۲۸ شهریور ۱۳۹۶، ۱۲:۰۴
کد خبر: 82669789
T T
۰ نفر

اندازه‌گیری قندخون با برچسب كاغذی

۲۸ شهریور ۱۳۹۶، ۱۲:۰۴
کد خبر: 82669789
اندازه‌گیری قندخون با برچسب كاغذی

تهران – ایرنا – محققان دانشگاه بینگهمتون آمریكا با همكاری دانشگاه ایالت نیویورك نوعی برچسب كاغذی ساختند كه امكان اندازه‌گیری قند خون را در زمان فعالیت بدنی برای مبتلایان به دیابت فراهم می‌كند.

به گزارش روز سه شنبه گروه اخبار علمی ایرنا از ساینس دیلی، این برچسب كاغذی قادر است توان موردنیاز خود را تامین كند و قند خون بیمار را از طریق اندازه‌گیری قند موجود در عرق او محاسبه كند. در این حسگر زیستی كاغذی، یك سلول سوختی آنزیمی درون یك چسب بانداژ عادی تعبیه شده است. این برچسب كه مستقیما روی پوست بیمار می‌چسبد، عرق را درون مخزنی جمع‌آوری كرده و سپس انرژی شیمیایی آن را به انرژی الكتریكی الكتریكی تبدیل كند تا توان لازم برای نظارت بر میزان قند موجود در عرق فراهم شود. این شیوه امكان اندازه‌گیری قند خون را با استفاده از یك روش غیرتهاجمی و همزمان با انجام فعالیت بدنی یا به محض اتمام آن فراهم می‌كند.
روش‌های متداول اندازه‌گیری قند خون برای جلوگیری از كاهش قند در جریان فعالیت‌های ورزشی مناسب نیستند. زیرا در این روش‌های تهاجمی از نمونه‌گیری فیزیكی خون استفاده می‌شود كه احتمال آلودگی نمونه و تحریك پوست را افزایش می‌دهد. همچنین لازم است تجهیزات اندازه‌گیری قند خون دائما توسط بیمار حمل شود و یك منبع توان الكتریكی برای راه‌اندازی این تجهیزات در دسترس او باشد.
دیابت به علت ناتوانی بدن در تولید یا مصرف انسولین بوجود می ‏آید. انسولین ماده ‏ای است كه توسط لوزالمعده تولید می شود و نقش آن استفاده از قند به عنوان عظیم ترین منبع انرژی بدن است.
قند خون بالا به مرور زمان بر تمام ارگان های بدن تاثیر می گذارد و منجر به بیماری های قلبی، سكته مغزی، نارسایی كلیه، نابینایی، ناتوانی جنسی و عفونت های منتهی به نقص عضو می شود.
علمی (6)**9259**1440
مترجم: سپیده علی كاشانی** انتشار: گلشن
۰ نفر