۲۱ شهریور ۱۳۹۶، ۱۰:۱۷
کد خبر: 82662173
T T
۰ نفر
توسعه روستایی در كهگیلویه و بویراحمد با بیش از پنج هزار میلیارد ریال اعتبار

یاسوج - ایرنا – محرومیت زدایی، راه اندازی كلینیك‌های سیار پزشكان متخصص، بهبود زیرساخت‌های آب، برق و گاز و ایجاد اشتغال در مجموع با بیش از پنج هزار میلیارد ریال اعتبار از جمله تدبیرهای دولت در چهار سال گذشته برای توسعه روستایی در كهگیلویه و بویراحمد است.

به گزارش ایرنا، رویكرد توسعه متوازن و دسترسی به امكانات عادلانه و فراهم كردن بستر تولید ثروت باعث شتاب بخشی به توسعه روستاهای كهگیلویه و بویراحمد شده است.
استانی كه به دلیل پراكندگی روستاها در بسیاری از شاخص‌های زندگی از سایر نقاط كشور عقب مانده بود با راهبردهای سازنده دولت تدبیر و امید در مسیر آبادانی قرار گرفته است.
كارشناسان، مهاجرت معكوس یعنی بازگشت جمعیت به مناطق روستایی و فراهم شدن زمینه تحقق اقتصاد مقاومتی را از مهمترین دستاوردهای توجه به روستاها می‌دانند.
كهگیلویه و بویراحمد یك هزار و 641 روستای دارای سكنه دارد كه 721 روستای آن بالای 20 خانوار جمعیت دارد.
این استان بیش از 713 هزار نفر جمعیت دارد كه حدود 50 درصد آن در روستاها زندگی می كنند.

** چشم انداز توسعه محروم‌ترین مناطق كهگیلویه و بویراحمد
استاندار كهگیلویه و بویراحمد گفت: 670 میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبارات دولتی و توسط بنیاد بركت برای محرومیت زدایی از چهار منطقه محروم لوداب، پشت كوه، قلعه رئیسی و دیشموك در این استان هزینه می‌شود.
منطقه محروم لوداب در شهرستان بویراحمد، پشت كوه در باشت و مناطق قلعه رئیسی و دیشموك در شهرستان كهگیلویه قرار دارند.
سید موسی خادمی افزود: اعتبار استانی برای سرمایه گذاری در مناطق محروم كهگیلویه و بویراحمد در نظر گرفته شده و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) موسوم به بنیاد بركت در حال تأمین اعتبار برای اجرایی كردن طرح‌های مورد نظر در مناطق محروم است.
وی گفت: براساس تفاهم نامه منعقد شده، بنیاد بركت 24 مدرسه، 14 پروژه راهسازی،22 طرح آب روستایی و چهار پروژه مجتمع آب و فاضلاب، 2 كتابخانه و 10 پروژه زیرساخت‌های درمانی در این مناطق محروم اجرا می‌كند.
استاندار كهگیلویه و بویراحمد بیان كرد: اجرای طرح‌های اقتصادی و اشتغالزا در بخش‌های گیاهان دارویی، باغداری و دامپروری با مشاركت سرمایه گذاران بخش خصوصی از دیگر برنامه‌های بنیاد بركت در استان است.
خادمی تأكید كرد كه با كمك بنیاد بركت نرخ بیكاری ظرف سه سال در كهگیلویه و بویراحمد پنج درصد كاهش خواهد یافت.
به گفته وی سند اجرای طرح‌های مورد نیاز، میزان اشتغالی كه این طرح‌ها ایجاد می‌كنند و اعتبار مورد نیاز آن تدوین شده است.
خادمی تأكید كرد كه گفت: با توجه به عمق محرومیت و سخت گذر بودن مناطق مختلف استان اعتبارات مورد نیاز برای توسعه منطقه بیشتر از این میزان است.

