۲۱ شهریور ۱۳۹۶، ۱۴:۴۷
کد خبر: 82662624
T T
۰ نفر

محلول پاشی 120 هكتار از رویشگاههای شمشادی مازندران

۲۱ شهریور ۱۳۹۶، ۱۴:۴۷
کد خبر: 82662624
محلول پاشی 120 هكتار از رویشگاههای شمشادی مازندران

نوشهر- ایرنا - رئیس اداره حفاظت و حمایت منابع طبیعی اداره كل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه نوشهر گفت كه امسال برای پیشگیری ، مقابله و مهار شیوع آفت شب پره ، در 120 هكتار از رویشگاههای شمشادی منطقه محلول پاشی شده است .

به گزارش خبرنگار ایرنا ، تاكنون حدود سه هزار هكتار از هشت هزار و 500 هكتار رویشگاه شمشاد حوزه منابع طبیعی غرب مازندران به آفت شب پره آلوده شده است .
آفت شب پره شمشاد از خرداد سال پیش در این منطقه شیوع پیدا كرد و مبارزه با آن هم با پاشیدن محلول ' بی تی ' در دستور كار قرار گرفت .
سال پیش نیز 650 هكتار از عرصه های شمشادی منطقه با محلول بی تی ، مقاوم سازی شده بود.
غلامحسین اشرفی نیا روز سه شنبه به خبرنگار ایرنا گفت كه عملیات پیشگیری و مبارزه با این آفت از زمان شیوع آن در چند مرحله با بهره گیری از توان بخش خصوصی انجام گرفته است كه حدود 120 هكتار مربوط به امسال بوده است .
وی هزینه محلول پاشی برای مقابله با شب پره تا زمان حاضر را 6 میلیارد ریال برآورد كرد.
رئیس اداره حفاظت منابع طبیعی غرب مازندران نصب حدود 900 عدد تله فرمونی به منظور كنترل و شكار شب پره را از دیگر اقدامات صورت گرفته در مناطق آلوده اعلام كرد.
شب پره ، پروانه كوچكی است كه با پروازهای شبانه گونه ارزشمند شمشاد جنگلی را از بین می برد.
** نوشهر - رویان ، كانون آلودگی به آفت شب پره
اشرفی نیا بیشترین سطح مناطق آلوده را كه امسال محلول پاشی صورت گرفت ، مربوط به حوزه اداره منابع طبیعی نوشهر - رویان دانست و گفت كه 9 نقطه در این منطقه در معرض این آفت مهاجم قرار دارد .
وی این مناطق را شامل پارك جنگلی سی سنگان ، ماشلك ، توسكاتك ، كیسی ، نیرنگ ، كاسگرمحله ، خیرودكنار ، صلاح الدین كلا و عالم كلا معرفی كرد.
او افزود : این آفت همچنین مناطقی از جنگل های رامسر و پارك جنگلی صفارود را نیز آلوده كرده است كه در سطح پنج هكتار محلول پاشی شد .
رئیس اداره حفاظت منابع طبیعی مازندران منطقه نوشهر گفت : با بررسی های صورت گرفته در حال حاضر درختان شمشاد منطقه گلندرود رویان نیز به آفت شب پره مبتلا شدند كه طی هفته گذشته 40 هكتار از این عرصه محلول پاشی شد.
او با اعلام اینكه در سال جاری دو نوبت محلول پاشی در پارك سی سنگان انجام شد ، افزود : به دلیل وسعت پارك سی سنگان كه ذخیره گاه شمشاد است ، تاكنون 420 هكتار از این عرصه محلول پاشی شد .
پارك جنگلی سی سنگان نوشهر دارای 525 هكتار ذخیره گاه شمشاد است .
** بی خبری از وضعیت آفت در 500 هكتار
اشرفی نیا، سطح عرصه های جنگلی شمشاد در غرب مازندران را هشت هزار و 500 هكتار اعلام كرد و گفت كه از این سطح پنج هزار هكتار آلوده به بیماری بلایت و سه هزار هكتار آن آلوده به آفت شب پره شمشاد است .
او افزود : 500 هكتار دیگر از جمله مناطق غیر قابل دسترسی و صعب العبور است كه آلودگی در آنها دور از ذهن نیست.
شمشاد هیركانی با نام علمی بُوكسوس هیركانا (Buxus hyrcana) درختی همیشه سبز و بومی جنگل های هیركانی در شمال ایران است كه در فهرست گونه های گیاهی در خطر انقراض اتحادیهٔ بین المللی حفظ طبیعت (IUCN) قرار دارد.
این گونه درختان به عنوان پناهگاه حیات وحش و نماد میراث جنگل های شمال ایران قلمداد می شود و بهترین رویشگاه آن در ارتفاع 20 تا 400 متری از سطح دریا قرار دارد ولی تا ارتفاع حدود یك هزار و 200 متری درمناطق مختلف جنگلی استان های گیلان، مازندران و گلستان می روید.
حوزه اداره كل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران منطقه نوشهر دارای 313 هزا رو 214 هكتار عرصه جنگلی و 197 هزار و 152 هكتار مرتع است كه دراین عرصه ها حدود 90 گونه درختی وجود دارد.
خبرنگار : مهراب زكی پور كینجی ** انتشار دهنده : حسن فلاحتی
7078 ‌/1654
۰ نفر