به گزارش ايرنا، هرچند دولت و خيران در سال هاي اخير در كهگيلويه و بويراحمد گام هاي ارزنده اي براي توسعه زيرساخت هاي آموزشي برداشته اند، اما پراكندگي روستاها و مهاجرپذير بودن شهر ياسوج مركز اين استان باعث كمبود شديد فضاهاي آموزشي شده است.
براساس آخرين سرشماري نفوس و مسكن سال 95، جمعيت شهرستان بويراحمد به مركزيت ياسوج به مرز 300 هزار نفر رسيده است اما متناسب با رشد اين جمعيت ، فضاي آموزشي مورد نياز ساخته نشده است.
آن گونه كه مديركل آموزش و پرورش كهگيلويه و بويراحمد مي گويد ،كمبود فضاي آموزشي يكي از معضل ها و بحرانهاي جدي در اين استان است و در برخي مناطق در يك فضاي آموزشي چهار مدرسه فعاليت مي كند.
***
مديرآموزش و پرورش بويراحمد با بحراني خواندن وضعيت مدارس اين شهرستان از كمبود فضاي آموزشي در منطقه گفت و تاكيد كرد كه براي جلوگيري از ترك تحصيل دانش آموزان مجبور به ثبت نام مازاد دانش آموزان در مدارس شهرستان شده ايم .
سيد علي اكبر هاشمي افزود: مشكلات كمبود فضاي آموزشي تنها مربوط به منطقه مادوان و بلهزار در بويراحمد نيست بلكه مشكلات مركز شهر ياسوج بيشتر از ساير جاها خودنمايي ميكند.
وي با بيان مثالي گفت كه در شهرك جهاد كه در دل شهر ياسوج قرار دارد به جاي وجود مدرسه ثابت مجبور به استفاده از كانكس هستيم و امسال نيز براي استقرار 280 دانش آموز بايد از مدارس پيش ساخته استفاده كنيم.
هاشمي از افزايش مهاجرت به شهر ياسوج سخن گفت و ادامه داد: منطقه شهرك امام علي كه يكي از مناطق پرجمعيت شهر ياسوج است اكنون فاقد فضاي آموزشي است و بايد براي حل اين مشكل چارهانديشي شود.
**كمبود زيرساخت هاي آموزشي
مديركل آموزش و پرورش كهگيلويه و بويراحمد گفت كه اين استان نيازمند ساخت 118 مدرسه جديد و مقاومسازي 120 آموزشگاه است.
هادي زارع پور اظهار داشت: تخريب 113 مدرسه فرسوده و تعمير 258 آموزشگاه نيز از نيازهاي آموزشي اين استان است.
وي عنوان كرد كه بايد 117 مدرسه پيش ساخته در اين استان نصب و راه اندازي و 114 سرويس بهداشتي نيز در مدارس استان ساخته شود.
زارع پور افزود: بخش عمدهاي از فضاهاي آموزشي كهگيلويه و بويراحمد قديمي و فرسوده هستند و استانداردهاي لازم را نيز ندارند.
به گفته مديركل آموزش و پرورش كهگيلويه و بويراحمد ، مدارس اين استان با كمبود تجهيزاتي ازجمله دستگاه كپي، صندلي دانش آموز وآموزگار، تخته سفيد، چاپگر، كمد بايگاني و ميز مواجهاند.
براساس آمار آموزش و پرورش ، سالانه حدود 2 تا سه هزار نفر به جمعيت دانشآموزي كهگيلويه و بويراحمد بهويژه در شهر ياسوج و حومه آن افزوده ميشود كه دليل اصلي آن مهاجرت بيرويه است.
كارشناسان آموزشي مي گويند كه با وجود افزايش جمعيت دانشآموزي در شهر ياسوج و اطراف آن زيرساختهاي لازم و فضاي آموزشي مناسب از پيش ساخته نشده است.
زارع پور تاكيد كرد كه در يكي از فضاهاي آموزشي شهر مادوان از توابع شهرستان بويراحمد هماينك چهار مدرسه فعاليت ميكند.
وي افزود: در يك مدرسه روستاي بلهزار شهرستان بويراحمد نيز به ازاي 300 دانش آموز تنها يك سرويس بهداشتي وجود دارد.
