۱۷ شهریور ۱۳۹۶، ۱۵:۰۱
کد خبر: 82658771
T T
۰ نفر

بارندگی رگباری ، آتش جنگل های مازندران را خاموش كرد

۱۷ شهریور ۱۳۹۶، ۱۵:۰۱
کد خبر: 82658771
بارندگی رگباری ، آتش جنگل های مازندران را خاموش كرد

نوشهر- ایرنا - بارندگی شدید بامداد روز جمعه آتش سوزی روزهای اخیر در مناطقی از عرصه های جنگلی و مرتعی مازندران بویژه مناطق مرتفع و صبع العبور را خاموش كرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، در هفته ای كه امروز به پایان می رسد به علت افزایش دما و خشكی هوا و همچنین بی احتیاطی كشاورزان ، شكارچیان و گردشگران مناطق مختلفی از جنگل های و مراتع مازندران در غرب ، مركز و شرق مازندران دچار آتش سوزی شد.
آتش سوزی های عرصه های جنگلی در غرب مازندران بیشتر در ارتفاعات بالای 2 هزار و 500 متر از سطح دریا و صعب العبور رخ داد كه سبب شد تا برای بیشتر از 48 ساعت ادامه یابد و در شرق مازندران هم با وجود مهار موقت آتش ، حرارت باقی مانده زیر خاكستر دوباره شعله ور می شد .
بارندگی بامداد جمعه كه هنوز هم به صورت پراكنده بویژه در مناطق كوهستانی ادامه دارد سبب شد تا آتش سوزی مناطق صعب العبور غرب خاموش شود و به كارگیری بالگرد برای خاموش كردن آن كه امروز در دستور كار بود منتفی شده است. در شرق و مركز مازندران هم بارندگی خاكسترهای داغ و باقی مانده آتش زیر آن را خاموش و سرد كرده است .
مدیركل منابع طبیعی و‌ آبخیزداری استان مازندران منطقه نوشهر به خبرنگار ایرنا گفت :‌ علاوه بر بارندگی بامداد امروز ، تلاش شبانه روزی نیروهای یگان حفاظت و نیروهای مردمی سبب شد تا از پیشروی سطحی آتش سوزی در چند نقطه از عرصه های جنگلی منطقه دلیر و پیله كوه فیروزآباد جلوگیری و در نهایت سبب خاموشی آن شود.
سید وجیه الله موسوی افزود :‌ آتش سوزی جنگل های جمند نزدیكی روستاهای ویسر و لشكنار بخش كجور نوشهر نیز با ریزش شدید باران تا حدودی مهار شده ولی آتش خفیف در كنده های درختان قطور ، ریشه كن و خشك سرپا همچنان دیده می شود.
وی اظهار داشت :‌ هر چند با اعزام یك فروند بالگرد آتش جنگل های پیله كوه فیروزآباد تا حدودی مهار شد ولی اگر باران نمی آمد به یقین این آتش سوزی در این منطقه ادامه داشت.
مدیركل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران - نوشهر گفت :‌ در منطقه جنگلی پیله كوه نوع عرصه بوته زار ولی در منطقه جمند كه گونه های درختان راش و بلوط خشك بوده است .
موسوی ، سطح عرصه های خسارت دیده ناشی از این آتش سوزی در منطقه جنگلی جمند و پیله كوه را حدود 10 هكتار اعلام كرد.
وی ، یكی از علت های اساسی وقوع آتش سوزی در جنگل های این منطقه گرمای طاقت فرسای هوا و در پی آن بی احتیاطی نیروی انسانی بیان كرد.
**محرومیت مازندران در برخورداری از پایگاه هوایی اطفای حریق جنگل ها
مدیركل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه نوشهر گفت :‌ این استان در برخورداری از پایگاه هوایی اطفای حریق جنگل ها بی بهره است و چنین وضعیتی سبب شده تا عملیات اطفا با هدف كاهش میزان خسارت به مراتع و جنگل ها به كندی انجام گیرد.
موسوی افزود :‌ آمارهای موجود نشان می دهد كه گستره زیادی از عرصه های مرتعی و جنگلی مناطق مرتع و سخت گذر به علت تاخیر در اعزام بالگرد برای اطفای حریق در آتش سوخته است.
وی برای حل این كمبود از مسئولان سطوح استانی و كشوری خواست تا تدبیری بیندیشند.
هم اكنون ، پایگاه هوایی اطفای حریق جنگل های شمال در استان های گلستان و گیلان راه اندازی شده است.
حوزه اداره كل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران - نوشهر دارای 313 هزا رو 214 هكتار عرصه جنگلی و 197 هزار و 152 هكتار مرتع است.
خبرنگار : مهراب زكی پور كینجی ** انتشار دهنده : حسن فلاحتی
7078/1602/1654
۰ نفر