۲۰ شهریور ۱۳۹۶، ۱۲:۵۵
کد خبر: 82661273
T T
۰ نفر
هزاران پناهجوی خسته ،بیمار و گرسنه روهینگیا در انتظار كمك

دهلی نو-ایرنا- هزاران پناهجوی خسته ،بیمار،وحشت زده و گرسنه روهینگیا كه از بیم جان پس از كیلومتر ها پیاده روی در جنگل ،كوه و با عبور از مرزها خود را به بنگلادش رسانده اند در انتظار كمك غذایی ،بهداشتی و سرپناه هستند.

به گزارش ایرنا،این افراد پس از حمله نظامیان و بودائیان افراطی كه از دو هفته پیش آغاز و منجر به كشته و مجروح شدن چند هزار نفر از مسلمانان شد با پای پیاده و با استفاده از قایق های ماهیگیری از ایالت راخین میانمار به بنگلادش گریختند.
تعدادی از این افراد كه پس از ساعت ها و حتی روزها گرسنگی خود را با قایق های چوبی ماهیگیری به سواحل جنوب شرقی بنگلادش می رسانند ،با خیل عظیم پناهجویان مواجه می شوند.
این افراد كه از مردان ،زنان ،كودكان ، نوزدان و افراد سالخورده تشكیل شده پس از رسیدن به ساحل به علت گرمای زیاد ، از دست دادن آب بدن و بیماری نیاز به مراقب فوری دارند.
به گفته مقامات محلی بنگلادش به علت پر بودن بیمارستان ها و كمبود امكانات بهداشتی نه تنها امكان بستری شدن این افراد وجود ندارد بلكه امكان اسكان در اردوگاهها نیز امكانپذیر نیست .
'سلیم الله' پدر و نان آور یك خانواده هشت نفره، هفته گذشته به همراه خانواده خود از ایالت راخین میانمار به بنگلادش فرار كرد.
سلیم الله چهل ساله از خشونت و قتل عام مسلمانان روهینگیا از سوی بودایی های ملی گرا و افراطی و ارتش میانمار فرار كرده است .
وی از زمانی كه وارد بنگلادش شده به علت پر بودن اردوگاهها به همراه خانواده اش در كنار جاده در منطقه كاگس بازار سرگردان است.
سلیم الله می گوید ما چاره ای جز گذران زندگی دركنار جاده نداریم چرا كه ظرفیت اردوگاهها پر شده و غذایی به جزء چند یسكویت و مقداری نان كه توسط امدادگران داده نداریم .
این وضعیتی است كه دهها هزار پناهجوی روهینگیا مانند 'سلیم الله' كه از میانمار به بنگلادش فرار كرده اند با آن روبرو هستند. آنها مجبور به زندگی در كنار جاده ها به دلیل پر بودن ظرفیت اردوگاههای نجات بدون غذا و آب آشامیدنی هستند.
مقامات بنگلادشی اعلام كرده اند كه در یك هفته گذشته حدود 100 كودك در منطقه صفر مرزی در شرایطی غیر بهداشتی و بدون نظارت پزشكی متولد شده اند.
یك پزشك محلی بنگلادشی می گوید در صورتی كه این كودكان از كنار جاده ها به بیمارستان منتقل نشوند،مرگ آنها حتمی است .
'خالده بیگم'یك پناهجوی روهینگیا نیز گفت كه من به همراه همسر و فرزند تازه متولد شده ام از ترس نیروهای امنیتی میانمار از ایالت راخین به بنگلادش پناه آورده ایم .
وی افزود:ارتش و نیروهای افراطی بی رحمانه با به آتش كشیدن روستاها ،افراد را زنده زنده در آتش می سوزانند.
خالده گفت كه ما نیاز فوری به غذا داریم و درصورتیكه شیر به فرزندم نرسد،جان خود را از دست می دهد.
پیش از آغاز موج جدید خشونت ها در میانمار، بنگلادش حدود 500 هزار پناه جوی روهینگیا را در اردوگاه های نجات در منطقه كاگس بازار و دیگر بخش این كشور اسكان داده بود .
وزیر امور خارجه بنگلادش روز گذشته اعلام كرد خشونت های میانمار كه باعث آوارگی 700 هزار مسلمانان روهینگیا شده ،نسل كشی است.
