۱۵ شهریور ۱۳۹۶، ۱۰:۳۰
کد خبر: 82656608
T T
۰ نفر
خلف وعده ایران خودرو در رعایت نرخ سودهای توافق شده با بانك مركزی

تهران- ایرنا- مسئولان بانك مركزی اوایل امسال از توافق با خودروسازان برای رعایت نرخ سودهای متناسب با شبكه بانكی خبر داده بودند، اما اكنون نرخ سود مشاركت ایران خودرو در طرح پیش فروش شهریور ماه 6 درصد بالاتر از رقم تعیین شده است.

به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار اقتصادی ایرنا، «ولی اله سیف» رئیس كل بانك مركزی هفته گذشته اعمال نرخ سودهای بالا در طرح های پیش فروش محصولات خودروسازان را یكی از موانع اجرای نرخ سودهای مصوب شورای پول و اعتبار در شبكه بانكی عنوان كرد.
وی به خبرنگاران گفت كه برای رعایت نرخ سود 15 درصدی در شبكه بانكی، با خودروسازان توافق شده تا نرخ پیش فروش محصولات خود را حداكثر 18 درصد و نرخ سود انصراف از مشاركت را 15 درصد تعیین كنند.
با این حال نگاهی به نرخ های اعلامی شركت ایران خودرو به عنوان بزرگترین خودروساز كشور نشان می دهد این نرخ ها در طرح پیش فروش شهریورماه این شركت لحاظ نشده و با اعلام نرخ سود 24 درصدی، 6 درصد بالاتر از حد توافق شده عمل كرده ؛ این نرخ برای انصراف از مشاركت 21 درصد اعلام شده است.
توافق با خودروسازان مربوط به ماه های مرداد و شهریور نبوده و از اوایل امسال اتخاذ شده است.
«اكبر كمیجانی» قائم مقام بانك مركزی اوایل تیرماه امسال با انتقاد از اختصاص نرخ سودهای 24 تا 25 درصدی خودروسازان برای برخی مدل های خودرو گفت: خودروسازان با وجود حمایت های كلان اقتصادی و دریافت تسهیلات از نظام بانكی و مستثنی شدن از برخی مصوبات شورای پول و اعتبار، برای جمع آوری نقدینگی به بازار مراجعه و نرخ های بالا پیشنهاد كردند.
وی در همایش سالانه سیاست های پولی و ارزی از ابلاغ بخشنامه جدید به خودروسازان خبر داد و گفت: به دنبال درخواست خودروسازان برای مستثنی شدن از برخی طرح های كلان تسهیلات بانكی و دریافت تسهیلات بیشتر، شورای پول و اعتبار برای آنها شروطی تعیین كرد.
به گفته كمیجانی، بر اساس این تصمیم و برای مستثنی شدن خودروسازان از محدودیت های مربوط به دریافت تسهیلات كلان بانكی، مقرر شد سود پرداختی خودروسازان برای پیش فروش محصولات خود نباید بیشتر از سه درصد نرخ سود سپرده های یكساله نظام بانكی باشد و نرخ سود انصراف هم باید به اندازه نرخ سود سپرده یكساله و حتی كمتر از آن باشد.
وی افزود: اگر خودروسازان به تعهد خود پایبند نباشند، استثناهایی كه برای آنها در نظام بانكی وضع شده، برداشته می شود.
هرچند ایران خودرو به توافق یاد شده پایبند نبوده اما نگاهی به تارنمای فروش محصولات سایپا نشان می دهد كه این خودروساز، نرخ های اعلامی بانك مركزی را رعایت كرده است.
سایپا و ایران خودرو دو بدهكار بزرگ نظام بانكی كشور به شمار می روند كه میزان بدهی آنها از سقف مجاز تعیین شده نیز فراتر رفته است و به همین دلیل تیر ماه پارسال شورای پول و اعتبار این دو شركت را ملزم به فروش بخشی از دارایی خود كرد تا بتوانند سقف تسهیلات استفاده شده خود را از سیستم بانكی حفظ كنند.
در آن زمان و در جریان طرح درخواست وزارت صنعت،معدن و تجارت مبنی بر تمدید مستثنی شدن ایران خودرو و سایپا از محدودیت های «ذینفع واحد» شورای پول و اعتبار، با حفظ سقف تسهیلات استفاده شده و تعهدات فعلی این دو شركت نزد بانك ها موافقت شد.
بر اساس آیین نامه های بانك مركزی، منظور از ذینفع واحد دو یا چند شخص حقیقی یا حقوقی است كه به واسطه هر یك از روابط مالكیتی، مدیریتی و مالی در معرض ریسك مشترك قرار گیرند و به گونه ای كه مشكلات یكی از آنها بتواند به دیگری تسری كرده و منجر به بازپرداخت نكردن یا ایفای به موقع تسهیلات یا تعهدات آنها شود.
شورای پول و اعتبار همچنین مقرر كرده است: شركت های یاد شده ظرف مدت یك ماه نسبت به ارایه برنامه زمان بندی اصلاح ساختار مالی خود به بانك مركزی اقدام كنند.
این شركت ها ملزم شده بودند در مدت 6 ماه نسبت به فروش بخشی از دارایی های خود اقدام و گزارش آن را به بانك مركزی ارایه كنند كه در خصوص ایران خودرو باید به طور مشخص سهام بانك پارسیان را واگذار می كرد كه پیگیری ایرنا از بانك مركزی نشان می دهد كه این كار اجرایی نشده است.
خلف وعده خودروسازان از توافق با نظام بانكی در حالی است كه در دولت یازدهم با توجه به نقش صنعت خودرو در به حركت درآوردن صنایع خرد وابسته بویژه قطعه سازان، اعطای تسهیلات به خودروسازان و سازندگان ماشین‌آلات كشاورزی مورد توجه سیاستگذاران پولی قرار گرفت كه از محل منابع بانك مركزی تامین شد.
از این رو، 28 هزار و 500 میلیارد ریال برای بیش از 129 هزار و 900 دستگاه خودرو و سه هزار دستگاه ماشین‌آلات كشاورزی با بانك‌های عامل امضا كه تا نیمه مردادماه 1395 (پایان اجرای طرح) برای خرید اسناد تجاری 127 هزار و 500 دستگاه خودرو، 27 هزار و 700 میلیارد ریال اعتبار پایدار ایجاد شد.
در این طرح خودروسازان توانستند محصولات مانده در انبارهای خود را به مردم بفروشند اما با این حال هنوز هم مشكلات مالی آنها به قوت خود باقی است و درخواست تسهیلات بیشتر از نظام بانكی را دارند در حالی كه با دور زدن نرخ های اعلامی شورای پول و اعتبار، ضربه بزرگی را به نظام بانكی می زنند.
برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
IRNAeco@
اقتصام**2025**1561**خبرنگار: لیلا جودی**انتشار:مژگان توانا
۰ نفر