۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ۲۳:۰۰
کد خبر: 82669338
T T
۰ نفر
صالحي: فراتر از توافق پادمان، پروتكل الحاقي و برجام التزامي نداريم

وين - ايرنا - رييس سازمان انرژي اتمي عصر دوشنبه پس از ديدار با مدير كل آژانس بين المللي انرژي اتمي در وين تاكيد كرد: ما بيش از آنچه در توافقنامه پادمان، پروتكل الحاقي و برجام آمده است، التزامي براي خود نمي بينيم.

علي اكبر صالحي معاون رييس جمهوري و رييس سازمان انرژي اتمي پس از ديدار و گفت و گو با يوكيا آمانو مدير كل آژانس بين المللي انرژي اتمي در جمع خبرنگاران گفت: ملاقات بسيار خوبي با آمانو داشتيم ؛ مدير كل آژانس از پايبندي ايران به تعهداتش ابراز رضايت كرد و ما نيز از اينكه آژانس تا به امروز توانسته بدون جهت گيري كار را پيش ببرد ابراز رضايت كرديم.
صالحي تصريح كرد: در اين ديدار صريحا اعلام كرديم كه هر آنچه در توافقنامه پادمان، پروتكل الحاقي و برجام آمده ملتزم هستيم اما بيش از اين التزامي براي خود نمي بينيم.
وي افزود: ضمنا يك رشته پروژه هايي كه همكاران ما در سازمان انرژي اتمي پيشنهاد داده اند كه با كمك آژانس آن پروژه ها را پيش ببرند آنها هم مطرح شد و آژانس بين المللي انرژي اتمي آمادگي خود را براي پيشبرد اين پروژه ها اعلام كرد.
صالحي خاطرنشان كرد: در مجموع ملاقات بسيار خوب و مثبتي بود و ايشان گزارشي هم از ملاقاتهايي كه با ديگران در خصوص برجام داشته ارائه كرد.
وي افزود: تاكيد ما اين بود كه همانطور كه در سوگندنامه مدير كل آژانس آمده كه امروز هم آقاي آمانو اين سوگندنامه را قرائت كرد، مدير كل آژانس بايد مستقلانه عمل كند و گوش به توصيه هاي ديگران نداشته باشد. تا به امروز هم احساس ما اين است كه آژانس بين المللي انرژي اتمي به اين سوگندنامه بخصوص در ارتباط با برجام تا به امروز وفادار بوده است.
به گزارش ايرنا ، شصت و يكمين كنفرانس عمومي سالانه آژانس بين المللي انرژي اتمي از امروز دوشنبه در مقر آژانس در وين براي مرور و تصويب برنامه و بودجه آژانس و نيز بررسي زمينه هاي مهم همكاري هسته اي آغاز به كار كرد.
نمايندگاني از 168 كشور عضو آژانس بين المللي انرژي اتمي در شصت و يكمين كنفرانس عمومي آژانس در وين گرد مي آيند تا درباره اولويت هاي كاري آژانس و همچنين به بحث و بررسي بپردازند.
رييس سازمان انرژي اتمي كشورمان در سخناني در اين كنفرانس، رفتار خصمانه دولت آمريكا را مغاير با متن و روح برجام دانست و با رد درخواستهاي زياده خواهانه آمريكا ابراز اطمينان كرد كه آژانس در برابر اين زياده خواهي مقاومت خواهد كرد.
در اين كنفرانس كه تا پايان هفته ادامه دارد، شركت كنندگان درباره موضوعات مختلفي از جمله افزايش همكاري هاي بين المللي در زمينه ايمني هسته اي، تقويت فعاليت هاي آژانس مرتبط با علوم، فناوري و كاربردهاي هسته اي و همچنين برنامه همكاري فني آژانس بحث و گفتگو خواهند كرد.
مباحثات اين كنفرانس همچنين شامل موضوع امنيت هسته اي و تقويت تاثيرگذاري و بهبود كارايي پادمانهاي آژانس مي شود.
اروپام**1078*شبس* 1488 *انتشار دهنده: بهمن بامداد**
۰ نفر