۲۴ شهریور ۱۳۹۶، ۲۰:۰۹
کد خبر: 82665694
T T
۰ نفر
بيانيه آستانه آزموني براي كساني است كه از تروريسم به عنوان سلاح سياسي استفاده مي كنند

دمشق - ايرنا - 'بشار الجعفري' رئيس هيات مذاكره كننده سوري در آستانه گفت: بيانيه آستانه آزموني براي كساني است كه همچنان از تروريسم به عنوان سلاح سياسي برضد دولت سوريه استفاده مي كنند.

به گزارش خبرگزاري رسمي سوريه(سانا) بشار الجعفري روز جمعه پس از پايان ششمين دور گفت و گوهاي سوري در پايتخت قزاقستان افزود: بايد ديد چه كسي دراين آزمون قبول و چه كسي مردود مي شود و ما با مشاهده اجراي عملي اين توافق قضاوت خواهيم كرد.
وي اضافه كرد: امروز ششمين دور گفت و گوهاي آستانه با موفقيت به پايان رسيد و درباره چند موضوع به توافق رسيديم كه مهمترين آن ها ايجاد منطقه كاهش تنش در استان ادلب بود.
الجعفري افزود: پس از مشورت طرف هاي روسي و ايراني با دولت سوريه، كشورهاي ضامن براي ايجاد منطقه كاهش تنش در استان ادلب به توافق رسيدند.
وي بيان كرد: ما در سوريه از هر طرحي كه بتواند از ريخته شدن خون مردم سوريه جلوگيري كند و رنج هاي آن ها را در هرجايي كاهش دهد استقبال مي كنيم.
نماينده دائم سوريه در سازمان ملل متحد اظهاركرد: شكست محاصره ديرالزور از نظر نظامي و انساني اهميت بسياري دارد و هم اكنون كاروان هاي غذا و دارو براي پر كردن بازار از كالا و كاستن از رنج هاي چند ساله محاصره تروريستي، وارد اين شهر مي شود
الجعفري بيان كرد: پيروزي نيروهاي مسلح ما در جبهه هاي مختلف در سراسر خاك سوريه بر گروه تروريستي داعش، نشانه عزم و اراده دمشق بر آزادسازي همه سرزمين سوريه از گروه هاي تروريستي است.
وي درباره ضمانت هاي اجرايي مناطق كاهش تنش نيز گفت: كشورهاي سه گانه كه بيانيه پاياني را امضا كرده اند و خود را ضامن ناميده اند، دولت هاي اين كشورها مجري توافق هستند.
الجعفري اضافه كرد: اين بيانيه در ابتدا كشورهاي ضامن را به احترام به يكپارچگي سوريه و حاكميت ملي آن ملزم مي كند و اين فقط كلمات نيست بلكه اصطلاحات حقوقي است كه بايد در عمل اجرا شود.
وي افزود: اين كشورهاي سه گانه بايد به اجراي اين توافق يعني حفظ يكپارچگي و احترام به حاكميت ملي و استقلال سياسي سوريه پايبند باشند و اين توافق نيز مانند بيانيه آستانه 'يك' است كه از سوي شوراي امنيت تاييد شد.
رئيس هيات مذاكره كننده سوري در آستانه درباره حفظ جان شهروندان در استان ادلب با وجود فعاليت تروريست هاي وابسته به القاعده در آنجا گفت: اين موضوع به نظاميان برمي گردد كه بايد سازوكارهاي اجراي اين توافق را ايجاد كنند زيرا آن ها مي دانند كه شهروندان چگونه از تروريسم رنج مي برند.
الجعفري اضافه كرد: روسيه، ايران و همه دوستان سوريه در سراسر جهان در طول چندسال از آمريكايي ها خواستند كه در جدا كردن مخالفان از تروريست ها كمك كنند ولي پاسخي دريافت نكردند.
وي افزود: اين توافق آزموني براي همه است كه تعهدات موجود درآن را در واقعيت اجرا كنند.
الجعفري درباره ميزان پايبندي تركيه به توافق مناطق كاهش تنش نيز گفت: اين پايبندي را دو ضامن ديگر يعني ايران و روسيه بايد نظارت كنند و آن ها از تركيه درباره ميزان پايبندي به تعهدات خود در اين توافق توضيح خواهند خواست و دولت سوريه نيز به صورت لحظه اي پايبندي به اين توافق را زيرنظر خواهد داشت تا موضع خود را درباره آن بيان كند.
وي بيان كرد: اين توافق فقط براي شش ماه است و درصورت توافق طرف هاي امضا كنند به صورت خودكار تمديد خواهد شد و درصورتي كه يكي از طرف ها مشكلي را در مسير اجراي آن ببيند، سازو كارهايي براي بازخواست از طرف نقض كننده درنظر گرفته شده است.
رئيس هيات مذاكره كننده سوري در آستانه تاكيد كرد كه وجود هر نيروي خارجي در خاك سوريه بدون اجازه دولت سوريه، از نظر سياسي و شرعي غيرقانوني است و منظور ما فقط تركيه نيست بلكه هرنيروي نظامي خارجي است.
