۱۴ شهریور ۱۳۹۶، ۸:۵۹
کد خبر: 82655263
T T
۰ نفر

ساخت دوربين جديد براي مشاهده درون بدن

۱۴ شهریور ۱۳۹۶، ۸:۵۹
کد خبر: 82655263
ساخت دوربين جديد براي مشاهده درون بدن

تهران- ايرنا- محققان دوربيني ساخته اند كه مشاهده و بررسي درون بدن از طريق آن امكان پذير است؛ اين دستاورد به پزشكان كمك مي كند كه به جاي تكيه بر اشعه ايكس، از اين دوربين براي رصد اتفاقات دروني بدن همزمان با اجراي معاينات و آزمايش ها استفاده كنند.

به گزارش روز سه شنبه گروه علمي ايرنا از روزنامه ديلي ميل، اين دوربين ساخته محققان دانشگاه آمريكايي ادينبورگ كه امكان نصب آن در كنار تخت بيمار نيز وجود دارد، منابع نوري در درون بدن را همچون منبع نوري در انتهاي داخلي لوله آندوسكوپ، رديابي مي كند.
به گفته محققان، با توجه به تلاش هايي كه جهت اتخاذ رويكردهاي كم تهاجمي تر براي مقابله با بيماري ها صورت مي گيرد، توانايي دنبال كردن موقعيت يك ابزار پزشكي در بدن براي بسياري از كاربردهاي حوزه مراقبت هاي پزشكي اهميت دارد.
آندوسكوپ لوله اي است انعطاف‌پذير كه به دوربين مجهز است و پزشك متخصص آن را وارد بدن بيمار مي كند تا به طور كامل اجزا و اعضاي مربوطه بيمار را بررسي كند.
پرتوهاي حاصل از منبع نوري آندوسكوپ در بدن معمولا در يك خط مستقيم حركت نمي كنند و پخش مي شوند و همين امر رسيدن به يك تصوير واضح را دشوار مي كند.
اما دوربين جديد كوچكترين ذرات نور موسوم به فوتون ها را رديابي مي كند.
اين دوربين علاوه بر تشخيص نور در ميان بافت هاي بدن، بازه زماني عبور پرتوها در بدن را نيز ثبت مي كند؛ به عبارت ديگر، مي تواند موقعيت دقيق آندوسكوپ در بدن را رديابي كند.
علمي9259
مترجم: سپيده كاشاني *انتشار: زهره محتشمي پور
۰ نفر