به گزارش دوشنبه گروه سايپا، «عليرضا مصدقي» افزود: سايپا تا سال 93 فقط در حوزه خودروهاي كوچك و كلاس بي فعاليت داشت، اما بر اساس راهبرد جديد، طراحي و توليد خودرو در كلاس سي را نيز در دستور كار قرار داد و بر همين اساس پلتفرمي جديد با عنوان SP طراحي كرد.
وي ادامه داد: با هدف حفظ ايمني سرنشينان و رعايت استانداردهاي جهاني، اين خودروها بر اساس استاندارد Euro NCAP سه ستاره نگارش 2016 طراحي شد كه بسيار سختگيرانه تر از استانداردهاي داخلي است و در آن علاوه بر مسائل ايمني حين و بعد از تصادف، هشدار دهنده هاي قبل از تصادف چون سيستم ترمزهاي اضطراري، سيستم A DAS و ... لحاظ شده است.
مصدقي در خصوص اين پلتفرم تصريح كرد: بر اساس رويه جديد خودروسازان جهاني، طراحي پلتفرم ها بر اساس قابليت انعطاف در طول محصول، از فاكتورهاي مهم است كه به نام ايده «مگا پلتفرم» مطرح است، بر اين اساس با توجه به استراتژيك بودن محصولات آينده سايپا و سرمايه گذاري هاي مصوب، در پلتفرم SP نيز از اين قابليت استفاده شده و مي توان علاوه بر توليد خودرو در كلاسC ، خودروهاي كلاس B را نيز بر روي اين پلتفرم طراحي و توليد كرد.
وي گفت: بر همين اساس خودروهاي كلاس C را به نام SP1 نام گذاري و در دو مدل سدان و كراس اوور توليد و خودروهاي كلاس بي را نيز در سه مدل عرضه مي شود كه به نام SP0 نامگذاري شده و شامل مدل هاي هاچ بك، سدان و ميني SUV است.
مديرعامل مركز تحقيقات و نوآوري سايپا تصريح كرد: مراحل طراحي اين پنج مدل صورت پذيرفته و وارد مرحله نمونه سازي شده است و با توجه به پوشش استاندارد هاي جهاني و امكان توليد با هزينه پايين در داخل كشور، قابليت صادرات و رقابت در بازارهاي جهاني را خواهند داشت.
مصدقي گفت: اين خودرو استانداردهاي 1400 به بعد را به خوبي پاسخ خواهد داد و با بررسي هاي انجام شده از نظر قيمتي براي ذائقه مشتريان بسيار مناسب خواهد بود.
وي درخصوص توليد و طراحي موتور و قواي محركه جديد نيز گفت: در طراحي موتور نيز همانند طراحي خودرو به صورت پلتفرمي بررسي و طراحي مد نظر قرار گرفت و اولين موتور جديد گروه سايپا كه به«موتور ارتقا يافته» مشهور است در مراحل پاياني قرار دارد و اين موتور در نسل بعدي خودروهاي كوييك و ساينا اتوماتيك مورد استفاده قرار مي گيرد.
مديرعامل مركز تحقيقات و نوآوري سايپا گفت: اين موتور حدود هفت درصد افزايش توان نسبت به موتورهاي جاري را داراست و استاندارد آلايندگي يورو پنج را پوشش مي دهد و قابليت كنترل انتشار گاز CO2 را در حد استاندارد خواهد داشت.
علاوه بر اين براي خانواده SP1 دو تيپ موتور جديد مورد استفاده قرار گرفته كه يكي از آنها با تنفس طبيعي 1600 سي سي و ديگري با توان بالاتر و قدرت رانندگي بيشتر مجهز به توربو شارژ 1500سي سي و ويژه رانندگي خارج از شهر و مدل كراس اوور است.
وي گفت: در اين چند سال اخير به طور متوسط به ميزان سه هزار ميليارد ريال براي تحقيق و توسعه محصول اختصاص يافته كه حدود 2 درصد ميزان فروش گروه سايپا بوده است و به نسبت سال هاي گذشته كه فقط نيم درصد اختصاص مي يافت رشد قابل توجهي داشته ايم.
به گزارش ايرنا، پيشتر «محمد قرباني» معاون برنامه ريزي جامع توليد گروه خودروسازي سايپا اعلام كرده بود: سايپا با توليد بيش از 62 هزار دستگاه خودروي سواري، تجاري سبك و سنگين در مردادماه امسال به بالاترين ركورد توليد ماهيانه خود در 6 سال اخير دست يافت.
براي آگاهي از آخرين اخبار اقتصادي ايران و جهان با كانال اقتصادي ايرنا در تلگرام همراه شويد:
IRNAeco@
https://t.me/irnaeco
اقتصام*3065*1961* تنظيم: محمد ملك دار* انتشار: مريم مسعود
تهران- ايرنا- مديرعامل مركز تحقيقات و نوآوري صنايع سايپا گفت: علاوه بر طراحي پلتفرم SP كه روي آن پنج محصول در كلاس هاي بي و سي توليد مي شود، از يكسال پيش طراحي خودرويي جديد و كوچك در كلاس آ در دستور كار قرار گرفته است.