۱۷ شهریور ۱۳۹۶، ۱۵:۰۰
کد خبر: 82658770
T T
۰ نفر

بارندگي رگباري ، آتش جنگل هاي مازندران را خاموش كرد

۱۷ شهریور ۱۳۹۶، ۱۵:۰۰
کد خبر: 82658770
بارندگي رگباري ، آتش جنگل هاي مازندران را خاموش كرد

نوشهر- ايرنا - بارندگي شديد بامداد روز جمعه آتش سوزي روزهاي اخير در مناطقي از عرصه هاي جنگلي و مرتعي مازندران بويژه مناطق مرتفع و صبع العبور را خاموش كرد.

به گزارش خبرنگار ايرنا ، در هفته اي كه امروز به پايان مي رسد به علت افزايش دما و خشكي هوا و همچنين بي احتياطي كشاورزان ، شكارچيان و گردشگران مناطق مختلفي از جنگل هاي و مراتع مازندران در غرب ، مركز و شرق مازندران دچار آتش سوزي شد.
آتش سوزي هاي عرصه هاي جنگلي در غرب مازندران بيشتر در ارتفاعات بالاي 2 هزار و 500 متر از سطح دريا و صعب العبور رخ داد كه سبب شد تا براي بيشتر از 48 ساعت ادامه يابد و در شرق مازندران هم با وجود مهار موقت آتش ، حرارت باقي مانده زير خاكستر دوباره شعله ور مي شد .
بارندگي بامداد جمعه كه هنوز هم به صورت پراكنده بويژه در مناطق كوهستاني ادامه دارد سبب شد تا آتش سوزي مناطق صعب العبور غرب خاموش شود و به كارگيري بالگرد براي خاموش كردن آن كه امروز در دستور كار بود منتفي شده است. در شرق و مركز مازندران هم بارندگي خاكسترهاي داغ و باقي مانده آتش زير آن را خاموش و سرد كرده است .
مديركل منابع طبيعي و‌ آبخيزداري استان مازندران منطقه نوشهر به خبرنگار ايرنا گفت :‌ علاوه بر بارندگي بامداد امروز ، تلاش شبانه روزي نيروهاي يگان حفاظت و نيروهاي مردمي سبب شد تا از پيشروي سطحي آتش سوزي در چند نقطه از عرصه هاي جنگلي منطقه دلير و پيله كوه فيروزآباد جلوگيري و در نهايت سبب خاموشي آن شود.
سيد وجيه الله موسوي افزود :‌ آتش سوزي جنگل هاي جمند نزديكي روستاهاي ويسر و لشكنار بخش كجور نوشهر نيز با ريزش شديد باران تا حدودي مهار شده ولي آتش خفيف در كنده هاي درختان قطور ، ريشه كن و خشك سرپا همچنان ديده مي شود.
وي اظهار داشت :‌ هر چند با اعزام يك فروند بالگرد آتش جنگل هاي پيله كوه فيروزآباد تا حدودي مهار شد ولي اگر باران نمي آمد به يقين اين آتش سوزي در اين منطقه ادامه داشت.
مديركل منابع طبيعي و آبخيزداري استان مازندران - نوشهر گفت :‌ در منطقه جنگلي پيله كوه نوع عرصه بوته زار ولي در منطقه جمند كه گونه هاي درختان راش و بلوط خشك بوده است .
موسوي ، سطح عرصه هاي خسارت ديده ناشي از اين آتش سوزي در منطقه جنگلي جمند و پيله كوه را حدود 10 هكتار اعلام كرد.
وي ، يكي از علت هاي اساسي وقوع آتش سوزي در جنگل هاي اين منطقه گرماي طاقت فرساي هوا و در پي آن بي احتياطي نيروي انساني بيان كرد.
**محروميت مازندران در برخورداري از پايگاه هوايي اطفاي حريق جنگل ها
مديركل منابع طبيعي و آبخيزداري مازندران منطقه نوشهر گفت :‌ اين استان در برخورداري از پايگاه هوايي اطفاي حريق جنگل ها بي بهره است و چنين وضعيتي سبب شده تا عمليات اطفا با هدف كاهش ميزان خسارت به مراتع و جنگل ها به كندي انجام گيرد.
موسوي افزود :‌ آمارهاي موجود نشان مي دهد كه گستره زيادي از عرصه هاي مرتعي و جنگلي مناطق مرتع و سخت گذر به علت تاخير در اعزام بالگرد براي اطفاي حريق در آتش سوخته است.
وي براي حل اين كمبود از مسئولان سطوح استاني و كشوري خواست تا تدبيري بينديشند.
هم اكنون ، پايگاه هوايي اطفاي حريق جنگل هاي شمال در استان هاي گلستان و گيلان راه اندازي شده است.
حوزه اداره كل منابع طبيعي و آبخيزداري استان مازندران - نوشهر داراي 313 هزا رو 214 هكتار عرصه جنگلي و 197 هزار و 152 هكتار مرتع است.
خبرنگار : مهراب زكي پور كينجي ** انتشار دهنده : حسن فلاحتي
7078/1602/1654