۲۹ مرداد ۱۳۹۶، ۱۳:۱۸
کد خبر: 82637384
T T
۰ نفر

مانعی به نام خانواده بر سر راه تحصیل 6200 كودك فارسی

۲۹ مرداد ۱۳۹۶، ۱۳:۱۸
کد خبر: 82637384
مانعی به نام خانواده بر سر راه تحصیل 6200 كودك فارسی

شیراز- ایرنا- یكی از مسئولان آموزش و پرورش فارس به استناد پژوهش ها و ارتباط مستقیم با خانواده ها می گوید:‌ برخی خانواده ها اولویتی برای فرستادن فرزندانشان به مدرسه و تحصیل آنان ندارند زیرا مشكل اقتصادی دارند و این موجب بازماندگی از تحصیل فرزندان می شود.

آنگونه كه رئیس اداره دوره اول(پیش دبستانی و دبستان)اداره كل آموزش و پرورش فارس می گوید یكی از مشكلات و عوامل بازدارنده خانواده ها برای موافقت با درس خواندن فرزندانشان كه شمار آنها در استان فارس 6 هزار و 200 نفر است، مسائل اقتصادی است.
فرحناز عمادی روز یكشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود:‌ وقتی به برخی خانواده ها كه فرزندان بازمانده از تحصیل دارند مراجعه می كنیم می گویند وقتی نان نداریم بخوریم، مدرسه رفتن بچه هایمان فایده ای ندارد.
او ادامه داد:اگر هم با روش های مختلف بتوانیم ‌بچه ای را كه شاگرد مغازه است یا كار می كند به چرخه آموزش بیاوریم، درواقع با این پرسش مواجه می شویم كه آیا خانواده از وجود نان آور محروم نشده است؟‌
عمادی بیان كرد:‌خانواده ها به همین دلیل در برابر تحصیل فرزندانشان مقاومت می كنند و پرسش آنان این است كه درآمد ما با رفتن نان آورخانواده به مدرسه چگونه جبران خواهد شد؟‌
این مسئول ادامه داد: با این حال، دولت برای حل این معضل تمهیداتی اندیشیده و بودجه هم برای افراد بازمانده از تحصیل اختصاص داده است و معتقد است باید افرادی كه مشكلات اقتصادی دارند به صورت ویژه تر دیده شوند.
عمادی معتقد است:‌افزون بر دادن نوشت افزار و كتاب رایگان به افراد بازمانده از تحصیل كه مشكلات اقتصادی دارند و كار می كنند باید ساعت هایی را كه این افراد می توانند به مدرسه بیایند و درس بخوانند مشخص كنیم تا به معیشت خانواده لطمه نخورد.
وی یكی از راهكارهای موثر در این زمینه را استفاده ازتوان سازمان های مردمی عنوان كرد و گفت: این سازمان ها می توانند و توانسته اند به ما كمك كنند و با برنامه های اداره كل آموزش و پرورش همسو شده اند.
عمادی در این مورد به گروهی از مردم كه در قالب سازمان مردم نهاد درشهرك سعدی شیراز به صورت خودجوش به بازماندگان از تحصیل كمك كردند و بچه های كار را تحت پوشش بردند اشاره كرد و گفت: این گروه مردمی این كودكان را متقاعد كرده اند كه در كلاس ها حاضر شوند.
وی ادامه داد:‌این سازمان مردم نهاد از ما خواسته است كه برای این افراد تعیین سطح كنیم تا مشخص شود در چه كلاسی می توانند درس بخوانند.
رئیس اداره دوره اول ابتدایی در اداره كل آموزش و پرورش استان فارس گفت: ‌نیروهای همیار هم در ساعات مختلف بازماندگان از تحصیل را آموزش می دهند.
عمادی بیان كرد: برای جذب و نگهداشت بازماندگان از تحصیل كارگروه مشتركی با استانداری فارس تشكیل شده كه به صورت مستمر این روند پایش می شود وعلل جذب نشدن بازماندگان بررسی و پرسیده می شود.
وی ادامه داد: شمار كسانی كه در استان فارس بازمانده از تحصیل هستند هم اینك حدود 6 هزار و 200 نفر است.
به گفته این مقام مسئول، 800 نفر از این افراد، بدون نشانی هستند.
عمادی با بیان اینكه هرعاملی كه منجر به ایجاد مانع در زمینه درس خواندن افراد بدو ورود به دبستان(شش ساله) رخ دهد به عنوان بازماندگی از تحصیل تعریف می شود، گفت:‌ مشخص كردن افراد بازمانده از تحصیل با استفاده از آمار ثبت احوال و كسانی كه به سن درس خواندن رسیده اند صورت می گیرد.
وی ادامه داد:‌از طریق سامانه سناد(سامانه نام نویسی اینترنتی دانش آموزان) رصد ور بررسی می كنیم كه چرا برخی افراد حائز شرایط ثبت نام نكرده اند.
هرچند برخی افراد به دلیل معلولیت حاد و مشكلات خاص، آموزش پذیر نیستند و بازمانده از تحصیل تلقی می شوند ولی در بیشتر موارد به گفته رئیس دوره اول اداره كل آموزش و پرورش فارس می توان بازماندگان از تحصیل را به چرخه آموزش وارد كرد.
عمادی اظهار داشت: ‌امكان آسیب رسیدن به كودكان كار كه از تحصیل بازمانده اند و افتادن آنان در ورطه های خلاف بسیار است.
وی همچنین به این نكته اشاره كرد كه جذب و نگهداشت بازماندگان از تحصیل نیز مهم است كه با همكاری سازمان های مردم نهاد و فرهنگ سازی برای خانواده ها امكان پذیر می شود.
1876/ 2027
مصاحبه :‌غلامرضا مالك زاده ** انتشاردهنده: سیداحمد نجفی