۱۳ شهریور ۱۳۹۶، ۲۰:۰۷
کد خبر: 82655003
T T
۰ نفر

بریكس قاطعانه از برجام، حمایت كرد

۱۳ شهریور ۱۳۹۶، ۲۰:۰۷
کد خبر: 82655003
بریكس قاطعانه از برجام، حمایت كرد

پكن - ایرنا - پنج قدرت سیاسی و اقتصادی دنیا موسوم به بریكس روز دوشنبه با صدور بیانیه ای در پایان نشست سران در چین، قاطعانه از برجام حمایت كردند.

در بیانیه سران كشورهای روسیه، چین، هند، برزیل و آفریقای جنوبی آمده است: ما قاطعانه از برنامه جامع جامع اقدام مشترك (JCPOA) در خصوص موضوع هسته ای ایران حمایت كرده و از تمامی طرف های مرتبط درخواست می كنیم، به طور كامل به تعهدات خود عمل كنند.
سران قدرتهای نوظهور تاكید كردند كه طرفهای مرتبط از اجرای كامل بندهای برجام برای ترویج صلح و ثبات بین المللی و منطقه ای اطمینان حاصل كنند.
به گزارش ایرنا؛ اعضای این گروه بین المللی، در توافقی مشترك، خواستار اصلاحات در ساختار سازمان ملل شده و بر مبارزه قاطعانه با تروریسم در هر نقطه ای از دنیا تاكید كردند.
توافق چین، روسیه، برزیل، آفریقای جنوبی و هند در شرایطی است كه اجلاس سران گروه روزهای سه شنبه و چهارشنبه هفته جاری در شهر شیامن واقع در استان فوجیان در جنوب شرق چین برگزار می شود.
این گروه كه به دنبال ایفای نقش بسیار فعالتری در سطح جهانی است و به باور بسیاری گروهی مقابله جو با سلطه غرب محسوب می شود، تاكید كرده است كه باید با گروه های تروریسم در كشورهای مختلف جهان از جمله سوریه مقابله كرد.
اعضای گروه كه برای مباحثات بیشتر آماده می شوند، آزمایش بمب هیدروژنی كره شمالی در روز یكشنبه را نیز محكوم و همكاری بیشتر میان اعضا را خواستار شدند.
آنان تصریح كردند كه باید با گروه های تروریسم در نقاط مختلف دنیا از جمله گروه هایی كه در پاكستان مستقر شده اند، ‌به صورت مشترك مبارزه كرد كه این برای هندوستان یك پیروزی دیپلماتیك محسوب می شود.
این گروه كه قبل از این گفته اند با تدابیر تجاری یكجانبه مبارزه خواهند كرد، در بیانیه مشتركی آورده اند كه مخالف یكجانبه گرایی و حمایت گرایی تجاری در سطح جهانی هستند و جهانی شدن را دنبال می كنند.
به رغم محكومیت كره شمالی، همه اعضای گروه در بیانیه آورده اند كه باید مساله هسته ای شبه جزیره كره با گفت و گوی مستقیم میان طرف های ذی ربط و به شكل كاملا صلح آمیز حل و فصل شود.
آنان افزوده اند كه كشورهای در حال رشد باید با اصلاحات در شورای امنیت و سازمان ملل حق نمایندگی بیشتر و فعالتر و موثرتر داشته باشند تا بتوانند با چالش های جهانی مقابله كنند.
در بیانیه اعضای گروه بر مبارزه قاطع با گروه های تروریستی تاكید شده و نام گروه های داعش در سوریه و عراق و لشكر طیبه در پاكستان و القاعده ذكر شده است.
این نخستین بار است كه مستقیما از این گروه های تروریست در سند بریكس یاد می شود و بسیاری آن را یك گام بسیار مهم در افزایش همكاری های این گروه در سطح دنیا می دانند.
بریكس (BRICS) نام گروهی به رهبری قدرت‌های اقتصادی نوظهور است كه از به هم پیوستن حروف اول نام انگلیسی كشورهای عضو برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی تشكیل شده‌است. در ابتدا نام این گروه بریك نام داشت اما پس از پیوستن آفریقای جنوبی، به بریكس تغییر نام یافت.
هرچند اعضای گروه بریكس همگی به غیر از روسیه در ردهٔ كشورهای در حال توسعه یا اقتصادهای در حال ظهور هستند اما عموماً به واسطهٔ اقتصادهایی با رشد پرشتاب و فراگیر و نفوذ تأثیرگذار بر امور جهانی و منطقه‌ای از دیگر كشورها متمایز می‌شوند.
بریكس نمایانگر نیمی از جمعیت جهان است و ۲۸٪ قدرت اقتصادی دنیا را در اختیار دارد.
در شصت و یكمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد وزرای امور خارجهٔ كشورهای برزیل، روسیه، هند و چین گفت و گوهای مقدماتی را آغاز كردند و اولین اجلاسیهٔ گروه بریكس در ۱۶ ژوئن ۲۰۰۹ در یكاترینبورگ روسیه با حضور لوئیس ایناسیو لولا داسیلوا، دمیتری مدودف، منموهن سینگ و هو جینتائو به عنوان نمایندگان كشورهای برزیل، روسیه، هند و چین برگزار شد.
آساق**231**انتشاردهنده:فرهاد راستی