** بهبود زیرساخت‌های روستایی
مدیركل دفتر امور روستایی استانداری كهگیلویه و بویراحمد گفت: 770 میلیارد ریال در دولت یازدهم به دهیاری‌های این استان برای افزایش خدمات كمك شده است.
داریوش مظفر افزود: تعداد دهیاری‌های كهگیلویه و بویراحمد در دولت یازدهم با 26 درصد افزایش از 442 به 556 مورد رسید.
وی تصریح كرد: تعداد ساختمان دهیاری‌ها از 51 به 58 مورد، غسالخانه‌های روستایی در استان از 45 باب به 49 باب، خرید ماشین آلات برای دهیاری‌ها با 29.5 درصد رشد از 285 به 369 دستگاه و تعداد پایگاه‌های آتش نشانی روستایی با 200 درصد رشد از سه به 9 مورد رسید.
مدیر كل دفتر روستایی استانداری كهگیلویه و بویراحمد گفت: در چهار سال گذشته افزون بر 80 كیلومتر از مجموع چهار هزار كیلومتر جاده‌های عشایری این استان بهسازی و آسفالت شده است.
مظفر عنوان كرد: برخورداری خانوارهای عشایری كهگیلویه و بویراحمد از راه ارتباطی مناسب در دولت یازدهم از 6 هزار خانوار به هشت هزار خانوار، میزان بهره‌مندی از آب آشامیدنی از چهار هزار و 500 خانوار به پنج هزار و 400 خانوار و برخورداری از سرویس بهداشتی مناسب نیز از 62 خانوار به 150 خانوار افزایش یافت.
وی تصریح كرد: 155 روستای این استان در دولت یازدهم از نعمت آب آشامیدنی سالم برخوردار شدند.
مظفر گفت: این تعداد روستا بیش از 11 هزار و 600 خانوار روستایی با 47 هزار و 87 نفر جمعیت را شامل می‌شود.
وی اظهار داشت: شاخص بهره‌مندی از آب سالم در این استان اینك با پنج درصد افزایش نسبت به سال 92 از 68 درصد به حدود 73.15 درصد رسیده است.
معاون عمرانی استاندار كهگیلویه و بویراحمد گفت: 300 روستای بالای 50 خانوار این استان با اولویت بندی دارای زمین ورزشی استاندارد خواهند شد.
پژمان نیك اقبالی اظهار داشت: تفاهم نامه احداث این زمین‌های ورزشی در سطح استان نهایی شده است.
وی با تأكید بر همكاری نهادهایی از جمله منابع طبیعی و بنیاد مسكن بیان كرد: با احداث زمین‌های ورزشی، سرانه فضای ورزشی در استان افزایش چشمگیری خواهد یافت.

** تلاش برای افزایش درآمد كشاورزان
رئیس سازمان جهاد كشاورزی كهگیلویه و بویراحمد گفت: از ابتدای دولت یازدهم تاكنون یك هزار و 500 میلیارد ریال تسهیلات به كشاورزان این استان پرداخت شده كه بخش عمده‌ای از آن در مناطق روستایی بوده است.
جعفر گوهرگانی افزود: این تسهیلات به واحدهای گلخانه‌ای، پروار بندی، دام پروری، مرغ داری و صنایع تبدیلی كشاورزی در كهگیلویه و بویراحمد پرداخت شده است.
وی تصریح كرد: در چهار سال گذشته برای حمایت از كشاورزان و افزایش تولیدات خدمات ویژه‌ای با استفاده از تسهیلات كم بهره به كشاورزان، ایجاد خط مكانیزه، افزایش سامانه آبیاری نوین ارائه داده است.
گوهرگانی بیان كرد: در چهار سال گذشته 600 تا 700 میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرح‌های آبیاری نوین و ایستگاه‌های پمپاژ آب در سطح 9 هزار هكتار از زمین‌های كشاورزی هزینه شده است.
وی بیان كرد: بهره برداری از 20 طرح ایستگاه‌ پمپاژ آب كه سال‌ها راكد مانده بود از خدمات ماندگار دولت یازدهم در بخش كشاورزی بود.
گوهرگانی با اشاره به تصویب هفت مصوبه در سفر سال گذشته هیات دولت در بخش كشاورزی گفت: همه این مصوبات از جمله استفاده از زمین‌های شیبدار برای ایجاد باغ و راه اندازی تعاونی‌های روستایی برای كانال‌های هدایت آب كشاورزی محقق شد و تنها راه اندازی صندوق‌های كشاورزی در دست پیگیری است.
رئیس سازمان جهاد كشاورزی كهگیلویه و بویراحمد از افتتاح و كلنگ زنی 66 طرح بزرگ حوزه كشاورزی این استان در هفته دولت امسال خبر داد.
گوهرگانی بیان كرد: طرح‌های امسال در بخش‌های آب، خاك، سامانه نوین آبیاری، پرورش طیور و آبزیان و سایر بخش‌های كشاورزی بوده است.
وی افزود: از این تعداد طرح 59 طرح افتتاحی و هفت طرح كلنگ زنی بوده است.
گوهرگانی میزان اعتبار طرح‌های افتتاحی هفته دولت امسال را 340 میلیارد ریال ذكر كرد.

