهر با خدمات زیر بنایی به متقاضیان تحویل شود.
وی گفت: من از وقت خود برای افتتاح واحدهای مسكن مهر استفاده نكردم، زیرا در این پروژه جز اتلاف منابع ما كاری نكردیم و این سبب شده است بنده را به بی مهری به مسكن مهر بشناسند.
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی تاكید كرد، ما در این بخش نیازمند تغییر ساختارها هستیم و همواره نمایندگان محترم، ریاست جمهوری اسلامی ایران و كارشناسان می گویند كشور مشكلات ساختاری دارد و باید ساختارهای آن اصلاح شود.
آخوندی با بیان اینكه این كشور نیازمند وزرایی است كه شجاعت داشته و نسبت به تغییر ساختارهای اقتصادی اقدام كنند ، گفت: من در 4 سال گذشته در مقابل سوداگران شهری ایستادم هرچند كه هزاران تهمت نیز به من زدند.
وی گفت: عده ای گفتند بنده 123 شركت دارم و این موضوع در مجلس به كمیسیون اصل 90 ارجاع و بعدا معلوم شد كه این گفته صحت ندارد. ما شهر فروشی را متوقف كردیم تا مسكن برای كم درآمدها بسازیم و درصددیم مشكلات بافت های فرسوده و حاشیه نشینی را حل وفصل كنیم.
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی بیان كرد: هم اكنون 2 هزار و 700 محله بد مسكن در ایران وجود دارد و با برنامه ریزی درصددیم در 10 سال آینده این محله ها را احیا كنیم، یعنی سالیانه 270 محله در حالی كه مسایل هر محله با یكدیگر تفاوت زیادی دارد .
آخوندی افزود: با استفاده از نظام پس انداز هم اكنون از 211 هزار متقاضی خانه اولی ها بیش از 4500 میلیارد تومان بدون اتكا به یارانه های دولتی در بانك مسكن تجهیز منابع شده و برای خرید مسكن در بافت های فرسوده شهری سود این تسهیلات 8 درصد تعیین شده است.
وی گفت: خوشبختانه نمایندگان محترم در برنامه ششم توسعه برای رفع مشكلات بافت های فرسوده شهری ردیف بودجه در نظر گرفتند، در حالی كه پیش از این اعتبار بافت های فرسوده شهری سالیانه 37 میلیارد تومان بود، هم اكنون این اعتبار به یك هزار میلیارد تومان افزایش یافته و ما نیز كار را در این بخش شروع كرده ایم.
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با اشاره به مزیت های مسكن اجتماعی بیان كرد: در این طرح كه در هیات دولت تصویب شده، قرار است سالیانه 100 هزار واحد برای افراد كم درآمد به تشخیص كمیته امداد، بهزیستی، بنیاد مسكن و تامین اجتماعی ساخته شود.
**حوزه حمل و نقل
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به برنامه های خود در حوزه حمل ونقل افزود: در ایران بیش از 217 هزار كیلومتر راه وجود دارد، در برابر آن ما تنها 13 هزار كیلومتر شبكه ریلی داریم.
آخوندی با بیان اینكه سال گذشته 428 میلیون تن با در كشور جابجا شد، گفت: سهم ریل در این بخش 40 میلیون تن بود، در حالی كه ما باید در برنامه ششم توسعه سهم ریل را در جابجایی بار كشور به 30 درصد افزایش دهیم.
به گفته وی، در تهران سالیانه 700 میلیون نفر در حومه رفت و آمد می كنند و سهم ریل در این جابجایی تنها 2 درصد است و در سایر كلانشهرها نیز وضعت ما در این شرایط قرار دارد .
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی بیان كرد: ما درصدیم تا سال 1400 با برنامه ریزی سهم ریل را در جابجایی به 30 درصد و سهم مسافر را به 20 در كشور افزایش دهیم و اگر نمایندگام محترم كمك كنند این مساله در كشورمان شدنی است.
وی با بیان اینكه پیش از این متوسط ساخت خطوط ریلی در كشور 180 كیلومتر در سال بود ، گفت: اما با تلاش همه دست اندركاران این بخش امسال 1800 كیلومتر خطوط ریلی در كشور به بهره برداری می رسد و این اتفاق بزرگی در صنعت حمل و نقل ریلی كشور است.
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با بیان اینكه برای افزایش زیرساخت های حمل و نقل در كشور ما به منابع مالی بین المللی و بخش خصوصی متكی هستیم، گفت: برای برقی كردن شبكه ریلی تهران - مشهد به میزان 2 میلیارد دلار با چینی ها به توافق رسیدیم و برای توسعه بندرچابهار 150 میلیون دلار از هندی ها اعتبار گرفتیم.
آخوندی افزود: برای توسعه شبكه ریلی از چابهار به زاهدان ، زابل و بیرجند با هندی ها در حال مذاكره هستیم و با 3.5 میلیارد دلار احداث خط آهن اصفهان -اهواز از كره ای ها پیشنهاد دریافت كرده ایم.
وی گفت: به بركت اجرایی شدن برجام وزارت راه و شهرسازی از این ظرفیت ها استفاده كرده و در حا حاضر نوسازی ناوگان هوایی كشو با 33 میلیارد دلار آغاز شده است.
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی تاكید كرد: هم اكنون 2 هزار و 230 كیلومتر آزادراه در كشور وجود دارد كه باید به بیش از 5 هزار كیلومتر افزایش یابد و این نیازمند ساخت 3 هزار كیلومتر آزادراه در كشور است در حالی كه ما بودجه كافی برای ساخت این آزادراه نداریم و باید از منابع بخش خصوصی استفاده كنیم.
