۳۱ مرداد ۱۳۹۶، ۱۳:۰۴
کد خبر: 82639754
T T
۰ نفر
85 درصد سوانح هوایی جهان ناشی از خطای انسانی است

تهران - ایرنا - دبیر نخستین همایش رویكردهای میان رشته ای در ارتباطات هوانوردی گفت: بیش از 85 درصد سوانح هوایی در جهان ناشی از خطای انسانی و سوءمكالمات خلبان با برج مراقبت است.

به گزارش ایرنا، «علیرضا حضرتی » روز سه شنبه در نخستین همایش رویكردهای میان رشته ای در ارتباطات هوانوردی، افزود: سوء مكالمات و ارتباطات بین خلبان و برج مراقبت مساله بسیار مهمی در ایمنی پروازها است و باید در برقراری ارتباط با خلبانان تمام مسایل جامعه شناسی، روانشناسی ، زبانشناسی و مغز و اعصاب توسط كنترلر مورد توجه جدی قرار گیرد.
وی با بیان اینكه متاسفانه در حوزه ارتباطات هوانوردی كتاب و مطالب كمی در اختیار داریم، گفت: به همین علت این همایش برای نخستین بار در ایران برگزار می شود تا در سال های آینده شاهد برگزاری آن در صنعت حمل ونقل هوایی در كشور باشیم.
وی یادآورشد: براساس گزارش ایكائو ( سازمان بین المللی هواپیمایی كشوری) بیشتر سوانح هوایی در جهان ناشی از خطای انسانی و سوء مكالمات خلبانان با برج مراقبت بوده و در ایران نیز سوانح هوایی به صورت مستقیم و غیر مستیقم ناشی از انجام مكالمات ناقص بین خلبان و كنترلرها اتفاق افتاده است.

**ضرورت كاهش خطای انسانی در پروازها
معاون آموزشی دانشكده صنعت هواپیمایی كشوری نیز در این همایش گفت: مقوله ایمنی در پروازهای هوایی همواره مورد توجه سازمان های هواپیمایی كشوری است و باید در این زمینه خطای انسانی به كمترین میزان كاهش یابد.
جواد پرستاری افزود: نحوه مكالمه صحیح خلبان و متخصصان برج مراقبت پرواز در هدایت ایمن هواپیماهای مسافری بسیار اهمیت دارد و برگزاری این همایش و نتایج آن می تواند در كاهش اشتباهات در مكالمات خلبابان با كنترلرها در كشورمان بسیار تاثیرگذار باشد.
وی تصریح كرد: ایكائو همواره بر كاهش خطای انسانی در زنجیره ایمنی تاكید دارد و برقراری ارتباط صحیح بین خلبان و كنترلرها در ارتقای ایمنی پروازها و كاهش سوانح هوایی در جهان تاثیر مستقیمی دارد.
به گزارش ایرنا، نخستین همایش رویكردهای میان رشته ای در ارتباطات هوانوردی، توسط شركت هواپیمایی قشم ایر با همكاری سازمان هواپیمایی كشوری، شركت فرودگاه ها با حضور متخصصان و كارشناسان كنترل مراقبت پرواز و خلبانان و اساتید دانتشگاهی در دانشكده صنعت هواپیمایی كشوری برگزار شد.
برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
IRNAeco@
اقتصام**1108 **1561 **خبرنگار:ایرج منصوری**انتشار:مژگان توانا
۰ نفر