معاون سياسي و امنيتي استاندار كهگيلويه و بويراحمد هم از مذاكراتي مي گويد كه قرار است براساس آن با تخصيص يك ميليارد ريال اعتبار مدرسه شهر مادوان تكميل و افتتاح شود.
فتاح محمدي اظهار گفت : بخش عمدهاي از مشكلات آموزشي شهر ياسوج و اطراف آن ازجمله مادوان ناشي از مهاجرپذير بودن است كه بايد اين روند با برنامهريزيهاي لازم كنترل و مهار شود.
مديركل دفتر امور اجتماعي و فرهنگي استانداري كهگيلويه و بويراحمد نيز با اشاره به كمبود فضاي آموزشي در ياسوج و اطراف آن، خواستار رعايت عدالت در زمينهٔ تخصيص اعتبارات دستگاههاي اجرايي استان بهويژه نهاد مهم آموزش و پرورش شد.
حجت الاسلام سيد علي فتح ميرمحمدي اظهار گفت كه لازم است كار كارشناسي مطلوبتري در زمينه هزينه كردن اعتبارات براي ساخت و تجهيز فضاهاي آموزشي در نقاط مختلف كهگيلويه و بويراحمد از جمله ياسوج و اطراف آن انجام شود.
** مشاركت خيران در مدرسه سازي
معاون عمراني استاندار كهگيلويه و بويراحمد گفت: هم اينك 250 ميليارد ريال فضاي آموزشي خيرساز در سطح استان در حال اجراست.
پژمان نيك اقبالي اظهار داشت: همچنين خيران ظرف چهار سال گذشته افزون بر 200 ميليارد ريال مدرسه را در قالب تعهدات خود در جشنوارههاي خيرين مدرسه ساز، تحويل آموزش و پرورش استان دادهاند.
وي ابراز داشت: در اين مدت همچنين افزون بر 25 ميليارد ريال مدارس پيش ساخته توسط نيكوكاران تحويل آموزش و پرورش استان داده شده است.
نيك اقبالي گفت: نيكوكاران در طول سه جشنواره از سال 93 تا 96 افزون بر 600 ميليارد ريال براي ساخت فضاهاي آموزشي در استان تعهد كردند.
وي ابراز داشت: اين در حالي است كه مجموع تعهد نيكوكاران در جشنواره خيرين مدرسه ساز در سال 92 كمتر از 23 ميليارد ريال بود.
معاون عمراني استاندار كهگيلويه و بويراحمد همچنين گفت: يكهزار و 136 ميليارد ريال براي توسعه، تجهيز و نوسازي زيرساختهاي آموزشي و پرورشي اين استان در دولت يازدهم هزينه شده است.
نيك اقبالي ادامه داد: اين اعتبار براي ساخت، تجهيز و استاندارد سازي سامانههاي گرمايشي و سرمايشي مدارس، ساخت مساجد، نمازخانههاي مدارس، فضاهاي ورزشي و اصلاح انشعابهاي آب، برق و گاز كهگيلويه و بويراحمد در دولت تدبير و اميد هزينه شده است.
وي گفت: اين ميزان اعتبار از محل بودجههاي ملي و استاني و كمكهاي خيران نيكوكار تأمين و براي بهبود فضاي آموزشي اين استان جذب شد.
نيك اقبالي افزود: 201 مدرسه با 602 كلاس درس در دولت تدبير و اميد در اين استان ساخته شد.
وي اعتبار هزينه شده براي ساخت اين تعداد مدرسه را 760 ميليارد ريال برآورد كرد و گفت: اين تعداد مدرسه بيش از 87 هزار متر مربع مساحت دارد.
نيك اقبالي از استاندارد سازي وسايل گرمايشي 314 مدرسه در قالب يكهزار و 800 كلاس درس مناطق مختلف كهگيلويه و بويراحمد با 141 ميليارد ريال اعتبار در دولت تدبير و اميد خبر داد.
** تلاش هاي انجام شده براي توسعه زيرساخت هاي آموزشي
مديركل آموزش و پرورش كهگيلويه و بويراحمد گفت: تاكنون يك هزار و 160كلاس درس در اين استان هوشمندسازي شده است.
هشت هزار و 400 كلاس درس در كهگيلويه و بويراحمد وجود دارد.
هادي زارع پور با اشاره اينكه تعداد كلاس هاي هوشمندسازي شده در كهگيلويه و بويراحمد در دولت يازدهم 2 برابر شده است افزود: در چهار ساله اخير 600 كلاس درس هوشمندسازي شد.