'محمود علی' اظهار كرد این وضعیت چالش هایی را از لحاظ تامین سرپناه و ارائه كمك های بشر دوستانه بوجود می آورد.
به گفته وی حدود سه هزار مسلمان روهینگیایی در خشونت های اخیر كشته شده اند.
سازمان ملل در گزارشی اعلام كرده از زمان آغاز خشونت ها در دو هفته گذشته در میانمار 294 هزار نفر مسلمان روهینگیا به بنگلادش پناهنده شده اند.
تخمین زده می شود كه دهها هزار نفر دیگر هم در داخل راخین آواره شده باشند.
میانمار كه عمدتا بودایی است مسلمانان روهینگیا را به رسمیت نمی شناسد و آنها را'بنگالی' و مهاجران غیر قانونی بنگلادشی می نامد.
سازمان های بشر دوستانه اعلام كرده اند كه مردمی كه در مرز های میانمار و بنگلادش سرگردان هستند به غذا و داروی فوری نیاز دارند.
براساس این گزارش تعداد زیادی از مسلمانان روهینگیا كه مورد اصابت گلوله و یا براثر انفجار مین مجروح شده اند نیازمند بستری فوری در بیمارستان دارند.
به گفته مقامات پزشكی بنگلادش، از دو هفته گذشته تاكنون 86 نفر از مسلمانان روهینگیا كه بر اثر برخورد گلوله و یا انفجار مین مجروح شده اند در بیمارستان های منطقه چیتاگونگ بستری شده اند. براساس گزارش های منتشر شده دستكم 89نفر از پناهجویان نیز به هنگام عبور از رودخانه غرق شده اند.
دولت بنگلادش هفته گذشته اعلام كرد ارتش میانمار برای جلوگیری از بازگشت پناهجویان روهینگیا به این كشور مناطق مرزی با بنگلادش را مین گذاری كرده است.
یك مقام سازمان ملل در بنگلادش اعلام كرد سازمان های امدادی و طرفدار حقوق بشر برای كمك به پناهجویان روهینگیایی به 77 میلیون دلار كمك نیاز دارند.
'شیخ حسینه' نخست وزیر بنگلادش روز گذشته اعلام كرد كشورش به ارائه كمك به پناهجویان روهینگیا ادامه می دهد.
وی از دولت میانمار خواست در اولین فرصت زمینه بازگشت پناهجویان را فراهم كند.
دولت بنگلادش خواستار ایجاد منطقه ای امن برای مسلمانان روهینگیا در ایالت راخین میانمار شده است .
دولت میانمار یك میلیون و 100 هزار نفر از مسلمانان ساكن در ایالت راخین این كشور را تبعه این كشور نمی داند و از هرگونه حقوق اجتماعی محروم كرده است.
میانمار همچنین گزارش های سازمان ملل و منابع مستقل در خصوص كشتار بیش از یك هزار نفر از مسلمانان در چند روز گذشته توسط نظامیان میانمار را رد كرده است.
در هفته های اخیر براثر حمله ارتش و بودایی های افراطی به مسلمانان روهینگیایی در این كشور، دستكم 400 نفر كشته شده اند.
این حمله از سوم شهریور پس از حمله گروهی مسلح به پایگاههای ارتش و مراكز پلیس میانمار در راخین آغاز و منجر به حمله گسترده نیروهای دولتی به مسلمانان شد.
گفته می ‌شود در این مدت بیش از 60 هزار خانه متعلق به مسلمانان روهینگیا توسط نیروهای دولتی میانمار و بودایی های تندرو به آتش كشیده شده است.
به گفته دولت بنگلادش ،میانمار از سه روز پیش بخشی از مرزهای خود با این كشور را برای جلوگیری از بازگشت مسلمانان 'روهینگیایی'كه از خشونت های اخیر در میانمار به بنگلادش گریخته اند، مین گذاری كرده است.
دولت میانمار پیش از این با رد گزارش بازرسان سازمان ملل در خصوص اتهامات تجاوز گروهی ،شكنجه ، آتش سوزی و كشتار توسط نیروهای امنیتی علیه مسلمانان روهینگیا،مانع ورود بازرسان سازمان ملل و انجام گروه حقیقت یاب سازمان ملل شده است.
آساق**267*انتشار دهنده:احمدعلی خلیل نژاد