ارتقا رتبه و جايگاه علمي، مهمترين دستاورد دانشگاه علامه در 4 سال گذشته است

تهران - ايرنا - رئيس دانشكده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبايي گفت: يكي از مهمترين دستاوردهاي دانشگاه علامه طباطبايي در چهار سال گذشته، ارتقاي جايگاه علمي و پژوهشي دانشگاه از رتبه 60 در بين دانشگاه هاي كشور به رتبه 12 و قرار گرفتن آن در جمع 12 دانشگاه برتر ايران(دانشگاه هاي نوع يك) است.

دكتر محمدمهدي فرقاني روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا در تشريح دستاوردها و موفقيت هاي دانشگاه علامه طباطبايي افزود: وضعيت دانشگاه علامه در چهار سال گذشته، چه از جهت فضاي فرهنگي، فكري و عمومي دانشگاه و چه در ارتباط با جايگاه و وضعيت علمي و پژوهشي آن، به هيچ وجه قابل مقايسه با دوران پيش از آن نيست. آقاي دكتر سليمي - رييس دانشگاه علامه طباطبايي - در اين چهار سال دستاوردهايي داشتند كه واقعاً دستيابي به برخي از آنها - اگر نگويم غيرممكن - اما دور از ذهن به نظر مي رسيد.
وي همچنين مهمترين دستاورد دانشگاه علامه طباطبايي در دوران دكتر سليمي را ارتقاي 48 پله اي رتبه علمي آن و قرار گرفتن در جمع 12 دانشگاه برتر كشور عنوان كرد.
عضو هيئت علمي دانشكده علوم ارتباطات و پيشكسوت روزنامه نگاري، مهمترين دستاورد دانشگاه علامه طباطبائي در دوران دكتر حسين سليمي را ارتقاي 48 پله اي رتبه علمي آن و قرار گرفتن در جمع12 دانشگاه برتر كشور عنوان كرد.
عضو هيئت علمي دانشكده علوم ارتباطات در پاسخ به اين پرسش كه وضعيت فضاي فرهنگي و دانشجويي دانشگاه در دوره مديريت دكتر سليمي چگونه بوده است؟ تصريح كرد: بهبود فضاي فرهنگي دانشگاه و ايجاد و تداوم يك فضاي توأم با آرامش و امنيت ذهني و رواني براي استادان، كاركنان و دانشجويان در اين خصوص قابل ذكر است؛ به گونه اي كه امروز، استاد دانشگاه علامه كاملاً احساس آرامش مي كند از اينكه در اين دانشگاه حضور و فعاليت دارد. اين آرامش براي دانشجويان نيز قابل لمس است.
به گفته فرقاني، در طول چهار سال گذشته پاي هيچ دانشجوي به دلايل سياسي و فكري به كميته انضباطي كشيده نشده است. هرچند ممكن است برخي تخلفات آموزشي وجود داشته باشد اما به دلايل سياسي و فكري، دانشجويان در اختيارِ كميته انضباطي گذاشته نشده اند. در اين چهار سال سه تشكل سياسي جديد در دانشگاه علامه شكل گرفته كه حداقل دو تشكل، اطلاح طلب است.
اين استاد روزنامه نگاري دانشگاه علامه طباطبائي درباره برخي مطالبات سياسي و صنفي دانشجويان در اين دوره اظهار داشت: اينكه دانشجويان مطالبات آرمان گرايانه داشته باشند، در واقع، بخشي از هويت آنها است و قابل فهم به نظر مي رسد. توجه كنيد اين مساله هميشه بوده؛ اينكه دانشجويان در واقع هميشه غايتِ يك چيزي را مطالبه مي كنند، در سنت تاريخي و نهاد دانشگاه و جنبش دانشجويي همواره وجود داشته است.
وي ادامه داد: اما مساله اينجاست كه آرمان خواهي دانشجويان يك چيز است و آنچه در واقعيت مي گذرد و در واقع نگرش اعتدالي به موضوعات و مسائل، چيزي ديگر. اگر معتقديم كه آقاي دكتر سليمي به عنوان رييس دانشگاه علامه طباطبائي، يك شخصيت اعتدال گراست، بايد در همين چارچوب از او انتظار داشته باشيم.
فرقاني از احياي شوراي صنفي دانشجويان دانشگاه علامه سخن گفت و تاكيد كرد: شوراي صنفي دانشگاه كه 10 سال بود در دانشگاه اصلاً وجود نداشت، دوباره شكل گرفته است. بيشتر دانشجويان ستاره دار به تحصيل باز گشته اند.
وي همچنين بازگرداندن بسياري از استادان اخراج شده دانشگاه علامه طباطبايي در دوران گذشته را يكي از نقاط مثبت كارنامه دكتر سليمي برشمرد و گفت: در اين مدت، حدود 30 استاد اخراجي به دانشگاه برگشته اند و 140 استاد با مدارك علمي دكتري به عنوان اعضاي هيات علمي دانشگاه جذب شده اند.
فرقاني در پاسخ به پرسش خبرنگار ايرنا مبني بر اينكه آيا در چهار سال گذشته، استادي از دانشگاه علامه اخراج يا تعليق شده است؟ تصريح كرد: به هيچ عنوان، چنين چيزي روي نداده است.
اين روزنامه نگار پيشكسوت، توسعه فضاهاي آموزشي، پژوهشي و تفريحي دانشگاه علامه را از ديگر دستاوردهاي چهار سال گذشته توصيف كرد و گفت: 50 هزار متر مربع بناي علمي، فرهنگي، آموزشي و ... ساخته شده است كه اين روند همچنان ادامه دارد.
وي، به تلاش ها و حمايت هاي فراوان سليمي در زمينه استقلال و تاسيس دانشكده علوم ارتباطات - كه از مطالبات مهم و به حقِ استادان، دانشجويان، اصحاب رسانه و روزنامه نگاران ايران بود- اشاره كرد و افزود: به طور قطع و يقين اگر حمايت ها و تلاش هاي شخص رييس دانشگاه علامه نبود، اين اتفاق مبارك، پس از يك بلاتكليفي چندين ساله، روي نمي داد.
به گفته فرقاني، تاسيس دانشكده علوم ارتباطات در فضايي به مساحت بيش از 6 هزار متر مربع و در يك ساختمان مستقل با امكانات بسيار مناسب آموزشي، پژوهشي و فرهنگي نويد بخش توسعه روزافزون كمي و كيفي رشته هاي ارتباطات، روزنامه نگاري و روابط عمومي و ديگر زمينه هاي علمي نوپديد در اين حوزه است كه در اين مدت كم، برخي از آنها به نتيجه رسيده كه از آن جمله مي توان به تاسيس كرسي ارتباطات علم و فناوري در دانشكده علوم ارتباطات با مشاركت يونسكو و نيز ايجاد رشته روابط عمومي در مقطع كارشناسي ارشد، اشاره كرد.
فراهنگ ** انتشار: اميد غياثوند
۰ نفر