وي بيان كرد: براي هوشمند سازي اين تعداد كلاس وايت برد هوشمند، ويدئو پروژكتور، لب تاپ و رايانه تامين شده است .
زارع پور اظهار كرد: تعداد زيادي از اين كلاس ها در مناطق عشايري قرار دارد.
وي با بيان اينكه براي هوشمندسازي هر كلاس درس 70 ميليون ريال اعتبار نياز است، تصريح كرد: شتاب بخشي به هوشمندسازي مدارس اين استان نيازمند تامين اعتبار دولتي و مشاركت مردم و خيران است.
وي عنوان كرد: مدارس هوشمند موجب فراگيري هر چه مطلوبتر محتواي آموزشي در كنار كار معلم مي شود.
زارع پور تصريح كرد: در اين مدارس دانش آموزان از نرم افزارهاي آموزشي استفاده و بخشي از تدريس در قالب الگوهاي برتر و نمايش تصوير انجام مي شود.
آشنايي دانش آموزان با فناوري الكترونيكي و افزايش توانمندي هاي فردي دانش آموزان ،رشد همه جانبه دانش آموزان،ايجاد تنوع و خارج شدن از شيوه يكنواخت و سنتي آموزش،افزايش بازده كاري در مدرسه ،آشنايي دانش آموزان با اهميت زمان،استمرار فرايند يادگيري دانش آموزان در خارج از مدرسه و ايجاد محيطي پويا و جذاب براي شكوفايي كامل استعدادها و بروز خلاقيت هاي فردي و جمعي دانش آموزان از ديگر مزاياي هوشمند سازي مدارس است.
براي نخستينبار در سال 1998 ميلادي شور مالزي ايجاد مدارس هوشمند را در نظام تعليم و تربيت خود در دستور كار قرار داد.
در ايران نيز اين مهم در سال 80 از سوي شوراي عالي آموزش و پرورش كشور مطرح شد و قرار شد اين مدارس يك سال بعد يعني در سال 81 ايجاد و راهاندازي شود، اما مشكلاتي از جمله مسئله تامين بودجه، نبود مهارت ، دانش و تخصص مانع از اين امر شد.
بار ديگر در سال 90 با تعريف جديدي از نظام آموزشي و تصميم بر ايجاد تحول در اين حوزه، هوشمند سازي مدارس با جديت بيشتري دنبال شد و آموزش و پرورش تصميم گرفت با ورود فناوريهاي ارتباطي به مدارس گامي در اين راستا بردارد.
از اين روي بودجههايي براي اين اقدام از سوي دولت در نظر گرفته شد و بسياري از مدارس به ويژه در پايههاي ششم و هفتم هوشمند سازي شد.
** چشم انداز آينده
مديركل نوسازي مدارس كهگيلويه و بويراحمد گفت: تا آغاز سال تحصيلي جديد 62 كلاس درس به مدارس اين استان اضافه خواهد شد
جهان محرابي اظهار داشت: اين تعداد كلاس درس در قالب 23 طرح آموزشي و فرهنگي تا پايان شهريور افتتاح خواهد شد.
وي بيان كرد: از اين تعداد تاكنون 9 پروژه آموزشي در قالب 15 كلاس درس، يك كانون فرهنگي، يك سالن ورزشي و يك باب دارالقرآن افتتاح شده است.
رئيس اتاق بازرگاني، كشاورزي، صنايع و معادن كهگيلويه و بويراحمد از اختصاص يك ميليارد ريال براي هوشمندسازي 20 مدرسه عشايري اين استان خبر داد.
استاندار كهگيلويه و بويراحمد نيز گفت: 40 ميليارد ريال اعتبار از سوي بنياد بركت براي ساخت 24 مدرسه در مناطق محروم اين استان اختصاص يافته است.
استان كهگيلويه و بويراحمد با 713 هزار نفر جمعيت افزون بر 140 هزار نفر دانشآموز دارد.
خبرنگار: فرزانه شريفي** انتشاردهنده: مسود عليزاده
/1662/8143
گچساران -ايرنا - در حالي كه چند روز بيشتر به آغاز مهرماه و بازگشايي مدارس نمانده است ، كمبود زيرساخت هاي آموزشي در برخي مناطق كهگيلويه و بويراحمد به گفته مسئولان آموزشي به يك بحران تبديل شده است.