۲۴ شهریور ۱۳۹۶، ۱۷:۴۲
کد خبر: 82665624
T T
۰ نفر
نخست وزیر تركیه: آنكارا مخالف اقدام علیه تمامیت ارضی عراق است

آنكارا- ایرنا- بینالی یلدریم نخست وزیر تركیه اعلام كرد: آنكارا مخالف اقدام علیه تمامیت ارضی عراق و تجزیه این كشور از طریق برگزاری همه پرسی استقلال توسط اقلیم كردستان است.

به گزارش روز جمعه ایرنا، یلدریم پس از مصاحبه با خبرنگاران پس از اقامه نماز جمعه در آنكارا بار دیگر بر مخالفت كشورش با برگزاری همه پرسی استقلال در اقلیم كردستان عراق تاكید كرد.
وی هر گونه اقدام در خصوص تغییر در ساختار فدرال كردستان را كه در قانون اساسی كشور عراق با صراحت به آن اشاره شده است، اقدامی علیه تمامیت ارضی عراق و مردود دانست.
وی اظهار كرد: تركیه دوستانه به آقای مسعود بارزانی هشدار می دهد كه تا دیر نشده این اشتباه را مرتكب نشود.
وی با بیان این كه مشكلات فراوانی مانند معضل پ.ك.ك، داعش و جنگ چند ساله در سوریه در منطقه وجود دارد، گفت: ایجاد مشكلی جدید، آسیب بزرگی به برادران كُرد خواهد رساند.
به گزارش ایرنا، اقلیم كردستان عراق و احزاب كرد عراقی حدود سه ماه پیش تصمیم گرفتند كه همه پرسی استقلال اقلیم كردستان عراق را در ماه نهم سال جاری میلادی(25 سپتامبرـ سوم مهرماه 1396) میلادی برگزار كنند.
خبر تصمیم اربیل مبنی بر برگزاری همه پرسی در 25 سپتامبر سالجاری، موجب واكنش ها و مخالفت های جدی در داخل و خارج از عراق شد.
این تصمیم اقلیم كردستان عراق موجب واكنش های منفی كشورهای منطقه از جمله ایران و عراق و تركیه شده است و این كشورها مخالفت جدی خود را با هر گونه تغییر در تمامیت ارضی كشورهای منطقه اعلام كرده اند.
خاورم/1905**انتشار دهنده: حسن فاخری