آخوندی با بیان اینكه در 4 سال گذشته در حوزه حمل و نقل 28 هزار میلیارد تومان قرارداد با بخش خصوصی منعقد شده است، گفت: در این زمینه با 13 هزار میلیارد تومان كه هم اكنون در دستور كار هیات وزیران قرار گرفته، جمع این اعتبارات به 41 هزار میلیارد تومان افزایش خواهد یافت..
وی اظهار داشت: من در این مدت 60 هزار میلیارد تومان با بخش خصوصی توافق نامه امضا كرده ام و برای احداث خط ریل 200 كیلومتری سیرجان به كرمان با بخش خصوصی برای سرمایه گذاری 800 میلیارد تومانی به توافق رسیده ایم.
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با بیان اینكه برای ساخت فرودگاه شیراز 28 میلیارد تومان قرارداد با بخش خصوصی منعقد شده است، گفت: برای ساخت ترمینال فرودگاه امام(ره) نیز با بخش خصوصی برای سرمایه گذاری 550 میلیارد تومانی به توافق رسیده ایم.
آخوندی گفت: ما برای توسعه بندر چابهار 403 میلیون دلار برای بخش خصوصی اعتبار گرفته ایم تا بتوانیم با انجام سرمایه گذاری در این بندر ظرفیت آن را از 2.5 به 8.5 میلیون تن در سال افزایش دهیم و احداث خط ریل نقاب به اسفراین توسط بخش خصوصی نیز امیدواریم تا چند ماه اینده به نتیجه برسد.
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی اظهارداشت: ما به دنبال تشكیل صندوق توسعه حمل و نقل در كشور هستیم و مفهوم آن این است كه با استفاده از این صندوق زیرساخت های حمل و نقل در كشور بیش از پیش توسعه یابد و طراحی و ساخت بیش از 30 ایستگاه قطار در مراكز شهری در كشور، نیازمند هزاران میلیارد تومان منابع مالی است.
آخوندی یادآورشد: من در سال 1374 قانون نظام مهندسی را نوشتم و در مجلس نیز به تصویب رسید ما در بخش مهندسی با امضا فروشی مواجه بودیم و برای جلوگیری از این مساله وارد شدیم تا واسطه های بین مهندسان و مالكان در حوزه ساخت و ساز از بین برود.
وی با اشاره به همكاری شورای مركزی سازمان نظام مهندسی كشور گفت:با همكاری این شورا ما درصدیم این مساله به نفع مردم و مهندسان حل وفصل شود تا با حذف واسطه ها بین مالكان و مهندسان از امضا فروشی نیز در كشور جلوگیری شود.
آخوندی بر تربیت نیروی انسانی متخصص و مدیر در حوزه وزارت راه و شهرسازی تاكید كرد و گفت: وزارت راه و شهرسازی با 65 هزار نیرو و 2 هزار مدیر یكی از بزرگترین وزارتخانه های ایران است.
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی تصریح كرد: ما در این وزارتخانه به دنبال تربیت مدیران نسل آینده هستیم و در این راستا هم اكنون در شركت فرودگاه ها و راه آهن كار خود را آغاز كرده ایم تا جوانان لایق تری وارد عرصه شوند.
آخوندی در پایان با اشاره به همكاری وزارت راه و شهرسازی با كمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی افزود: در این مدت ما همواره با كمیسیون عمران مجلس هماهنگ بودیم و برای توسعه راه های روستایی كشور منتظر اختصاص 2 درصد مالیات ارزش افزوده نمایندگان محترم به این بخش هستیم تا بتوانیم امسال 2 هزار كیلومتر راه روستایی را در كشور احداث كنیم.
به گزارش ایرنا، حسن روحانی رییس جمهوری، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم را به عنوان وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در دولت دوازدهم به مجلس شورای اسلامی معرفی كرده است.
آخوندی وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم، دارای دكترای اقتصاد سیاسی از كالج رویال هالووی لندن است؛ وی تصدی معاونت سیاسی وزیر كشور در دوره وزارت حجتالاسلاموالمسلمین ناطق نوری و وزیر مسكن و شهرسازی دولت دوم آیتالله هاشمی رفسنجانی را در كارنامه دارد.
عضویت در شورای مركزی جهاد سازندگی، مسئولیت پشتیبانی از جبهه های جنگ حق علیه باطل، دبیر شورای عالی امنیت ملی، ریاست ستاد مرزها، ریاست ستاد مبارزه با مواد مخدر و رئیس بنیاد مسكن انقلاب اسلامی از دیگر سوابق اجرایی عباس آخوندی در دولت های گذشته است.
افزایش سهم ترانزیت و ارتقای نقش بین المللی سیستم حملونقل كشور و دستیابی به 10.5 میلیون تن جابجایی بار ترانزیت غیر نفتی (مجموعا حدود 17.7 میلیون تن) در جهت تحقق سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی مشروط به رفع موانع فراسازمانی از برنامه های عباس آخوندی در وزارت راه وشهرسازی در دولت دوازدهم است.
بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی دولت دوازدهم در مجلس شورای اسلامی از سه شنبه هفته گذشته آغاز شده است.
برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
@IRNAeco
https://t.me/irnaeco
اقتصام*9189 * 1108**1561**خبرنگار: ایرج منصوری ** انتشار:مژگان توانا
رای اعتماد مجلس به كابینه دوازدهم؛
آخوندی: 470 میلیارد دلار در خانه های خالی و دوم انباشته شده است
۲۸ مرداد ۱۳۹۶، ۹:۱۵
کد خبر:
82635907
تهران- ایرنا- وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی دولت دوازدهم گفت: حدود 470 میلیارد دلار ثروت این مملكت بدون استفاده در خانه های خالی و خانه های دوم انباشته شده است.