فرار بیش از 250 هزار مسلمان روهینگیایی از میانمار به بنگلادش/دستكم یك هزار نفر كشته شده اند

دهلی نو-ایرنا- سازمان ملل متحد روز جمعه در گزارشی اعلام كرد بیش از 250 هزار مسلمانان روهینگیا از اكتبر سال گذشته تاكنون براثر خشونت نظامیان میانمار به بنگلادش فرار كرده اند ودستكم یك هزار نفر كشته شده اند.

به گزارش ایرنا،براساس این گزارش كه روز جمعه در خبرگزاری پی تی آی هند منتشر شد اضافه شده است تنها در یك هفته گذشته 162 هزار مسلمان روهینگیایی به بنگلادش فرار كرده اند كه با ادامه این روند با توجه به كمبود امكانات ،می تواند تبدیل به فاجعه انسانی شود.
پلیس بنگلادش با اشاره به جان باختن تعداد زیادی از مردم روهینگیا به هنگام فرار از میانمار اعلام كرد در چند روز گذشته با غرق قایق مهاجران در رودخانه 'ناف' بیش از 80 نفر كه بیشتر آنان را كودكان تشكیل می دهند، جان باختند.
مسلمانان روهینگیا تلاش می كنند با قایق های كوچك ماهیگیری با عبور از رودخانه 'ناف' خود را به بنگلادش برسانند.
'طیبه خاتون' یكی از پناهجویان روهینگیایی به بنگلادش گفت كه من و خانواده ام برای فرار از ایالت راخین میانمار چهار روز برای سوار شدن به یك قایق ماهیگیری منتظر بودیم .
وی افزود:من شاهد غرق شدن دو قایق و جان باختن تعداد زیادی از مهاجران بودم .
به گفته پناهجویان روهینگیایی ،ارتش میانمار به طور سازماندهی شده به قتل ،تجاوز و سركوب گسترده مسلمانان اقدام می كند.
سازمان ملل اعلام كرد بیشتر افرادی كه روزها برای رسیدن به بنگلادش پیاده روی كرده اند به شدت بیمار و نیازمند آب،غذا و سرپناه هستند.
براساس گزارش های منتشر شده، هم اكنون حدود 400 هزار پناهجو در اردوگاههای مرزی بنگلادش مستقر شده اند و همچنان دهها هزار نفر در خارج از اردوگاهها در زیر بارش شدید باران در انتظار سرپناه هستند.
'منظور مصطفی' یك تاجر بنگلادشی كه به پناهجویان روهینگیا كمك می كند گفت كه با افزایش تعداد مهاجران، غذای كافی برای آنها وجود ندارد.
بنگلادش درابتدا سعی كرد كه از نفوذ مهاجران روهینگیا به خاك خود جلوگیری كند، اما با افزایش تعداد این افراد،مرزهای خود را به روی پناهجویان روهینگیایی باز كرد.
وزارت كشور بنگلادش روز گذشته با احضار سفیر میانمار در این كشور خواستار توقف فوری خشونت ها علیه مسلمانان روهینگیا شد.
در هفته های اخیر براثر حمله ارتش و بودایی های افراطی به مسلمانان روهینگیایی در این كشور، دستكم یك هزار نفر كشته شده اند.
این حمله از سوم شهریور پس از حمله گروهی مسلح به پایگاههای ارتش و مراكز پلیس میانمار در راخین آغاز و منجر به حمله گسترده نیروهای دولتی به مسلمانان شد.
گفته می ‌شود در این مدت بیش از 60 هزار خانه متعلق به مسلمانان روهینگیا توسط نیروهای دولتی میانمار و بودایی های تندرو به آتش كشیده شده است.
به گفته دولت بنگلادش ،میانمار از سه روز پیش بخشی از مرزهای خود با این كشور را برای جلوگیری از بازگشت مسلمانان 'روهینگیایی'كه از خشونت های اخیر در میانمار به بنگلادش گریخته اند، مین گذاری كرده است.
دولت میانمار پیش از این با رد گزارش بازرسان سازمان ملل در خصوص اتهامات تجاوز گروهی ،شكنجه ، آتش سوزی و كشتار توسط نیروهای امنیتی علیه مسلمانان روهینگیا،مانع ورود بازرسان سازمان ملل و انجام گروه حقیقت یاب سازمان ملل شده است.
آساق**267*انتشار دهنده:احمدعلی خلیل نژاد