۱ شهریور ۱۳۹۶، ۱۶:۰۰
کد خبر: 82641318
T T
۰ نفر
رشد 13درصدی ارزش معامله محصولات كشاورزی در بورس كالا از آغاز سال

تهران- ایرنا- مدیرعامل شركت بورس كالای ایران گفت: از آغاز سال تاكنون یك میلیون و 147 هزار تن محصول كشاورزی به ارزش 14 میلیارد ریال در این فضا معامله شده است كه از لحاظ وزنی 20 درصد و از نظر ارزشی 13 درصد رشد را نسبت به مدت مشابه پارسال نشان می دهد.

به گزارش خبرگار اقتصادی ایرنا، «حامد سلطانی نژاد» امروز (چهارشنبه) در نشست خبری افزود: عرضه محصولات كشاورزي در بورس نسبت به گذشته افزایش یافته است و شامل جو، ذرت، مرغ، مرغ منجمد، تخم مرغ، جوجه یك روزه، گندم، كنجد، عدس، شكر و روغن خام می شود.
به گفته وی، در پنج ماهه امسال یك میلیون و 37 هزارتن قطعه جوجه یك روزه گوشتی و 623 هزار قطعه جوجه یك روزه غیرگوشتی در بازار فرعی و اصلی بورس كالا معامله شد.
همچنین در این مدت 482 هزار تن گندم خوراكی دوروم، 358 هزار تن جو، 16 هزارتن ذرت و 211 هزارتن شكر در بورس كالا معامله شد.

** برنامه عرضه 2 میلیون تن گندم در سال آینده
مدیرعامل شركت بورس كالای ایران گفت: در نظر داریم برای سال 1397 مجموع محصول گندم در قالب سیاست قیمت تضمینی وارد بورس شود.
وی یادآوری كرد: امسال چهار استان در عرضه گندم در بورس كالا شركت داشتند اما سال آینده عرضه گندم در حجم 1.5 میلیون تا 2 میلیون تن برای تامین آرد صنعت و صنف انجام می شود.
به گفته وی، اكنون آرد خبازی ها با قیمت 6650 ریال و آرد صنف و صنعت (كارخانه های ماكارونی و شیرینی و شكلات سازی) با قیمت 9000 ریال عرضه می شود.

** ورود خرما و پسته به بورس كالا
مدیرعامل شركت بورس كالای ایران از مقدمات ورود محصول پسته به بورس كالا در قالب قرارداد گواهی سپرده خبر داد و افزود: مقدمات راه اندازي بازار پسته انجام شده است و كشاورزاني كه تولید خرد دارند باید با استفاده از مكانیسم گواهی سپرده كالایی، محصولات خود را عرضه كنند.
این مسوول افزود: برای رشد صادرات پسته تسهیلات حمایتي به كشاورزان ارایه می شود كه بخشي از صندوق توسعه ملي و بخش دیگر از طریق بانك كشاورزي خواهد بود.
به گفته وی، برنامه تاسیس صندوق پسته برای حمایت از تولیدكنندگان در دستور كار قرار دارد.
همچنین سلطانی نژاد از ورود خرما به بورس كالا از مهرماه خبر داد.

** توسعه عرضه زعفران در بورس كالا
این مسوول تصریح كرد: اكنون 2 انبار زعفران در خراسان رضوی و تربت حیدریه داریم و باید طبق برنامه توسعه ای عرضه زعفران در بورس كالا را افزایش دهیم و انبارهای بیشتری برای آن داشته باشیم.
سلطانی نژاد گفت: براساس ماده 32 قانون برنامه ششم توسعه كشور نهاده های تنظیم بازار شركت بازرگانی دولتی ایران و شركت پشتیبانی امور دام از ابزارهای بورسی بهره مند می شوند.
وی پیش بینی كرد همكاری با شركت های بازرگانی دولتی ایران و پشتیبانی امور دام در نیمه دوم امسال یا سال آینده آغاز شود.

** ارزش 2700 هزار میلیارد ریالی كل محصولات كشاورزی
مدیرعامل شركت بورس كالای ایران گفت: طبق برآوردها، ارزش كل محصولات كشاورزی در كشور ٢٧0٠ هزار میلیارد ریال است.
وی گفت: در سال های گذشته بازارهاي كشاورزي متلاطم بود اما اكنون شرایط براي عرضه محصولات كشاورزی در بورس فراهم شده است.
وی افزود: با استقرار سیاست قیمت تضمیني از تجارت به سوی تولید پیش مي رویم و محصولات ما با كیفیت و قیمت بالاتر توزیع مي شود.
به گزارش ایرنا، شورای عالی بورس برای تحقق اهداف برنامه سوم و چهارم توسعه، به راه‌اندازی و گسترش بورس‌های كالایی در ایران موظف شناخته شد. بر این اساس بورس فلزات در شهریور ۱۳۸۲ (نخستین بورس كالایی در ایران) و بورس كالای كشاورزی در شهریور ۱۳۸۳ فعالیت خود را آغاز كردند.
بر مبنای قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران (مصوب یكم آذر ۱۳۸۴ مجلس شورای اسلامی) و با تصویب شورای عالی بورس، شركت بورس كالای ایران در آذر ۱۳۸۵ با درهم آمیختن بورس فلزات و بورس كالای كشاورزی تشكیل شد و پس از پذیره‌نویسی و برگزاری مجمع عمومی، از مهر ۱۳۸۶ كار خود را زیر نظر سازمان بورس و اوراق بهادار آغاز كرد.
در گام های بعدی، بورس كالا گسترش بیشتری یافت و سایر محصولات و كالاها از جمله محصولات پتروشیمی نیز در بورس كالا عرضه شد.
در بورس كالای ایران قراردادهای هفت گانه آتی، نقدی، سلف، گواهی سپرده كالایی، سلف موازی استاندارد، نسیه و قرارداد اختیار معامله برای محصولات كشاورزی و سایر محصولات انجام می شود.
در 2 تا سه سال گذشته محصولات جو و ذرت استان های خوزستان و كرمانشاه وارد عرصه بورس كالا شد و به تدریج این فرایند در حال توسعه است.

برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
IRNAeco@
https://t.me/irnaeco
اقتصام**9186*1961* گزارش: هما همت خواه* انتشار: مریم مسعود
۰ نفر