**برنامه ریزی برای تأمین آب روستاهای كم جمعیت
مدیر عامل شركت آب و فاضلاب روستایی كهگیلویه و بویراحمد گفت: با توجه به برنامه دولت برای ایجاد تأسیسات آبرسانی در روستاهای پرجمعیت و غیراقتصادی بودن اجرای طرح‌های آبرسانی در روستاهای كم جمعیت و به دلیل پراكندگی روستاهای این استان در دولت یازدهم 18 مجتمع آبرسانی در این استان تعریف و عملیات اجرایی آنها در دولت یازدهم شروع شد.
فیض الله پاسره بیان كرد: میانگین پیشرفت فیزیكی این طرح‌ها 60 تا 90 درصداست.
پاسره بیان كرد: با بهره برداری از این طرح‌ها 480 روستا با 107 هزار نفر جمعیت از آب آشامیدنی سالم بهره‌مند خواهند شد.
وی افزود: 380 میلیارد ریال اعتبار از محل صندوق توسعه ملی برای اجرای این طرح‌ها اختصاص در سال 1395 یافته است.
پاسره عنوان كرد: به دلیل مشكلات مردم برای پرداخت هزینه‌های آب قرائت آنلاین در جلوی واحدهای مسكونی روستاها عملیاتی و وجه در همان جا پرداخت می‌شود
حدود 330 هزار نفر از جمعت 713 هزار نفری كهگیلویه و بویراحمد در روستاها زندگی می‌كنند.

** تلاش برای ایجاد فرصت‌های جدید شغلی
رئیس سازمان بسیج سازندگی كهگیلویه و بویراحمد گفت: بسیج سازندگی این استان یك هزار و 137 شغل از ابتدای سال 1395 تا ابتدای تیرماه امسال ایجاد كرده است.
سرهنگ رضا رنجبر اظهار داشت: این تعداد فرصت شغلی با پرداخت تسهیلات بانكی اشتغالزایی ارزان قیمت در بخش‌های گیاهان دارویی، ریسندگی، بافندگی، پرورش شتر مرغ، قارچ، زنبور عسل و زعفران به متقاضیان ایجاد شده است.
وی بیان كرد: برای هر یك از طرح‌های اشتغالزایی تا سقف 300 میلیون ریال و برای طرح‌های تعاونی و كارگاه‌های تولیدی راكد تا سقف سه میلیارد ریال از محل طرح‌های اقتصاد مقاومتی پرداخت شده است.

** راه اندازی كلینیك‌های سیار برای خدمات رسانی به روستاها
سرپرست دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی درمانی یاسوج گفت: چهار كلینیك پزشكی سیار به‌صورت خودرو برای خدمات رسانی در مناطق روستایی و عشایری این استان تأمین شده است.
اورنگ ایلامی اظهار داشت: این كلینیك‌ها در قالب خودروهایی مجهز به تمام امكانات مورد نیاز برای ارائه خدمات دندان پزشكی، قلب، رادیولوژی و داروخانه سیار رایگان به مناطق سردسیری و گرمسیری كهگیلویه و بویراحمد اختصاص یافته است.
وی بیان كرد: هر یك از این كلینیك‌ها 12 تخت داردكه اولین سفر آن جمعه هفته گذشته به دوردست‌ترین منطقه شهرستان بویراحمد در لوداب خدمات رسانی كرد.
ایلامی گفت: برنامه ریزی برای اعزام كاروان دوم كلینیك‌های سیار به شهرستان بهمئی انجام شده است.
سرپرست دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی درمانی یاسوج ابراز داشت: این طرح با هدف خدمات رسانی به مردم مناطق محروم روستایی و عشایری اجرا می‌شود كه نقش ارزنده‌ای در افزایش شاخص‌های سلامت و امید به زندگی دارد.
وی تصریح كرد: پزشكان این طرح نیز به‌صورت داوطلبانه فعالیت می‌كنند.
63 مركز روستایی با 451 هزار نفر جمعیت زیرپوشش در كهگیلویه و بویراحمد فعالیت دارند.
126 پزشك و 91 ماما در مناطق روستایی به مردم این استان خدمات رسانی می‌كنند.

