۹ شهریور ۱۳۹۶، ۱۴:۱۷
کد خبر: 82650789
T T
۰ نفر
برگزیدگان داخلی و خارجی جشنواره بین المللی رویان معرفی شدند

تهران - ایرنا - برگزیدگان داخلی و خارجی جشنواره بین المللی تحقیقاتی رویان امروز - پنج شنبه - با حضور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، رییس جهاد دانشگاهی ، سفرای كشورهای ژاپن، اندونزی و كاردار هلند معرفی و مورد تقدیر قرار گرفتند.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، حمید گورابی رییس هجدهمین جشنواره بین المللی تحقیقاتی رویان در این مراسم گفت: امسال 239 طرح از 45 كشور از جمله آلمان، ژاپن، هلند و استرالیا به دبیرخانه جشنواره ارسال شد كه از این تعداد 131 طرح در زمینه پزشكی تولید مثل و 108 طرح در باره سلول های بنیادی و طب ترمیمی بود.
وی با اشاره به اینكه 119 داور داخلی و خارجی داوری این طرح ها را بر عهده داشتند افزود: داوری این طرح ها در چندین مرحله انجام شد در مرحله اول با معیارهای نوآوری و ضریب نفوذ مجلاتی كه مقالات در آنها چاپ شده اند بررسی شد و در مرحله دوم طرح ها مورد بررسی داوران داخلی و خارجی قرار گرفت كه در نهایت نتایج ارزیابی ها در گروه های علمی و تخصصی به دقت بازبینی و برای اتخاذ تصمیم نهایی به شورای علمی پژوهشگاه رویان ارسال شد.
رییس پژوهشگاه رویان اظهار كرد: در نهایت تصمیم بر این شد كه یك نفر در هر یك از زمینه های ناباروری زنان، جنین شناسی، ژنتیك تولید مثل، سلول های بنیادی و پزشكی بازشناختی برگزیده و معرفی شود. در گروه ناباروری مردان بخش بهداشت باروری، زیست فناوری جانوری اخلاق پزشكی و تصویر برداری تولید مثل طرحی به عنوان منتخب معرفی نشد.
گورابی گفت: همچنین از پنج محقق ایرانی در سطح ملی در زمینه كاری اندرولوژی، باروری زنان و سلول های بنیادی تقدیر می شود. در بخش جایزه دكتر كاظمی آشتیانی نیز هیچ یك از نامزدهای مورد توافق كمیته انتخاب نتوانستند برای حضور در مراسم اعلام آمادگی كنند كه دلیل اصلی آن ایجاد تنگا برای حضور دانشمندان و گردش اطلاعات علمی توسط دولت امریكا است.
رییس هجدهمین جشنواره بین المللی تحقیقاتی رویان اظهار كرد: از خصوصیات برجسته این جشنواره ، تعلق آن به تمام خانواده بزرگ پزشكی تولید مثل و سلول های بنیادی كشور است و هدف اصلی این گونه جشنواره ها ایجاد رویه دوستی و محبت میان ملل دنیا و دستیای به صلح پایدار است كه امیدواریم این جشنواره قدم مفیدی در این مسیر باشد.

پروفسور 'توماس براون' از كشور آلمان (برنده گروه سلول‌های بنیادی) برای پژوهش 'نقش تراكم كروماتین در سلول‌های بنیادی عضلانی در میزان فعالیت این سلول‌ها'، پروفسور 'ریكاردو فاد' از كشور هلند (برنده گروه پزشكی بازساختی) برای پژوهش 'رژیم غذایی، التهاب و سلول‌های بنیادی: چه چیزی باعث سرطان روده می‌ شود؟'، دكتر 'دیوید گرینینگ' از كشور استرالیا (برنده گروه جنین‌شناسی) برای پژوهش 'اگزوزوم: عاملی جدید در برهمكنش‌های مادر و جنین برای لانه‌گزینی موفق'، دكتر 'كایی ناسو' از كشور ژاپن (برنده گروه ژنتیك) برای پژوهش 'نقش میكرو RNAها در بروز بیماری اندومتروزیس' و دكتر 'خالق خان' از كشور ژاپن (برنده گروه ناباروری زنان) برای پژوهش 'آیا زنان مبتلا به اندومتریوزیس بیشتر در معرض عفونت‌های باكتریایی رحم و تخمدان هستند؟' از برگزیدگان خارجی این دوره از جشنواره هستند.
همچنین در بخش برندگان داخلی جشنواره نیز از دكتر مهناز اشرفی برای پژوهش 'آیا می‌توان مقدار هورمون آنتی مولرین در خون برای پیش‌بینی میزان موفقیت روش‌های كمك باروری در زنان مبتلا به سندرم تخمدان پركیست استفاده كرد؟'، دكتر مهدی شیخ برای پژوهش 'تزریق زیرجلدی عامل تحریك كننده كلونی گرانولوسیت‌ها و بهبود نتایج IVF'، دكتر حسین قنبریان برای پژوهش 'RNA های كوچك غیر كدكننده و تمایز سلول‌های بنیادی جنینی به سلول‌های تپنده قلبی'، دكتر فرشته اسفندیاری برای پژوهش 'تولید سلول‌های زایای جنسی از سلول‌های بنیادی پر توان' و دكتر كامبیز گیلانی برای پژوهش 'بررسی مشخصات متابولیك در مبتلایان به فقدان اسپرم غیرانسدادی: روشی جدید برای بررسی اسپرم‌زایی در مردان نابارور' تقدیرشدند.
در این جشنواره طرح‌ها در دو مرحله داوری شده‌اند كه در مرحله اول بر اساس معیارهای مشخص و مرحله دوم با داوری 167‌داور بین‌المللی و ملی انتخاب شدند.
علمی 9014**
خبرنگار: كیمیا عبدالله پور*انتشار:امیركاردان راد
۰ نفر