به گزارش روز دوشنبه گروه اخبار علمی ایرنا از تلگراف، آنتونی سلدون از مسئولان ارشد دانشگاه باكینگهام در انگلیس اعلام كرد كه رباتهای هوشمند ظرف 10 سال آینده جایگزین آموزگاران مدارس شده و آموزش شخصی دانشآموزان را عهده دار می شوند، رخدادی كه شیوههای سنتی آموزش را متحول می كند و انقلاب چهارم را در این حوزه رقم خواهد زد.
سلدون كه در جشنواره علم انگلیس سخن می گفت، اظهار كرد: در حال حاضر برنامههایی كامپیوتری تولید شدهاند كه قابلیت بازخوانی امواج مغزی و حالات چهره را دارند و با استفاده از این اطلاعات، ربات ها مناسبترین روشهای برقراری ارتباط را فرا میگیرند.
براساس دیدگاه این محقق و مورخ انگلیسی، شیوه جدید آموزش با كمك ربات، فرآیند گروهبندی دانش آموزان را در كلاسهای سالانه حذف میكند و هر دانشآموز اطلاعات و درسهای جدید را بر اساس ویژگیهای شخصی خود و بهطور اختصاصی میآموزد.
نویسنده كتاب 'انقلاب چهارم آموزشی' كه سال آینده منتشر می شود، معتقد است كه در نظام آموزشی ربات محور، هر دانشآموز بهترین معلم را در اختیار خواهد داشت، فرآیند آموزش كاملا سفارشی می شود و نرمافزار آموزشی مورد استفاده برای هر دانش آموز، وی را در تمام دوران تحصیل همراهی میكند.
به گفته سلدون، در این شیوه آموزشی معلمان نقش ناظر را ایفا میكنند، بر پیشرفت تحصیلی تك تك دانشآموزان نظارت خواهند كرد و فعالیتهای غیرآموزشی را هدایت میكنند. در فرآیند آموزش ربات محور حدود 30 درصد از ساعات مدرسه در كلاس درس سپری میشود.
وی دوره جدید آموزش ربات محور را به عنوان چهارمین دوره انقلاب آموزشی در جهان معرفی كرد؛ در واقع اولین انقلاب آموزشی شامل فراگیری اصول اولیه بقا، شكار و كشت غلات بود. دومین انقلاب در آموزش زمانی شكل گرفت كه بشر برای اولین بار دانش خود را به صورت ساماندهی شده به نسلهای بعدی منتقل كرد و دوره سوم با اختراع ماشین چاپ آغاز شد.
به اعتقاد این مورخ و محقق، آموزش خودكار با استفاده از رباتها چهارمین دوره از انقلاب آموزشی را در زمین رقم خواهد زد.
متخصصان پیشبینی میكنند كه فرآیند آموزش ربات محور با تدریس ریاضی و علوم آغاز شود، اما الگوریتمهای پیچیده مورد استفاده در این شیوه آموزشی با فاصله اندكی برای تدریس علوم انسانی نیز مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
به نوشته تلگراف، با وجود این، نگرانیهایی در مورد نحوه بهكارگیری این فناوری وجود دارد و این گمان مطرح است كه در صورت استفاده نامناسب، این فناوری منجر به تضعیف تواناییهای شخصی دانشآموزان و معلمان شود.
علمی (6)**9259
مترجم: سپیده علی كاشانی* انتشار: زهره محتشمی پور
برای اطلاع از اخبار متنوع علمی و فناوری، با كانال علمی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
irnaelm@
https://telegram.me
تهران- ایرنا- گستردگی پیشرفت در حوزه هوش مصنوعی و همجوشی فناوری های توسعه یافته چشم ها را به افق انقلاب چهارم صنعتی دوخته؛ در این میان، یك محقق انگلیسی از قریب الوقوع بودن انقلاب چهارم آموزشی خبر داده است.