۲۱ شهریور ۱۳۹۶، ۸:۰۴
کد خبر: 82661978
T T
۰ نفر
یك هزار و 826 هكتار از اراضی كشاورزی استان مركزی تعیین تكلیف شد

اراك - ایرنا - مدیر امور اراضی جهاد كشاورزی استان مركزی گفت: بیش از یك هزار و 826 هكتار از اراضی كشاورزی این استان امسال رفع تداخل و تعیین تكلیف شد و برای آن ها سند مالكیت صادر شده است.

حمید رضا نریمانی روزسه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: رفع تداخل اراضی به معنی اجرای قوانین و مقررات بر روی اراضی ملی، دولتی و مستثنیات قانونی اشخاص است كه در پی آن فرایند صدور سند مالكیت و تشخیص نوع ماهیت انجام می شود.
وی ادامه داد: این رفع تداخل ها درسال جاری در سطح 6 پلاك از اراضی كشاورزی استان مركزی انجام شده و رفع تداخل 27 پلاك دیگر از اراضی كشاورزی این استان نیز با عقد قرارداد 6 فقره نقشه برداری در حال انجام است.
وی یادآور شد: پنج پلاك در سطح 899 هكتار در سال گذشته و سه پلاك در سطح 671 هكتار نیز در سال 94 از اراضی كشاورزی استان مركزی رفع تداخل شده است و مصوبات آن برای انجام شیوه نامه مالی به شهرستان های استان ابلاغ شده است.
استان مركزی به عنوان دومین قطب صنایع مادر تخصصی، چهارمین قطب صنعت كشور شهرت داردكه رتبه نخست تنوع تولیدات صنعتی كشور را به خود اختصاص داده است.
این استان با وجود صنعتی بودن جزء 10 استان نخست كشور در بخش كشاورزی است.
90 هزار بهره بردار در حوزه كشاورزی استان مركزی فعالیت دارند كه 20 درصد شاغلان استان را شامل می شود.
670 هزار هكتار اراضی باغی و كشاورزی در استان مركزی وجود دارد كه یك و دو دهم درصد تولیدات كشاورزی مازاد بر نیاز استان به سایر مناطق ارسال می شود.
استان مركزی با تولید حدود 54 هزار تن گوشت سفید، 53 هزار تن تولید گوشت قرمز، 320 هزار تن شیر، حدود 41 هزار تن تولید تخم مرغ از جایگاه ویژه ای در تولیدهای بخش كشاورزی و دامداری در سطح كشور برخوردار است.
استان مركزی رتبه اول صادرات ماهیان زینتی را به خود اختصاص داده و حدود 90 درصد صادرات این ماهیان از این استان انجام می شود.
این استان رتبه چهارم تولید بچه ماهی قزل آلا، رتبه اول در تنوع تولید گل و گیاهان زینتی، رتبه دوم تولید گل ها شاخه بریده، رتبه سوم در تولید گل و گیاهان زینتی، رتبه دوم سطح زیر كشت و تولید انار كشور، رتبه ششم تولید پسته، مقام هشتم تولید گل محمدی، مقام نهم در تولید انگور، رتبه سوم در تولید لوبیا و رتبه پنجم در تولید جو را به خود اختصاص داده است.
استقرار ایستگاه انار ساوه، پژوهشكده گل و گیاهان زینتی محلات، ایستگاه ملی تحقیقات لوبیای خمین، وجود شعبه ششم تحقیقات واكسن و سرم سازی رازی، وجود ایستگاه تحقیقات ماهیان زینتی و مركز تحقیقات كشاورزی و منابع طبیعی نیز از ظرفیت های علمی و تحقیقاتی استان مركزی است.
1955/6013/خبرنگار:مهدی عظیمی***انتشاردهنده:مژگان حیدری

سرخط اخبار استان‌ها