۱۰ شهریور ۱۳۹۶، ۱:۳۱
کد خبر: 82651262
T T
۰ نفر
تحويل دائم تونل استقلال تاجيكستان به مقامات اين كشور

تهران - ايرنا - تونل استقلال تاجيكستان در مسير دوشنبه به خجند كه توسط شركت هاي ايراني ساخته شده است، رسما به صورت دائم به مسئولين اين كشور تحويل داده شد.

به گزارش روز جمعه سفارت جمهوري اسلامي ايران در دوشنبه، در اين مراسم با حضور هيات هايي از ايران و تاجيكستان، دوطرف ابتدا بررسي هاي لازم فني را از تونل اصلي و تونل فرعي انجام و بعد از اتمام بازديد ميداني، سند تحويل دائم تونل استقلال توسط مسئولين دو كشور در وزارت نقليات تاجيكستان به امضاء رسيد.
در اين مراسم معاون نخست وزير، وزير حمل و نقل، معاون وزير حمل و نقل تاجيكستان و مجري طرح تونل استقلال از شركت توسعه منابع آب و نيروي ايران و قائم مقام شركت ايراني سابير و همچنين حدود 30 تن از مقامات تاجيكي از وزارتخانه هاي مختلف اين كشور و مديران و مشاوران ايراني پروژه و رايزن اقتصادي سفارت كشورمان در تاجيكستان نيز حضور داشتند.
ساخت و افتتاح اين تونل پنج كيلومتري در سال 1385 توسط مهندسان ايراني و ترميم اساسي آن يكسال گذشته صورت گرفت، اين تونل كمك زيرساختي مهمي در اقتصاد تاجيكستان و منطقه آسياي مركزي دارد.
تونل انزاب در80 كيلومتري شمال غربي دوشنبه و در مسير ترانزيتي ازبكستان قرار دارد. پيش از ساخت اين تونل گردنه صعب العبور انزاب شش ماه از سال به دليل برف و كولاك بسته مي شد و ارتباط مردم شمال و جنوب قطع مي شد.
با اجراي اين پروژه عبور خودروها به نيم ساعت كاهش يافته است .پيش از اين كاميون ها يك روز و خودروهاي سواري شش ساعت بايد براي رسيدن به مقصد طي مسير مي كردند.
آساق**1663*شبس* 1488 *خبرنگار: خسرو حسيني**انتشار دهنده: بهمن بامداد**