۲۹ مرداد ۱۳۹۶، ۲۰:۱۸
کد خبر: 82637857
T T
۰ نفر
تایمز لندن: پناهجویان سوری برای بازگشت به میهنشان صف كشیده اند

تهران - ایرنا - نشریه انگلیسی تایمز لندن روز یكشنبه در گزارشی اعلام كرد كه پناهجویان سوری قربانی جنگ داخلی، بعد از سال ها دوری از وطن، برای بازگشت به میهنشان صف كشیده اند. این بزرگترین موج بازگشت آوارگان به كشورشان می باشد.

براساس این گزارش، این دسته از پناهجویان سوری بعد از شش سال دوری از وطن به سبب استقبال نكردن كشورهای میزبان از آنها و ناموفق بودن در یافتن شغل برای گذران زندگی، در حال بازگشت به كشورشان هستند، چرا كه به آتش بس در كشورشان امیدوار شده اند.
این گزارش حاكی است كه با نمایان شدن نشانه های پایان جنگ در سوریه به سبب اجرایی شدن آتش بس اخیر كه با كمك روسیه، ایران و لبنان در این كشور برقرار شده، بسیاری از پناهجویان سوری دور از وطن به ویژه آنهایی كه در كشورهای همسایه مانند تركیه و لبنان بسر می برند، در حال بازگشت به كشور خود هستند.
آنها كه با شعله ور شدن آتش جنگ در كشورشان از سال 2011 بیشتر از تركیه، لبنان و اردن به كشورهای اروپایی و به سراسر جهان گریخته بودند، به تدریج به این نتیجه رسیده اند كه بعد از آتش بس اخیر هیچ جای جهان بهتر از كشورشان نیست و بهتر است به میهنشان بازگردند و زندگی جدیدی را بر خرابه های جنگ ویرانگر ناشی از اختلافات سیاسی داخلی بنا كنند.
تایمز به نقل از گزارش چند روز قبل سازمان بین المللی مهاجرت اعلام كرد كه تاكنون حدود ۶۰۳ هزار نفر از پناهجویان سوری به ویژه از تركیه و لبنان به شهر‌ها و روستا‌های خود در سوریه بازگشته اند كه بزرگترین موج بازگشت مهاجران بوده است.
براساس این گزارش، بسیاری از آنها كه بیشتر از ساكنان قبلی ادلب هستند با شنیدن اخبار مربوط به بهبود وضعیت امنیتی و اقتصادی كشورشان از طریق مسیر‌های ارتباطی تركیه، لبنان، اردن و عراق در حال بازگشت به خانه و كاشانه خود هستند تا مشكلات زندگی و پناهندگی در كشور‌های میزبان را پشت سر گذاشته و بار دیگر اموال و خانه‌های های خود را باز پس بگیرند.
اخبار ناكامی جبهه النصره در حلب، آزادی نقطه مرزی مهم 'سویداء' با اردن و آزادسازی كامل السخنه در استان حمص از مهمترین دلایل افزایش انگیزه این دسته از سوری‌ها برای بازگشت به كشورشان است.
طبق آمارهای نهادهای بین المللی بیش از 13 میلیون نفر از جمعیت 22 میلیونی سوریه در طی نزدیك به 7 سال جنگ داخلی در كشورشان در بسیاری از كشورهای جهان آواره شدند، امروزه با تشكیل صف های طولانی روندی معكوس از مهاجرت را در پیش گرفته و به تدریج از مرزهای ملی به كشورشان باز می گردند.
محمد 33 ساله اهل حلب كه شش سال قبل به تركیه گریخته بود در گفت وگو با این نشریه انگلیسی گفت كه به كشورش می رود تا زندگی جدیدی را در نظام حكومتی بشار اسد و حتی بر خرابه های جنگ بنا نهد.
وی در این خصوص گفت: 'اگرچه زادگاهم در حلب با خاك یكسان شده و از آب و برق و امكانات زیست اجتماعی محرم است، اما به عنوان تنها مرد خانواده چاره ای ندارم به آنجا برگردم تا با دراختیار گرفتن ملك خود، خانه ای جدید و زندگی نویی را با اعضای خانواده در آن بنا كنم .'
براساس این گزارش، اكثر پناهندگان سوری در تركیه كه تعدادشان از مرز 3 میلیون تن بیشتر است، خارج از اردوگاه ها زندگی می كنند كه معمولا هزینه های آن ها از درآمدهایشان بیشتر است.
به همین دلیل امروزه تعداد زیادی از آنها در مرز باب السلام در نزدیكی گذرگاه كیلیس در 30 كیلومتری حلب تجمع كرده اند تا بتوانند جشن تعطیلات عید قربان را در زادگاه خود بگذرانند.
رامای 35 ساله كه از بازگشت از غازی انتب به حلب بسیار خوشحال است با شش فرزند خود به شهر شمالی عزاز بر می گردد و می گوید' اگرچه هنوز نمی دانم چه سرنوشتی منتظر من و خانواده ام هست اما از همه سختی های پیش رو استقبال می كنم تا بار دیگر كشورم را بسازم'.
برخی از این آوارگان در حال گذر از مرز با تركیه به این نشریه گفتند كه می خواهند زندگیشان را در سوریه از سربگیرند چرا كه از شرایط سخت زندگی و كاریابی در تركیه و به ویژه نظام دیوانسالاری در آن كشور سخت آزرده اند.
براساس این گزارش، بیش از 5 میلیون شهروند سوری فقط در كشورهای همسایه بسر می برند و بیش از یك میلیون نفر آنها نیز با به جان خریدن خطرات عبور از دریای اژه و مدیترانه به اروپا فرار كردند.
بیش از نیم میلون از این مهاجران در راه رسیدن به مقصد جان خود را از دست دادند و 6 میلیون 300 هزار نفر از آنها نیز همچنان در كشورشان آواره هستند.
خاورم 1378**1144
مترجم علی نصیری* انتشار دهنده: علیرضا جباری
۰ نفر