۱۹ شهریور ۱۳۹۶، ۱۵:۴۵
کد خبر: 82660419
T T
۰ نفر
ظرفیت های میراث فرهنگی ناملموس در خدمت تقویت صلح و همگرایی جهانی است

شیراز- ایرنا- معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و رئیس شورای حكام مركز میراث ناملموس تهران گفت: امروز پس از گذشت 14 سال از تصویب میراث فرهنگی ناملموس كه با هدف پاسداری از اینگونه‌ میراث انجام شد، هر روز شاهد پیشرفتی دیگر در به كارگیری ظرفیت های آن در زمینه‌ تقویت صلح، همگرایی، احترام و توسعه پایدار جهانی هستیم.

به گزارش ایرنا، محمد حسن طالبیان روز یكشنبه در مراسم آغاز به كار پنجمین نشست هماهنگی مراكز مقوله‌ 2 یونسكو با موضوع میراث فرهنگی ناملموس در شیراز افزود:عضویت 174 كشور در كنوانسیون 2003(با هدف پاسداری از میراث ناملموس) دركنار تنوع بی نظیر مقولاتی كه تحت تعریف میراث فرهنگی ناملموس می گنجند، مولفه های متنوع و پركارتحت مقوله‌ پاسداری و سرانجام طیف گسترده‌ ملت ها، اجتماع ها و گروه هایی كه موضوع پاسداری در مورد آنها صدق می كند،بر روی هم این نتیجه گیری را تقویت می كنند كه بخش میراث فرهنگی ناملموس یونسكو زمان، پرسنل و بودجه‌ كافی را برای رسیدگی به تمامی امور و اهداف بلندی كه برایش در نظر گرفته شده در اختیار ندارد.
وی ادامه داد: به همین دلیل این سازمان نقش ویژه ای را برای مراكز مقوله 2 در نظر دارد و به تقویت آن همت گماشته است.
او اظهار كرد: كارنامه‌ درخشان این مراكز در سراسر جهان نیز موید آن است كه یونسكو در این همكاری بین المللی هم پیش بینی درستی داشته و به ‌خوبی از عهده‌ مدیریت این حوزه‌ كاری خود برآمده است.
طالبیان گفت: حدود پنج سال است كه كشور ایران عملا میزبانی و پشتیبانی پنجمین مركز از جمع هشت مركز مقوله‌ 2 دنیا را در موضوع میراث فرهنگی ناملموس بر عهده گرفته است كه این مهم با ایفای نقش سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همراه بوده است.
معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری كشور بیان كرد: این سازمان از طریق معاونت میراث فرهنگی خود، مكان استقرار، بودجه‌ سالانه و امور پشتیبانی دیگر را در مورد مركز میراث ناملموس تهران فراهم آورده است.
وی اظهار كرد: بر اساس گزارش های واصله، این مركز توانسته طی سال های گذشته برنامه های متنوعی را در ابعاد كشوری و منطقه ای به انجام برساند.
اوادامه داد: موفقیت این مركز در جلب علاقه‌ كشورهای همسایه و منطقه اعم از كشورهای آسیای مركزی و جنوب غربی، كشورهای عربی و كشورهای حوزه‌ قفقاز و آسیای صغیر، خود به ‌تنهایی، موفقیتی بزرگ بوده و سبب شده كه بخش اصلی از روح كنوانسیون 2003 كه تقویت صلح و دوستی و هم گرایی است محقق شود.
طالبیان، ابراز امیدواری كرد كه این نشست‌ زمینه ای را برای تبادل تجارب، اندیشه ها و دستاوردها فراهم آورد.
معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و رئیس شورای حكام مركز میراث ناملموس تهران افزود: این سازمان همچون گذشته در انجام تعهدات خود مبنی بر تامین بودجه و حمایت های لجستیكی و معنوی از مركز میراث ناملموس تهران ثابت ‌قدم خواهد ماند و خواهد كوشید فصلی نو را از پشتیبانی از این مركز بگشاید تا مركز با توانی مضاعف از عهده‌ انجام تمامی تعهدات منطقه ‌ای و بین المللی خود برآید.
رئیس بخش میراث فرهنگی ناملموس یونسكو هم گفت: جمهوری اسلامی از ابتدای شروع فعالیت كنوانسیون 2003 فعالیت بسیاری در حوزه میراث فرهنگی ناملموس داشته است.
تیم كورتیس افزود: در حال حاضر شهر شیراز توانسته در هر گوشه ای از جهان جایی برای خود باز كند و شناخته شود و این نشست نیز به معرفی و اطلاع رسانی بیشتر جهانی كمك خواهد كرد.
ستور كار این نشست سه روزه، ارزیابی عملكرد مراكز مقوله‌ 2 در موضوعات تخصصی فعالیت آنها و تعیین نقشه راه و سیاست گذاری سالانه‌ این مراكز برای پیشبرد اهداف پاسدارانه‌ خود در شناسایی، معرفی، آگاهی افزایی، حفظ و حراست از میراث فرهنگی ناملموس در سطح منطقه ای و بین المللی اعلام شده است.
در این نشست، دبیر كل كنوانسیون پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس یونسكو (كنوانسیون 2003) و مدیران بخش میراث فرهنگی ناملموس این سازمان به همراه روسای مراكز مقوله‌ 2 از جمهوری خلق چین، كره جنوبی، جمهوری اسلامی ایران، بلغارستان، ژاپن و پرو كه نمایندگی های فعال منطقه ای یونسكو در موضوع میراث ناملموس هستند و همچنین نمایندگان دفاتر منطقه ای یونسكو از بانكوك، پكن، و نیز و هاوانا حضور یافته اند.
خبرنگار: سارنگ عبداللهی ** انتشار: غلامرضا مالك زاده
6122 / 1876
۰ نفر