مجید قدمی روز یكشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار كرد: 130 هزار دانش آموز با نیازهای ویژه اعم از نابینا ، ناشنوا و معلول جسمی حركتی بطور تلفیقی سال تحصیلی را در مدارس عادی آغاز خواهند كرد و گروههای كم توان جسمی حركتی ، چند معلولیتی و معلولیت شدید نیز در یك هزار و 570 مدرسه خاص و زیر نظر این سازمان ادامه تحصیل می دهند.
وی با بیان اینكه هدف سازمان مدارس استثنایی قرارگرفتن این دانش آموزان در كنار دیگر دانش آموزانی است كه در مدارس عادی تحصیل می كنند گفت: دانش آموزان با نیازهای ویژه حق حضور در جامعه و قرار گرفتن در كنار همكلاسی های عادی خود را دارند و این روش برای شكل گیری آینده آنان بسیار اهمیت دارد.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنائی با بیان اینكه آمار تحت پوشش دانش آموزان آسیب دیده و بازمانده از تحصیل رشد چشمگیری داشته و دانش آموزان چند معلولیتی به حداقل كاهش یافته است ، اظهار كرد: خانواده هایی كه تاكنون نسبت به ثبت نام فرزندان خود اقدام نكرده اند، به مراكز آموزش و پرورش مناطق مراجعه و از امكانات رایگانی كه فراهم شده ، بهره برداری كنند.
رئیس آموزش و پرورش مدارس استثنائی با بیان اینكه طرح سنجش سلامت كودكان بدو ورود به مدرسه تا پایان ماه جاری ادامه خواهد داشت افزود: طرح سنجش سلامت برای تست شنوایی و بینایی سنجی و همچنین ضریب هوشی این گروه از بچه ها برای ثبت نام در مدارس عادی و یا خاص است .
قدمی با اعلام اینكه كتاب های درسی با خط بریل ویژه دانش آموزان نابینا تهیه و به همراه كتاب های پایه جدید به استانها ارسال شد ، اظهار كرد: كار مناسب سازی مدارس خاص با توجه به افزایش 50 درصدی بودجه نسبت به سالهای قبل ، برای سال تحصیلی جدید انجام شد و سرویس ایاب و ذهاب دانش آموزان استثنایی بخصوص مناطق محروم و دور افتاده بطور رایگان و دیگر مناطق بطور مشترك تا 70 درصد از سوی دولت و 30 درصد هم توسط اولیا ، در سال تحصیلی جدید انجام خواهد پذیرفت.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنائی گفت: با پیگیری های صورت گرفته و در صورت تامین بودجه دریافت هزینه سرویس ایاب و ذهاب مدارس خاص در كشور بطور كامل رایگان انجام خواهد شد.
وی گفت: از دولت و معاون ریاست جمهوری در خصوص تامین نیروی انسانی خواستاركمك به این سازمان هستیم تا برنامه های خود را به پیش ببریم و از طرفی دیگر مدارس استثنایی نیاز به خدمات توانبخشی دارد كه باید مجوزهای لازم برای استخدام نیروهای كاردرمانگر ، شنوایی سنج و فیزیوتراپ انجام شود.
قدمی از سرمایه گذاری سازمان بر روی آموزش اولیاء دانش آموزان خبر داد و افزود: انجمن اولیای مركزی كودكان استثنایی را راه اندازی كردیم با كمك اساتید دانشگاه صنعتی شریف و در سطح كشور آموزش های این گروهها را گسترده كردیم و حمایت های جانبی را سازمان از آنان خواهد داشت و هرچقدر در این زمینه قدم برداشته شود موجب پیشگیری از بروز معلولیت و همچنین ارتباط خانواده ها با فرزند معلول آنان خواهد بود.
در حوزه دانش آموزان با نیازهای ویژه به دنبال بروز كردن دانش علمی سازمان در گروههای مختلف هستیم چرا كه این رویه موجب تغییر نگرش و ارتقاء توانمندی و مهارت می شود و لذا از طریق برپایی دوره های ضمن خدمت به این الگوی مطلوب دست خواهیم یافت و از این رو افزایش دوره های ضمن خدمت برای معلمین استثنایی یكی از اهداف سازمان است اعتبار ویژه ای را برای افزایش این دوره ها در نظر گرفته ایم و بطور متمركز در تهران و برخی دوره ها را در استانها برگزار خواهیم كرد.
قدمی همچنین از اجرای طرح خدمات حمایتی در تمامی مدارس استثنایی و پرداخت هزینه های درمانی ، دارویی و توانبخشی دانش آموزان استثنایی در سال تحصیلی 97-96 خبرداد.
فراهنگ 1417 ** 1823 خبرنگار سید مهدی حسینی ** انتشار: طاهره نبی اللهی
رئیس سازمان آموزش و پرورش:
توزیع كتاب های درسی دانش آموزان با نیازهای ویژه انجام شد
۲۶ شهریور ۱۳۹۶، ۱۴:۲۷
کد خبر:
82667630
تهران - ایرنا - رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنائی از توزیع تمامی كتاب های درسی دانش آموزان با نیازهای ویژه (معلولان) به استان ها برای سال تحصیلی جدید خبرداد.