۲ شهریور ۱۳۹۶، ۱۳:۳۰
کد خبر: 82642245
T T
۰ نفر
مديريت تهديد زيستي پشه ها براي حاشيه نشينان تالاب ميقان اراك ضروريست

اراك - ايرنا - مديرعامل پدافند غيرعامل استانداري استان مركزي گفت: هجوم پشه ها در منطقه حاشيه اي تالاب ميقان اراك به معضلي زيستي و اجتماعي براي روستائيان تبديل شده و در مديريت اين تهديد زيستي بايد در سايه وحدت دستگاه هاي اجرايي و همراهي برنامه محور آن ها دنبال شود.

به گزارش ايرنا، مجيد عسگري افزود: در بازديدهاي ميداني و شنيدن اظهارات بوميان منطقه وجود پشه ها در زندگي روستائيان حاشيه تالاب ميقان اراك به ويژه روستاهاي شهرجرد و مبارك آباد اختلال ايجاد كرده و نه تنها جمعيت انساني كه بخشي از دام ها را نيز متاثر شده است و بايد اقدامات كوتاه، ميان و بلندمدت هدفمند در شناسايي منشاء مشكل و اقدامات اساسي در حل آن صورت بگيرد.
وي توضيح داد: خبرگزاري ايرنا در مسئله شناسي و انعكاس معضل مردم اين منطقه و به مراجع ذيربط به خوبي عمل كرده و اينك وقت آن است كه دستگاه هاي متولي در زنجيره وظايف و شناسايي خلاها پاي كار بيايند و محيط زيست و حوزه آب و فاضلاب گزارش كارشناسي، جامع و مصوري را براي تصميم سازي توسط مقام ارشد استان تدارك ببينند.
مديرعامل پدافند غيرعامل استانداري استان مركزي اظهار كرد: در كوتاه مدت با توجه به شرايط مردم نياز است در انجام اقدامات لازم مقابله اي توسط دستگاه هاي متولي تسريع شود.
عسگري گفت: دو حوزه امنيت و سلامت مردم در اولويت است و در اين بخش ها هيچ تعارفي با كسي وجود ندارد و عمل به تكاليف سازماني، فرهنگ سازي و تقويت حساسيت ها در زمينه تقويت امور پيشگيرانه، اقدامات بهنگام و مداخله اي بايد جدي گرفته شود.
عسگري در بخشي از سخنانش با اشاره به نزديك بودن اعياد سعيد غديرخم و قربان گفت: دستگاه هاي متولي اجرايي و تبليغي استان بايد از هم اينك سطوح اقدامات خود را در اطلاع رساني به مردم و پيشگيري از انتقال برخي از بيماريهاي مشترك آغاز كنند.
وي با تكيه بر اينكه ذبح خانگي رفتار پرخطري براي سلامت است گفت: رسانه ها و نهادهاي متولي بايد به مردم هشدارهاي لازم را در خصوص خطرات انتقال برخي بيماري ها به ويژه تب كريمه كنگو در ذبح خانگي داشته باشند و هدايتگري لازم براي ذبح دام در كشتارگاه صورت بگيرد.
مديرعامل پدافند غيرعامل استانداري استان مركزي اظهار كرد: مردم بايد نكات ايمني و بهداشتي در تهيه و مصرف گوشت را بندانند و در اين زمينه بايد اطلاع رساني هدفمندي در اعياد پيش رو صورت بگيرد.
عسگري در خصوص لزوم توجه به اقدامات پيشگيرانه از آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان در استان مركزي گفت: اين بيماري مشترك به عنوان تهديد زيستي در سال گذشته در اين استان رخ نمود كه خساراتي را نيز در پي داشت و امسال بايد با هوشياري و آمادگي لازم از مخاطرات آن پيشگيري شده و عوارض به حداقل ممكن كاهش يابد.
وي، تدوين سند عملياتي مقابله با آنفلوآنزا فوق حاد پرندگان با شفافيت در تكاليف و ماموريت هاي هر دستگاه اجرايي را از امور ضروري عنوان كرد و گفت: اداره كل حفاظت محيط زيست استان بايد ارزيابي، نيازها و را گردآوري و به قرارگاه زيستي اعلام كند و تا پايان شهريورماه جاري مانوري آمادگي در اين حوزه در تالاب ميقان اراك انجام شود.
تعيين ضرب العجل براي مهر و موم واحدهاي فروش پرندگان فاقد پروانه كسب، هماهنگي با فرمانداران شهرستان هاي استان در پيش امادگي در خصوص بيماري هاي مشترك انسان و دام نظير آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان، پيگيري امور استاندارد سازي كشتارگاه دامي اراك و اقدامات لازم براي ايجاد تشكل صنفي ناوگان حمل گوشت در استان از مصوبات اين نشست بود.
6013/7114/خبرنگار:شيما كريمي***انتشاردهنده:مژگان حيدري