الجعفري افزود: اين موضوع بارها در قطعنامه هاي شوراي امنيت درباره سوريه و بيانيه آستانه 1 تكرار شده است و در بيانيه پاياني آستانه 6 نيز گنجانده شده است.
وي گفت: پايبندي به يكپارچگي سوريه، استقلال سياسي و احترام به حاكميت ملي كشور شعر يا سخن ادبي نيست بلكه كلام سياسي است كه بايد از طرف تركيه كه نيروي نظامي غيرقانوني وارد سوريه و از تروريست ها پشتيباني مي كند در واقعيت اجرا شود.
الجعفري اضافه كرد: وجود هر نيروي نظامي از آمريكا، تركيه، انگليس، فرانسه، مريخ، ژوپيتر و زحل يا هرجاي ديگري در خاك سوريه برخلاف قوانين بين المللي است و رئيس جمهوري اين سخن را گفت و دولت سوريه نيز مرتب آن را تكرار مي كند و همه مي دانند كه در سوريه جايي براي ايجاد پايگاه نظامي بدون موافقت دولت وجود ندارد.
وي بيان كرد: نشست هاي آستانه تاكنون تنها سازو كار موفق بوده است و بسياري از كشورها آن را زيرنظر دارند.
الجعفري درباره پيوستن ديگر كشورها به مذاكرات آستانه نيز گفت: اين موضوع بايد در آن كشورها بررسي شود و تصميم مناسب دراين باره بگيرند.
دور ششم مذاكرات سوري آستانه در پايتخت قزاقستان از روز پنجشنبه با نظارت ايران، روسيه و تركيه به عنوان كشورهاي باني گفت وگوها آغاز شد.
روز جمعه در دومين روز اين گفت و گوها، با ايجاد منطقه كاهش تنش در استان ادلب در شمال غرب سوريه موافقت شد.
افزون بر هيات هاي ايران به رياست حسين جابري انصاري معاون وزير امور خارجه در امور عربي و آفريقا، الكساندر لاورنتيف نماينده ويژه رييس جمهوري روسيه در امور سوريه و سدات اونال معاون وزير امور خارجه تركيه به عنوان بانيان مذاكرات، نمايندگان دولت و مخالفان سوريه، قزاقستان به عنوان ميزبان، هيات سازمان ملل و كشورهاي ناظر در مذاكرات سوري آستانه شركت داشتند.
هيات دولت سوريه به سرپرستي بشار جعفري نماينده دائمي اين كشور در سازمان ملل در مذاكرات آستانه شركت دارد و 24 نماينده معارضان سوري پذيرنده پيمان آتش بس فراگير نيز براي شركت در اين گفت وگوها در پايتخت قزاقستان شركت كردند.
استفان دي ميستورا نماينده دبيركل سازمان ملل در امور سوريه نيز در نشست آستانه شركت دارد.
از آمريكا هم ديويد ساترفيلد نماينده وزارت امور خارجه اين كشور در امور خاورميانه به عنوان ناظر در مذاكرات حضور دارد و نائف آسفي تل رئيس بخش سياسي وزارت امور خارجه اردن نيز به همين عنوان شركت داشت.
مذاكرات آستانه كه راهبرد آن پاييز سال گذشته در نشست مشترك وزيران امور خارجه ايران، روسيه و تركيه در مسكو اعلام شد، تصميم همگرايي سه كشور را براي كاهش دامنه درگيري ها، توافق جمعي مبارزه با تروريسم و همچنين برقراري آتش بس فراگير در سوريه (از 10 دي ماه 95) در پي داشت كه در قطعنامه شوراي امنيت سازمان ملل نيز تائيد شده است.
ايران، روسيه و تركيه 14 ارديبهشت در چهارمين دور مذاكرات آستانه، تفاهم نامه ايجاد مناطق امن را در سوريه امضا كردند كه در برگيرنده مناطقي در استان هاي ادلب، بخش هايي از حمص، غوطه شرقي، درعا و قنيطره با هدف كاهش خشونت ها است.
توقف همه اقدام هاي جنگي بين طرف هاي مناقشه شامل نيروهاي دولتي و معارضان پيوسته به آتش بس، تسهيل دسترسي ساكنان به كمك هاي انساني، بازسازي زيرساخت ها، تامين شرايط ارائه كمك هاي پزشكي و بازگشت آوارگان نيز در اين تفاهم نامه مورد تاكيد قرار گرفته است.
گروه كشورهاي غربي-عربي ضدسوري به پيشگامي آمريكا از شش سال پيش با راهبرد سرنگوني حكومت سوريه سبب شدند، دهها هزار تروريست افراطي از كشورهاي مختلف جهان به سوريه گسيل و از جنگ افزارهاي پيشرفته، پول و حمايت هاي اطلاعاتي برخوردار شوند.
اين اقدام هاي ضدسوري سبب تشكيل دهها گروه تروريستي شد كه افزون بر قتل عام و كشتار صدها هزار تن در سوريه و عراق و همچنين ويراني دو كشور، آوارگي ميليون ها عراقي و سوري را در پي داشته است، ولي گروه كشورهاي غربي-عربي هنوز هم به حمايت از گروههاي مسلح و تروريستي ادامه مي دهند.
شبس**6116 *1488 * انتشار دهنده: بهمن بامداد**