۲۶ شهریور ۱۳۹۶، ۱۰:۱۸
کد خبر: 82667232
T T
۰ نفر

بی توجهی به حریم راه ها و استقبال از حوادث ناگوار

۲۶ شهریور ۱۳۹۶، ۱۰:۱۸
کد خبر: 82667232
بی توجهی به حریم راه ها و استقبال از حوادث ناگوار

خرم آباد - ایرنا - بی توجهی به حریم راه ها به معنی استقبال از حوادث ناگوار ترافیكی است چراكه با ورود غیرمجاز به حریم راه امكان بروز تصادف های با ضریب شكنندگی و صدمه بالا افزایش می یابد.

به گزارش ایرنا به كل اراضی طولی و عرضی كه برای جاده سازی و تعریض و اقدامات راهداری و ایمنی اختصاص می یابد حریم راه می گویند كه این حریم با رعایت قوانین و مقررات بین حد نهایی تا محور راه در طرفین قرار دارد.
ایجاد هرگونه دیواركشی، ساختمان و تأسیسات تا شعاع 100 متری از انتهای حریم قانونی راه ها برابر ماده 17 قانون اصلاح راه ها و راه آهن بدون كسب مجوز از وزارت راه و ترابری ممنوع است.
طول راه ‌های استان لرستان هشت هزار كیلومتر و ارزش آنها 150 هزار میلیارد ریال است كه لرستان با این راه ها رتبه دهم كشور از لحاظ وسعت راه ها را دارد.
نگهداری از راه های استان از اهمیت ویژه ای برخوردار است چراكه براساس تحقیقات و آمارهای موجود، 90 درصد جابجایی كالا و مسافر از طریق جاده ها انجام می شود.

** نگهداری از حریم راه ها وظیفه ذاتی راهداران است
مسئول روابط عمومی حمل‌ و نقل و پایانه ‌های لرستان در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: حفظ و نگهداری راه ها یكی از وظایف ذاتی و اصلی ادارات كل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان ها است كه ادارات كل به رغم مشكلات فراوان در این مسیر گام های ارزنده ای برداشته اند.
رضا عبدی افزود: قلع و قمع تابلوهای غیرمجاز، منظر آرایی، شستشوی علائم و تابلوهای ایمنی، زیباسازی مبلمان جاده ای، شانه سازی، لكه گیری رویه راه ها، تخلیه قنوها، نگهداری از ابنیه و تونلها، حذف اختلاف سطح در جاده ها، ریزش برداری از حریم راه ها و ... از جمله عملیات مستمر و در حال اجرای همیشگی راهداران است.
وی اظهار كرد: راهداران حریم راه را خط قرمز همیشگی خود می دانند و هرگونه تجاوز به حریم را به دقت دنبال می كنند و در راستای حذف آن از طریق قوانین و مقررات و هماهنگی با دادستان و نیروی انتظامی اقدامات لازم را به عمل می آورند.
مسئول روابط عمومی حمل‌ ونقل و پایانه ‌های لرستان گفت: جلوگیری از تجاوز به حریم راه ها علاوه بر آرامش بصری برای كار برون جاده ای موجب افزایش ایمنی و كاهش شدت سوانح رانندگی می شود.
وی ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم راه ها را از مهمترین عوامل تاثیرگذار در بروز تصادفات جاده ای دانست و افزود: هرگونه ساخت و ساز غیرمجاز در حریم راه ها به معنای استقبال از حوادث ناگوار ترافیكی و امكان بروز تصادف های با ضریب شكنندگی و صدمه بالا است.
معاون راهداری اداره كل راهداری و حمل و نقل لرستان نیز اظهار كرد: براساس وظایف ذاتی وزارت راه و شهرسازی و قانون ایمنی راه و راه آهن كشور مصوب سال 1349 و اصلاحیه همان قانون در سال 1379 صیانت و حفظ حریم راه ها برعهده اداره كل راهداری و حمل و نقل جاده ای است.

** برای استفاده از حریم راه باید مجوزهای لازم اخذ شود
حبیب جمشیدی افزود: بر اساس ماده 6 و 17 قانون مذكور و باتوجه به نوع راه (آزادراه، بزرگراه، اصلی و روستایی) استفاده كنندگان از حریم راه تا انتهای یكصد متر بعد از حریم قانونی راه می بایست از وزارت راه (راهداری و حمل و نقل جاده ای) مجوز بگیرند.
وی گفت: در غیر این صورت اداره كل راهداری با كسانی كه بدون اخذ مجوز اقدام به ساخت و ساز در حریم قانونی راه كرده اند با هماهنگی مراجع قضایی اقدام به رفع آثار تجاوز و قلع و قمع می كند.
معاون راهداری اداره كل راهداری و حمل و نقل لرستان افزود: در سال جاری با هماهنگی مراجع قضایی در چند نوبت در محورهای كهمان الشتر و قلعه سنگی خرم آباد و ابتدای آزادراه پل زال بصورت گروهی نسبت به قلع و قمع و رفع آثار تجاوز به طول تقریبی 20 كیلومتر اقدام شده است.
وی اظهار كرد: در تمام نقاط استان به صورت تكی و موردی نیز اقداماتی برای رفع آثار تجاوز به راه ها انجام شده است.
9872/3022
خبرنگار: اله یار محمودی فر ** انتشاردهنده: احسان كردی