۱۹ شهریور ۱۳۹۶، ۱۳:۰۲
کد خبر: 82660164
T T
۰ نفر
62 درصد سانحه دريايي در هرمزگان مربوط به لنج هاي سنتي است

بندرعباس - ايرنا - معاون امور دريايي اداره كل بنادر و دريانوردي هرمزگان گفت: 62 درصد سانحه دريايي در پنج سال گذشته مربوط شناورهاي لنج با بدنه چوبي بوده كه اين سانحه بيشتر در آب هاي جزيره كيش و ابوموسي رخ داده است.

به گزارش ايرنا ، مهدي نوفرستي روز يكشنبه در تشريح عملكرد پنج ساله (91 تا 95) سانحه شناورهاي سنتي در آبهاي استان افزود: در پنج سال اخير، 29 درصد سانحه موتور لنج ها در آب هاي جزيره كيش، 28 درصد در حوالي جزيره ابوموسي ، 16 درصد در آب هاي بندرلنگه، 11 درصد در حوالي جزيره قشم ، 9درصد در محدوده دريايي جاسك و هفت درصد در آب هاي ساحلي بندرعباس به ثبت رسيده است.
وي با اشاره به اينكه در اين مدت پنج سال 94 مورد سانحه دريايي براي شناورهاي موتور لنج به ثبت رسيده است، بيان داشت: آبگرفتگي شناورها ، صدمه شناورها ، آتش سوزي ، به گِل نشستن و آدم به دريا از جمله سوانحي است كه در پنج سال اخير شناورهاي سنتي را به خطر انداخته است كه 60 درصد از اين سانحه ها مربوط به آبگرفتگي و 22 درصد آتش سوزي اعلام شده است.
اين مسئول اظهاركرد: همچنين ماه شهريور و آذر نيز به عنوان ماه هاي پر حادثه دريايي در سال اعلام شده اند.
نوفرستي گفت: وجود پمپ هاي روبين بنزيني ، سيم كش هاي برقي غير استاندارد ، رعايت نكردن موارد ايمني در مكان هاي مربوط مخازن سوخت شناور، غير ايمن بودن محيط موتور خانه ها ، استفاده از سيلندرهاي گاز و وسايل آشپزي غير استاندارد، نبود كپسول هاي اطفاي حريق و كمبود خدمه بر روي موتور لنج ها در زمان سانحه را از جمله عواملي بوده كه در بروز سانحه آتش سوزي در شناورهاي سنتي بسيار تاثير گذار است.
وي همچنين به راهكارهاي مديريت و كنترل سانحه مربوط به موتورلنج ها اشاره و اظهار كرد: براي پيشگيري از بروز سانحه، شركت هاي تعاوني بايد يك نفر متخصص در امر دريايي و ايمني جهت كنترل ايمني لنج ها مشابه شناورهاي مسافري در بندر حقاني را استخدام كنند و همچنين يك موتور لنج كشيك را براي شركت در گشت امداد رساني و كنترل نكات ايمني ملزم آماده بكار داشته باشند.
معاون امور دريايي اداره كل بنادر و دريانوردي هرمزگان ، انجام تمرين هاي دوره اي اطفاي حريق ، ممنوع بودن استفاده از پمپ هاي بنزيني و جايگزيني آنها با پمپ هاي گازوئيلي ، بازرسي شناورها براي كنترل حضور خدمه بر روي لنج هاي مستقر در لنگرگاه و ممنوع بودن تعميرها با تجهيزهاي گرم در حوضچه بندر از جمله مواردي است كه مي تواند در پيشگيري از بروز سانحه هاي دريايي مربوط به شناورهاي سنتي بسيار اثرگذار باشد.
استان هرمزگان به علت همجواري با آب هاي خليج فارس و درياي عمان و قرار گرفتن در كناره تنگه استراتژيك هرمز، 40 درصد نوار ساحلي و مرزهاي دريايي كشور را به خود اختصاص داده است و به عنوان مهم ترين استان ساحلي و دريايي كشور شناخته مي شود.
7195/6048
خبرنگار: رقيه غلامي زاده **انتشار دهنده: خليل تنيده