** تلاش برای استفاده از انرژی‌های نو برای رفاه روستاییان
مدیرعامل شركت توزیع نیروی برق كهگیلویه و بویراحمد از نصب 70 دستگاه نیروگاه خورشیدی در مناطق سختگذر و دوردست این استان خبر داد.
داود راهزادی بیان كرد: مناطق سرتنگ لیراب سرآسیاب ممبی و در حوزه زیلایی از مهمترین مناطق نصب این نیروگاه‌هاست كه در برخی مناطق به دلیل نبودن جاده با چهارپایان و به سختی حمل شد.

** توسعه گازرسانی در روستاها
مدیرعامل شركت گاز كهگیلویه و بویراحمد گفت: از سال 1392 تاكنون حدود 18 هزار خانوار روستایی از نعمت گاز برخوردار شدند كه این میزان معادل 47 درصد از كل عملكرد این شركت از ابتدا تاكنون بوده است.
رحمان خادم افزود: جمعیت بهره‌مند از گاز روستایی كهگیلویه و بویراحمد در دولت یازدهم بیش از 60 هزار نفر است.
وی ادامه داد: براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته 458 روستای استان در سال‌های 96 و 97 با بیش از هزار و 720 میلیارد ریال گازرسانی خواهد شد كه مجوزهای لازم اخذ شده است.

فناوری اطلاعات در روستاها
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار كهگیلویه و بویراحمد با اشاره به نبود اینترنت پرسرعت در روستاهای كهگیلویه و بویراحمد با فناوری «ال. تی. ای» در ابتدای آغاز به كار دولت تدبیر و امید تصریح كرد: اكنون 426 روستا به این فناوری متصل هستند.
مجید محنایی اظهار داشت: تعداد كاربران اینترنت كهگیلویه و بویراحمد از 81 هزار و 695 نفر در سال 1392 به 387 هزار و 512 نفر رسیده است.

**اجرای طرح روستا تعاون در كهگیلویه و بویراحمد
مدیركل تعاون، كار و رفاه اجتماعی كهگیلویه و بویراحمد گفت: اجرای طرح «روستا تعاون» با هدف ایجاد 400 فرصت شغلی در روستاهای دارای ظرفیت این استان آغاز شده است.
صابر مظاهری افزود: در این طرح، افراد بیكار در روستا با تشكیل تعاونی تخصصی در زمینه یك حرفه، به كار مشغول می‌شوند و دولت در این مسیر از آنها حمایت می‌كند.
وی بیان كرد: فعالیت این تعاونی‌ها در زمینه‌های تولید، صنعت، تجارت، كشاورزی و خدمات خواهد بود و با توجه به ظرفیت هر روستا توسط اهالی بیكار روستا تشكیل خواهد شد.
مظاهری اظهار داشت: دولت در این طرح در زمینه بیمه، تسهیلات، بازاریابی، آموزش و تشكیل زنجیره‌های حرفه‌ای از آنان حمایت می‌كند.
وی گفت: پیش از این به طور معمول افراد خانواده‌ها اقدام به تشكیل تعاونی می‌كردند اما در طرح جدید افراد علاقه‌مند به یك حرفه خاص در روستاها دست به تشكیل این تعاونی‌ها خواهند زد.
مظاهری افزود: سهم این استان در طرح «روستاتعاون» 40 تعاونی بوده كه باید در 2 مرحله و در سال‌های 1396 و 1397 در روستاهای استان ایجاد و راه اندازی شود.
670 میلیارد ریال اعتبار برای توسعه مناطق محروم، 770 میلیارد ریال كمك به دهیاری ها، یك هزار و 500 میلیارد ریال تسهیلات كشاورزی، 380 میلیارد ریال برای تامین آب و اختصاص هزار و 720 میلیارد برای گازرسانی بخشی از اعتباراتی است كه دولت در كهگیلویه و بویراحمد برای توسعه روستایی هزینه داده است.
هر چند دولت در چهارسال گذشته گام‌های بلندی برای توسعه روستاهای كهگیلویه و بویراحمد برداشته است اما به دلیل عمق عقب ماندگی‌ها هنوز كمبودهایی وجود دارد كه نیازمند تلاش‌های گسترده ای است.
خبرنگار: فرزانه شریفی** انتشاردهنده: مسعود علیزاده
8143/6110/1662
۰ نفر