۲۹ شهریور ۱۳۹۶، ۱۱:۰۱
کد خبر: 82670924
T T
۰ نفر

هشدار رییس هنگ كنگ به استقلال طلبان

۲۹ شهریور ۱۳۹۶، ۱۱:۰۱
کد خبر: 82670924
هشدار رییس هنگ كنگ به استقلال طلبان

پكن - ایرنا - درپی تشدید تنش های سیاسی در هنگ كنگ و استمرار حمایت های انگلیس از جنبش های استقلال طلبانه در این منطقه ، رییس اجرایی هنگ كنگ خواستار توقف اظهارات و اقدامات استقلال طلبانه شده است.

به گزارش ایرنا ، در روزهای گذشته چین بارها به انگلستان هشدار داده است كه حق ندارد از برنامه های استقلال طلبانه هنگ كنگ دفاع كند و نباید به این شیوه در امور داخلی چین مداخله نماید.
وزارت خارجه چین هم با انتشار بیانیه ای تاكید كرده است كه كشورهایی كه به اصل یك چین پایبند هستند نباید در امور داخلی هنگ كنگ مداخله كنند.
كری لام زنی كه رهبری هنگ كنگ را در اختیار گرفته است هشدار داد كه اگر اظهارات استقلال طلبانه در این منطقه متوقف نشود ، روابط این شهر با چین دچار خدشه خواهد شد.
وی بخصوص به محافل و جنبش های دانشجویی اشاره كرد و گفت كه آزادی بیان به این معنا نیست كه مسایل استقلال طلبانه در هنگ كنگ در دستور كار قرار گیرد.
در سال های اخیر جنبش های حامی دمكراسی و دانشجویی بارها باعث شده است تا روابط پكن و هنگ كنگ تیره شود و چین خواستار توقف استقلال طلبی دراین شهر شده است.
رییس حكومت هنگ كنگ گفت كه نباید اصل یك چین و یك كشور و دو نظام را كه در هنگ كنگ اجرا می شود و خودمختاری عالی آن را نادیده گرفت در غیر این صورت روابط با چین تیره خواهد شد.
وی حركت در مسیر استقلال طلبی را با قانون اساسی هنگ كنگ متضاد دانست و آن را یك جرم تلقی كرد و گفت كه حركت در مسیر استقلال و اظهار نظر در این باره باعث توقف رشد هنگ كنگ خواهد شد و ثبات این بندر تجاری را به خطر خواهد انداخت.
تارنمای ساوت چاینا هنگ كنگ می نویسد : رهبران چین از جمله شی جین پینگ رییس جمهوری خلق چین بارها اعلام كرده اند كه هر گونه مباحثه در باره استقلال هنگ كنگ خط قرمز پكن محسوب می شود.
برخی از نمایندگان طرفدار پكن در پارلمان محلی هنگ كنگ هم گفته اند كه نباید به استقلال طلبان رحم كرد و كسانی كه در این مسیر حركت می كنند باید كشته شوند.
آساق**231**1663**انتشار دهنده: خسرو حسینی